האופטימיות סביב הצוק הפיסקלי הקפיצה את בורסות אירופה

בורסות אירופה ואסיה סגרו בעליות חדות לאחר שנשיא ארה"ב ברק אובמה הביע בסוף השבוע ביטחון כי יגיע עם הרפובליקנים בקונגרס להסכם וימנע את הצוק הפיסקאלי

בורסות אירופה ננעלו היום (ב') בעליות חדות, התאוששות משפל של 3 חודשים בעקבות אופטימיות סביב השיחות בקונגרס בארה"ב במאמץ לפתור את בעיית הצוק הפיסקאלי. נשיא ארה"ב ברק אובמה הביע בסוף השבוע אופטימיות ואמר שהוא יוכל להגיע להסכם עם הרפובליקנים בקונגרס.

מדד Stoxx 600 האירופי עלה ב-2.3% וקטע רצף של 3 ימי ירידות. מלבד הצוק הפיסקאלי, גם סוגיית יוון עומדת על הפרק באירופה. יינס ווידמן, חברת בוועד המנהל של הבנק המרכזי האירופי לא פוסל אפשרות של "תספורת" נוספת של החוב היווני.

"אני חושב צריך להשאיר את שאלת תספורת נוספת לחוב היווני פתוחה", אמר ווידמן במהלך כנס שנערך בברלין. "אפשר להעלות את השאלה האם מתן תספורת נוספת ליוון תעודד את המדינה או האם תהיה לא הגיונית, למרות שבסופו של דבר היא נחוצה על מנת לחזור לשווקים הבינלאומיים, וניתן אותה רק במידה ויוון תעמוד ברפורמות הדרושות ממנה".

שרי האוצר של האיחוד האירופי פועלים להבטחת העברת התשלום הבא בחבילת הסיוע ליוון כבר השבוע. הם ייפגשו מחר בבריסל, בפעם השנייה תוך שבוע.

מניות הבנקים מובילות היום את העליות, כמו למשל דויטשה בנק ו-Commerzbank בגרמניה. בלונדון עולות מניות הנפט כגון BP , בשל העלייה במחיר הזהב השחור.

עליות באסיה

עליות שערים נרשמו בבורסות אסיה היום, זה היום השני ברציפות, כשבמקביל נרשמו עליות במחירי הסחורות.

בוול סטריט ובכל העולם ימשיכו הסוחרים השבוע להתמקד בצוק הפיסקלי המתקרב, לאחר שהדיונים בממשל בארה"ב החלו בין אובמה לנציגי הקונגרס. הצדדים הביעו אופטימיות באשר לפתרונות אפשריים שיושגו.

כזכור, הצוק הפיסקאלי הוא כינוי לשורה של קיצוצים בתקציב והעלאות מסים בהיקף של כ-600 מיליארד דולר, כחלק מהעסקה בין הדמוקרטים לרפובליקנים בשנה שעברה בסוגיית העלאת תקרת החוב של ארה"ב. קרן המטבע הבינלאומית מעריכה כי הצוק הפיסקאלי עלול להסב פגיעה של 4% מהתמ"ג האמריקני, קרי פי 2 מקצב הצמיחה הנוכחי של המשק, ולהכניס את ארה"ב למיתון.

"נראה שהסוחרים מגבירים את ההימור שיימצא בקרוב פתרון לצוק הפיסקאלי ושארה"ב תצליח להמנע מהתרחיש הגרוע ביותר", אמר לבלומברג Kim Dae Young, מנהל השקעות בסיאול.

בטוקיו נרשמות עליות חדות במניות הייצוא, על רקע החלשות הין. נציין את טויוטה , קנון והיטאצ'י.