אקס ליבריס עוברת לקרן גולדן גייט ב-250-300 מיליון דולר

זאת, אחרי 4 שנים תחת בעלות של קרן השקעות פרטית אחרת ■ זו הפעם השלישית החברה מחליפה בעלים

קשה להגיד שזו הפתעה: אחרי ארבע שנים תחת בעלות של קרן פרייווט אקוויטי, עוברת ספקית התוכנות לניהול ספריות, אקס ליבריס, לידיים של קרן חדשה. היום הודיעה קרן גולדן גייט (Golden Gate) האמריקנית על רכישת אקס ליבריס מידיה של קרן לידס אקוויטי פרטנרס (Leeds Equity Partners). סכום העסקה לא נמסר אולם על פי הערכות מדובר בסדר גודל של 250-200 מיליון דולר שתשלם גולדן גייט עבור הבעלות המלאה על החברה.

ההיסטוריה של אקס ליבריס מתחילה מאמצע שנות ה-80, אז נוסדה כפרויקט באוניברסיטה העברית לפיתוח יישומי קטלוג עבור ספריות ומרכזי מידע ומחקר. היישום הבולט של החברה הוא מערכת "אלף", שמשמשת לצורכי חיפוש מידע בספריות. מאז שנת 2006 עברה החברה למסלול אחר, לאחר שבעלי המניות המקוריים - האוניברסיטה העברית והקרנות תמר וולדן - החליטו למכור אותה לקרן פרנסיסקו פרטנרס בתמורה ל-62 מיליון דולר.

שנתיים לאחר מכן עברה לבעלים חדשים, הפעם קרן לידס שרכשה באוגוסט 2008 תמורת כ-170 מיליון דולר. כעת, מגיע הסיבוב השלישי והחברה עוברת לידי קרן חדשה. לדברי מתי שם טוב, מנכ"ל החברה, מכירת החברה לקרן חדשה "זו הוכחה שאפשר להקים חברות תוכנה בארץ במאות מיליוני דולרים ויותר, ולא כל פעם צריך שחברות כאלו יקנו ע"י ענקיות התוכנה כגון IBM או אורקל".

החברה צפויה לעבור את הרף של 100 מיליון דולר מכירות בשנה הבאה (2013), והיא רווחית מאז הוקמה. ב-2008, כאשר נרכשה החברה בפעם הקודמת, מכרה החברה בהיקף של כ-75 מיליון דולר. "מסיבות השמורות לקרן הם החליטו לצאת מההשקעה", מתייחס שם טוב לאינטרס של לידס למכורת את החברה. "אנחנו ממשיכים כרגיל, וכמעט לא קרה שום דבר. הפעם הדירקטוריון של החברה יהיה מורכב מנציגים של קרן הרבה יותר גדולה, וכולם מרוצים, העובדים, ההנהלה, והמוכרים".

קרן גולדן גייט היא אחת מקרנות הפריווט אקוויטי הגדולות בעולם, עם הון מנוהל של כ-12 מיליארד דולר. הקרן אינה פונה אסטרטגית להיי-טק אולם חלק גדול מהשקעותיה מכוון לתעשיות עתירות ידע. בפרוטפוליו שלה אפשר למצוא את חברת התוכנה Novell, מפתחת השבבים Lantiq (שרכשה את רוב פעילות מטאלינק הישראלית), והיא פועלת גם ל"שידוכים" אסטרטגיים בין חברות מוחזקות, כגון החיבור שביצעה לאחרונה בין חברות התוכנה Infor ו-Lawson שהחזיקה בפורטפוליו.

קרן לידס, בעלת הבית עד לאחרונה, התמחתה בתעשיית המידע (Knowledge Industries), עם דגש על תחומי החינוך וההדרכה, כך שמקומה של אקס ליבריס היה נראה בה טבעי. הפעם, יתכן וגודלן גייט מתכננת למזג את הנכס הנרכש עם אחת מאחזקותיה. לדברי שם טוב, אחרי השקעה ניכרת בשנתיים-שלוש האחרונות בפיתוח פלטפורמת תוכנה שניתנת לגישה מרחוק במודל של ענן מחשוב, תעבור החברה לגידול לא אורגני. "ב-2013 נראה רכישה", כך לדבריו, אם כי "אין עדיין משהו ספציפי אלא בוחנים הזדמנויות".

אקס ליברס
 אקס ליברס