השבוע בוול סטריט: האופטימיות על הצוק הפיסקלי תימשך?

המסחר השבוע יתמקד בצוק הפיסקלי המתרב, לאחר שהדיונים בממשל בארה"ב החלו בין אובמה לנציגי הקונגרס ■ התביעות השבועיות לדמי אבטלה צפויות לעלות

המסחר בוול סטריט ייפתח מחר (ב') על רקע אופטימיות קלה בעניין הצוק הפיסקלי, לאחר שהדיונים בנושא בין הנשיא אובמה לבין נציגי הקונגרס החלו בנימה אופטימית.

כאמור, המסחר השבוע יתמקד בצוק הפיסקלי המתקרב, לאחר שהדיונים בממשל בארה"ב החלו בין אובמה לנציגי הקונגרס. הצדדים הביעו אופטימיות באשר לפתרונות אפשריים שיושגו.

כזכור, הצוק הפיסקאלי הוא כינוי לשורה של קיצוצים בתקציב והעלאות מסים בהיקף של כ-600 מיליארד דולר, כחלק מהעסקה בין הדמוקרטים לרפובליקנים בשנה שעברה בסוגיית העלאת תקרת החוב של ארה"ב. קרן המטבע הבינלאומית מעריכה כי הצוק הפיסקאלי עלול להסב פגיעה של 4% מהתמ"ג האמריקני, קרי פי 2 מקצב הצמיחה הנוכחי של המשק, ולהכניס את ארה"ב למיתון.

על פי כלכלני בית ההשקעות אפסילון, הצוק הפיסקאלי לא יכניס את כלכלת ארה"ב למיתון ויש לנצל את הירידות בשוק המניות בגלל החששות מהצוק הפיסקאלי - ולקנות מניות. "הדיון הציבורי המתיש בנושאים הפיסקליים בארה"ב יימשך ככל הנראה גם בשבועות הקרובים", נכתב בסקירה. "מן הסתם, כל התבטאות או שמועה תגרום לעלייה ברמת התנודתיות והעצבנות של השווקים. אלא שלדעתנו, דווקא התנודתיות הזו עשויה להציע נקודות כניסה טובות לשוק המניות. חוץ מזה, אנחנו מקווים שיגיעו מהר למסקנה כי המושג באמת הפך להיות מאוס".

באפסילון העריכו כבר בשבוע שעבר כי הצוק הפיסקאלי יסתיים בפשרה, וההערכה זו רק התחזקה השבוע: "הגישה הפייסנית שמפגינים 2 הצדדים, כפי שהיא באה לידי ביטוי בהתבטאויותיהם מאז הבחירות, מלמדת שהסיטואציה שונה בתכלית השינוי מזו שחווינו בקיץ שעבר, בעת העלאת תקרת החוב. הרפובליקנים שהפסידו בבחירות מבינים שחזרה על הסאגה של השנה שעברה רק תחמיר עוד יותר את מצבם בעיני הציבור האמריקני. במקביל, גם אובמה שאינו טירון פוליטי יודע שהוא ייאלץ לוותר על חלק מדרישותיו. בקיצור, תהיה פשרה".

גם אירופה תמשיך להוות מוקד לתשומת לב המשקיעים, כאשר יוון חזרה לכותרות בתקופה האחרונה. יינס ווידמן, חברת בוועד המנהל של הבנק המרכזי האירופי לא פוסל אפשרות של "תספורת" נוספת של החוב היווני. "אני חושב צריך להשאיר את שאלת תספורת נוספת לחוב היווני פתוחה", אמר ווידמן במהלך כנס שנערך בברלין. "אפשר להעלות את השאלה האם מתן תספורת נוספת ליוון תעודד את המדינה או האם תהיה לא הגיונית, למרות שבסופו של דבר היא נחוצה על מנת לחזור לשווקים הבינלאומיים, וניתן אותה רק במידה ויוון תעמוד ברפורמות הדרושות ממנה".

גם איטליה בכותרות. שר האוצר של איטליה ויטוריו גרילי אומר שלמרות ההתקדמות שנרשמה בכלכלה האיטלקית בשנה האחרונה, יש עדיין צורך לבצע שינויים מעמיקים נוספים. "אנחנו צריכים לעשות שינויים מעמיקים, לא רק במדינה שלי אלא גם במדינות אחרות בעולם על מנת להתמודד עם התגברות התחרות ברחבי העולם", אמר גרילי בראיון. "אנחנו צריכים להמשיך לדחוף לתיקון הכלכלה האיטלקית, ושעל איטליה לשכנע את השווקים הבינלאומיים שאנחנו מתקדמים ושיש תוצאות".

התביעות לדמי אבטלה יעלו

ביום שני יתפרסמו נתוני מכירות הבתים הקיימים, כאשר הצפי הוא ל-4.76 מיליון בתים באוקטובר בשיעור שנתי.

ביום שלישי יתפרסמו נתוני התחלות ואישורי הבנייה שצפויים לעמוד על 850 אלף ו-870 אלף, בהתאמה.

ביום רביעי יתפרסמו התביעות השבועיות לדמי אבטלה, כאשר הצפי הוא לעלייה ל-397 אלף לעומת 439 אלף בשבוע שעבר.

מניות במוקד

חברת המחשבים דל שיחררה תחזית עגומה להכנסות ברבעון הרביעי. החברה צופה מכירות בהיקף 14 מיליארד דולר, פחות מצפי השוק למכירות של 14.5 מיליארד דולר לפחות. הרווחים ברבעון השלישי נפלו ב-47% וההכנסות ב-11%.

מנגד, חברת האופנה GAP דווקא עדכנה מעלה את התחזיות לרווח בשנת 2012 הפיסקלית. החברה צופה רווח של 2.2-2.25 דולר למניה, לעומת תחזית קודמת שלה לרווח של 1.95-2 דולר למניה. הרווחים זינקו ב-60% ברבעון השלישי.