בורסות אירופה סגרו את השבוע הטוב ביותר ב-2012 בעליות

המסחר בוול סטריט יסתיים היום ב-20:00 שעון ישראל ■ קפריסין תקבל חבילת חילוץ ■ S&P מזהירה מפני הורדת דירוג נוספת לצרפת ■ עלייה במדד בטחון העסקים בגרמניה

עליות שערים נרשמו היום (ו') במרבית בורסות אירופה, לאחר פרסום נתוני מאקרו בגרמניה כשגם המסחר המקוצר בוול סטריט מתנהל בעליות. המסחר בוול סטריט מתקיים היום עד השעה 20:00 שעון ישראל.

שרי האוצר של אירופה החלו היום בדיונים בבריסל בנוגע למספר נושאים שעומדים על הפרק, אך הדיונים בנוגע לתקציב האיחוד האירופי לשנים הקרובות הסתיים ללא תוצאות, כך מדווח הוול סטריט ג'ורנל.

בגרמניה דווח היום כי מדד בטחון העסקים (IFO) רשם עלייה לרמה של 101.4 נקודות בנובמבר לעומת 100 נק' באוקטובר ולעומת צפי כלכלנים לירידה ל-99.5 נקודות. המדד התקדם משפל של שנתיים וחצי.

סוכנות הדירוג S&P מזהירה היום כי ישנו סיכוי של 33% כי תוריד את דירוג האשראי של צרפת ב-2013. S&P כבר הורידה בינואר את הדירוג של המדינה אצלה, לרמה של "+AA", כך שהורדה נוספת תהיה משמעותית ביותר. היום אישררה הסוכנות את הדירוג תוך שמירה על תחזית שלילית, וציינה כי "הממשלה הצרפתית ממשיכה להיות מחויבת לרפורמות תקציביות ומבניות לשיפור פוטנציאל הצמיחה של המדינה". בסוכנות הדירוג חוזים צמיחה של 0.4% ב-2013 - חצי מתחזית הממשלה הצרפתית.

אתמול פורסמו מדדי מנהלי הרכש של גרמניה, צרפת וגוש האירו לחודש נובמבר והם הציגו תמונה חיובית במידה מה. מדד הרכש המשוקלל של גוש האירו רשם עלייה קלה לרמה של 45.8 נקודות מרמה קודמת של 45.7 נקודות כשהצפי היה שהמדד יישאר ללא שינוי.

גם בסוגיית יוון נרשמת אופטימיות יחסית, כאשר ביום שני יתכנסו שוב שרי האוצר של גוש האירו עם נציגי קרן המטבע הבינלאומית על מנת לדון בהעברת הנתח בהא בחבילת הסיוע למדינה. "השוק מקבל מעט בטחון שהעסקה היוונית תחתם. זה יסיר את את חוסר הוודאות לטווח הקרוב בגוש האירו", אומר פול רובסון מ-RBS.

קפריסין תקבל חילוץ

המצטרפת הטרייה למועדון ה"אקסקלוסיבי" של המדינות האירופאיות שיקבלו חבילות חילוץ מהמוסדות הפיננסיים ביבשת, לאחר אירלנד, פורטוגל ויוון, היא קפריסין. הממשלה הקפריסאית אישרה התנאים לקבלת החילוץ, וכעת ממתינים לאישור סופי שיגיע מבריסל, שם נפגשים שרי האוצר של היבשת ודנים בתקציב האירופאי לשנים הקרובות. בין היתר, דנים השרים בגורל הנתח הבא של חבילת החילוץ ליוון. "הדד-ליין שהוצב על ידי הבנק המרכזי האירופאי עבור הזרמת ההון לבנקים עבר, כך שהיינו חייבים להיכנס למנגנון החילוץ", אמר דובר הממשלה, סטפנוס סטפנו. הסכום שתקבל המדינה עשוי להגיע עד לסכום הקרוב לתמ"ג שלה - 17.5 מיליארד אירו, והמכניזם שבעזרתו היא תקבל את הסכום טרם נקבע, אך ככל הנראה יילקח מקרן החילוץ, ה-EFSF.

אפי פיתוח , החברה הבת של אפריקה ישראל שמניותיה נסחרות בלונדון, דיווחה הבוקר על תוצאותיה ברבעון השלישי של השנה. בשורה התחתונה רשמה החברה הפסד של כ-36 מיליון דולר ברבעון השלישי עקב הפחתות שווי גדולות. זאת לעומת רווח נקי של כ-118 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

בשורה העליונה דיווחה אפי פיתוח על הכנסות של כ-38 מיליון דולר ברבעון לעומת הכנסות של כ-35 מיליון דולר ברבעון המקביל. ההפסד התפעולי הסתכם בכ-73 מיליון דולר ברבעון עקב הפחתות שווי לעומת רווח של כ-175 מיליון דולר ברבעון המקביל. עוד הודיעה החברה היום כי לב לבייב מונה ליו"ר פעיל של החברה.

עליות שערים נרשמו בבורסות אסיה.

סקר מנהלי הרכש הסיני שפורסם אתמול ע"י HSBC הצביע על עלייה ל-50.4 נקודות בנובמבר - והצביע על התרחבות בפעילות הייצור לראשונה מזה 13 חודשים. כל קריאה מעל 50 נק' במדד מעידה על התרחבות. באוקטובר המדד עמד על 49.5 נק'.

בסיאול רשמה מניית סמסונג אלקטרוניקס עלייה לשיא חדש על רקע הערכות אנליסטים כי החברה ממשיכה להרחיב את נתחי השוק שלה מול יריבותיה היפניות והאמריקניות בשווקי מוצרים שונים ומרכזיים.