אפקט התחרות: רווחי חברות הסלולר נחתכו 40% ברבעון

זאת ברבעון השלישי השנה לעומת הרבעון המקביל ■ פרטנר הציגה רווח של 110 מיליון שקל ■ התקדמות במגעים להעברת השליטה בחברה לחיים סבן

התחרות הגוברת בשוק הסלולר, וכניסת הוט מובייל וגולן טלקום לשוק, חתכה את רווחי 3 חברות הסלולר הוותיקות ב-39% ברבעון השלישי לעומת הרבעון המקביל. הרווח הכולל של סלקום, פרטנר ופלאפון הגיע ל-388 מיליון שקל. במקביל, הכנסות 3 החברות ירדו ביותר ממיליארד שקל (כ-21%) ל-3.8 מיליארד שקל.

אתמול (ד') פרסמה חברת הסלולר פרטנר, שבשליטת סקיילקס של אילן בן-דב, את דוחותיה לרבעון השלישי של 2012. הכנסות החברה נפלו ב-25%, ל-1.32 מיליארד שקל. מתוכם 1.15 מיליארד שקל הם הכנסות שנבעו משירותים, 16% פחות מהרבעון המקביל.

נציין כי למתחרות, סלקום ופלאפון, יש הכנסות מהחברות החדשות שמשתמשות ברשתות שלהן (הוט מובייל, רמי לוי וגולן). פרטנר "מארחת" על הרשת את יו-פון, וההכנסה מכך זניחה.

גם ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) והרווח הנקי של פרטנר רושמים ירידה דו-ספרתית, ל-401 מיליון שקל ו-110 מיליון שקל, בהתאמה. פרטנר מעדכנת כי מהלכי ההתייעלות שנקטה הובילו לירידה של 600 מיליון שקל במונחים שנתיים בהוצאות התפעוליות שלה. בשנה האחרונה כמות כוח-האדם בפרטנר צומצמה ב-2,800 משרות, וכיום מועסקים בחברה 5,800 עובדים (כולל 012 סמייל שנרכשה בשנה שעברה).

בינתיים, נראה כי האסטרטגיה של פרטנר משתלמת. למרות שהחברה מאבדת מנויים בקצב הגבוה ביותר מבין 3 חברות הסלולר הוותיקות (56 אלף ברבעון), ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי (ARPU) נשארה הגבוהה בשוק - 97 שקל, לעומת 95 שקל בפלאפון ו-87 שקל בסלקום. לסלקום יש כ-300 אלף מנויים יותר מאשר לפרטנר, אך רמת ההכנסות משירותים וה-EBITDA שלה גבוהים רק במעט משל פרטנר.

מאבדת מנויים במגזר הנייח

תזרים המזומנים החופשי של פרטנר הסתכם ברבעון ב-375 מיליון שקל, אחרי השקעה של 125 מיליון שקל בשדרוג הרשת ומערכת המידע. "תוצאות הרבעון משקפות את איתנותה הפיננסית והעסקית של החברה", אמר המנכ"ל חיים רומנו.

במגזר הנייח, פרטנר מדווחת על איבוד מנויים. מספר קווי התקשורת הנייחים הפעילים (כולל 012 סמייל) הוא 282 אלף - ירידה של 4.4% ביחס לרבעון המקביל, אך עלייה קלה לעומת הרבעון הקודם. בסיס מנויי האינטרנט התכווץ ב-6% ביחס לרבעון המקביל וב-2.5% ביחס לרבעון הקודם, והגיע ל-594 אלף.

פרטנר נסחרת בנאסד"ק ובתל-אביב בשווי שוק של 890 מיליון דולר. החברה ביטלה באחרונה את מדיניות הדיבידנד שלה, ובהתאם לא יחולק דיבידנד מרווחי הרבעון השלישי. הדבר ייבחן שוב ברבעון הבא.

מי שאמור ליהנות מדיבידנד, אם יחולק, היא בעלת השליטה סקיילקס (44.5%), שהודיעה לפני כמה ימים על כוונתה לגייס עד חצי מיליארד שקל בחוב חדש. ספק אם גיוס זה יזכה להצלחה בקרב הגופים המוסדיים, לאחר שבן-דב לא עמד בהתחייבויותיה של חברה אחרת בשליטתו, טאו.

סקיילקס דיווחה אתמול כי המגעים עם קבוצת חיים סבן למכירת חלק ממניות השליטה בפרטנר מתקדמים. המשא-ומתן הוא על מכירת חלק מההחזקות וכניסה להסכם שליטה משותף של סקיילקס וסבן בפרטנר. אם העסקה תיחתם, התמורה תכלול מזומן ושחרור מחבויות בהיקף שטרם סוכם.