כיצד ניתן להרוויח מהפערים בין שני סוגי הנפט?

מי שמאמין בהתפכחות האיראנים והתקדמות לעבר פיתרון בין המדינות, יכול לנצל את פער המחירים שנוצר בין סוגי הנפט, כלומר לנסות ולהרוויח מירידת מחיר הנפט מסוג Brent האירופי

לאחרונה ניכר שהסנקציות שמפעילה ארה"ב בשיתוף האיחוד האירופי על איראן נותן את אותותיו. הריאל האיראני קרס בחודש האחרון בלמעלה מ-50% ואזרחי איראן מתקשים לרכוש מוצרי יסוד שמחירם התייקר בשיעור חד. מצב זה הוביל לעימותים חריפים בין אזרחים לשוטרים ולחשש גובר של משטר האייתולות מהחרפת המחאה במדינה. בהתאם, יתכן והשפעתן יובילו גם לתוצאות אופרטיביות.

בשבוע שעבר צוטט יוקיאה אמאנו, ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית (סבא"א), כי לדעתו יתחדשו בקרוב "שיחות בדרג גבוה" בין המעצמות לבין איראן, על תוכנית הגרעין שלה. לכך התווספה הידיעה על ההצעה האיראנית האחרונה למערב: לפי דבריו של דובר משרד החוץ האיראני, איראן הציעה להפסיק את העשרת האורניום בדרגת העשרה של 20 אחוזים על אדמתה, בתמורה לאספקה מובטחת של אורניום מעושר באותה הדרגה ממקורות מחוץ לאיראן.

במידה ויאומתו הדיווחים מאיראן על השעיית העשרת האורניום ויושג הסכם, הדבר עשוי לגרום לצניחה חדה של מחירי הנפט בעולם בכלל ומחיר הנפט מסוג Brent האירופי בפרט.

בעולם קיימים סוגי נפט רבים, אך ישנם שניים עיקריים. הראשון הוא זה שלרוב מפורסם בכלי התקשורת המקומיים ונקרא נפט מסוג WTI המופק בטקסס ונצרך בעיקר בארה"ב, והשני הוא הנפט Brent האירופי המופק בים הצפוני (לצד נורבגיה ודנמרק) ומשמש כמדד ייחוס לכ-65% מעסקאות הנפט בעולם.

בעוד שלפני כשנתיים, נסחרו השניים בפער מחירים של דולרים בודדים האחד מהשני, מאז החלה המתיחות עם איראן והתעוררות האביב הערבי, נפתח בין השניים פער מחירים שעמד בשיאו על קצת יותר מ-25 דולר ועומד כיום על כ-22 דולר. כיום, נסחר הנפט הטקסני ברמה של כ-87 לחבית, ואילו הנפט מסוג ברנט נסחר ברמה של כ-109 דולר לחבית.

פער המחירים נובע כמובן מהעובדה שהתפתחות גיאו-פוליטית במזרח התיכון, עשויה להשפיע ישירות על הפקת הנפט מסוג ברנט ואילו בטקסס לא צפויה פגיעה בקצב ההפקה. כלומר בעוד שאיראן עשויה לתקוף מתקני הפקת נפט במדינות שכנות (כגון סעודיה, עירק וכו') או לחילופין להטיל סגר על מיצרי הורמוז שדרכם מועברים כמויות גדולות של נפט לאירופה ולמדינות המזרח, על הפקת הנפט בטקסס אין כל איום והיא צפויה להמשיך לפעול כרגיל.

לאחר שבשנים האחרונות נפתח בעקבות זאת פער מחירים של כ-20 דולר בין סוגי הנפט, הרי שפשרה בין הצדדים, צפויה להחזיר את המצב לקדמותו, שכן בין סוגי הנפט אין כמעט כל הבדל (הנפט הטקסני נחשב למעט איכותי יותר).

מי שמאמין בהתפכחות האיראנים והתקדמות לעבר פיתרון בין המדינות, יכול לנצל את פער המחירים שנוצר בין סוגי הנפט שהזכרנו, כלומר לנסות ולהרוויח מירידת מחיר הנפט מסוג Brent האירופי. משקיע שמעוניין לבצע השקעה שכזו בארץ, יכול לעשות זאת באמצעות תעודת הסל תכלית שורט נפט, שהיא תעודת סל בחסר (שורט) על מחיר הנפט האירופי. לעומת זאת, משקיע שמעוניין לבצע השקעה שכזו דווקא בחו"ל, יוכל לעשות זאת באמצעות ביצוע שורט (מכירה בחסר) על קרן הסל BNO בארה"ב.