בורסות אירופה ננעלו בעליות; מרקל: להוריד שיעורי הריבית

שרי האוצר של גוש האירו נכשלו היום במאמציהם להשיג הסכמה לגבי התנאים לשחרור הנתח הבא של חבילת הסיוע ליוון ■ באסיה המשקיעים מעודדים מהין החלש שמוביל את המניות היפניות לשיא של חודשיים

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ד') בעליות שערים וזאת למרות הכישלון הדיונים בגוש האירו באשר לנתח הבא בחבילת הסיוע ליוון. ברקע ממשיך לאיים הצוק הפיסקלי בארה"ב, כאשר הדיונים בנושא בקונגרס האמריקני צפויים להימשך.

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, אמרה היוםבפגישה שערכה בברלין עם חברי פרלמנט כי הורדת שיעורי הריבית והרחבת קרן הייצוב האירופית (EFSF) עשויים למלא את החסר במימון ליוון. כך מדווח רויטרס. מרקל אמרה כי ניתן להרחיב את הקרן בקלות בעוד 10 מיליארד אירו, וכי גרמניה תיקח בכך חלק.

את הדברים אמרה לאחר ששרי האוצר של גוש האירו נכשלו היום במאמציהם להשיג הסכמה לגבי התנאים לשחרור הנתח הבא של חבילת הסיוע ליוון, ויפגשו שוב ביום שני להמשיך הדיונים. ז'אן קלוד יונקר, ראש קבוצת שרי האוצר, אמר כי מדובר ב"בעיה טכנית, אין חילוקי דיעות משמעותיים". שרי האוצר, יחד עם נציגי קרן המטבע הבינלאומית, דנו ארוכות בדרכים לגשר על פער המימון בסך 15 מיליארד אירו שנוצר ביוון.

על הממשלה היוונית לפרוע תשלומי אג"ח ואין לה מספיק כסף לעשות זאת. בפגישתם בשבוע שעבר העניקו שרי האוצר של אירופה ליוון ארכה של שנתיים להגיע ליעד הפחתת הגירעון שלה.

על פי התנאים של חבילת הסיוע, יוון היתה אמורה לקבל 31.2 מיליארד אירו בסוף יוני, 5 מיליארד אירו בסוף ספטמבר ו-7.2 מיליארד אירו בסוף השנה הנוכחית.

ממשלת איטליה בראשות ראש הממשלה מריו מונטי צלחה הערב הצבעת אי-אמון בבית התחתון של הפרלמנט האיטלקי. הצבעת אי האימון הייתה כרוכה באישור תוכנית תקציבים חדשה עבור איטליה, שכוללת בין היתר העלאת המע"מ במדינה ומדובר באחת תהוכניות הגדולות האחרונות שיעברו במדינה לפני שאיטליה תלך לבחירות כללליות בסביבות חודש מארס.

מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של צרפת, הכלכלה השנייה בגודלה באירופה, בדרגה אחת לרמה של "Aa1". בסוכנות הדירוג הביעו דאגה באשר לתחזיות הצמיחה בצרפת ואנליסטים חוששים שמא כלכלות חזקות נוספות כמו ארה"ב וגרמניה בדרך לספוג הורדות דירוג. "הורדת הדירוג עלולה להשפיע על מערכת הבנקאות בצרפת ויש סיכוי להורדת דירוג לבנקים, מה שיגרום לעלייה בתשואות האג"ח", אמר לסוכנות בלומברג אנליסט ב-CMC Markets.

סנטימנט חיובי באסיה

בורסות אסיה נסחרות היום בעליות שערים, כאשר מצד אחד המשקיעים נוקטים בזהירות ומלאי חשש מסוגיית הצוק הפיסקלי בארה"ב, ומצד שני מעודדים מהין החלש שמוביל את המניות היפניות לשיא של חודשיים.

מדד הניקיי היפני מגיע היום לשיא של חודשיים, בהובלת היצואנים, וזאת לאחר שהמטבע המקומי הגיע לשפל של 7 חודשים לעומת הדולר, על רקע הצפי שהבנק המרכזי של יפן ינקוט במדיניות תמרוץ אגרסיבית תחת הממשלה החדשה.

יושב ראש הפדרל ריזרב בן ברננקי דחק אמש במנהיגים של הקונגרס להגיע להסכמה מהר ככל האפשר בנוגע לתקציב הממשל הפידראלי על מנת להימנע מהצוק הפיסקאלי. את הדברים אמר ברננקי במהלך נאום שנשא בכינוס של ה-New York Economic Club. "חוסר הוודאות בנוגע לפתרון של הצוק הפיסקאלי, העלאת תקרת החוב, והתקציב לטווח ארוך כבר משפיע על ההוצאה הפרטית ועל החלטות של חברות השקעות ותורם להגברת תחושת הזהירות בשווקים בעולם", אמר ברננקי הערב במהלך דבריו בכנס. " חוסר הוודאות הזו תגבר בכל פעם שדוחים את ההכרעה".

באירופה, שרי האוצר של גוש האירו נכשלו היום במאמציהם להשיג הסכמה לגבי התנאים לשחרור הנתח הבא של חבילת הסיוע ליוון, ויפגשו שוב ביום שני להמשיך הדיונים. שרי האוצר דנו בדרכים לגשר על פער המימון בסך 15 מיליארד אירו שנוצר ביוון. על הממשלה לפרוע תשלומי אג"ח ואין לה מספיק כסף לעשות זאת. בפגישתם בשבוע שעבר העניקו שרי האוצר של אירופה ליוון ארכה של שנתיים להגיע ליעד הפחתת הגירעון שלה.