צמיגים הם אחד הפריטים החשובים ביותר לרכב, ולנהג. הם אלו אשר דואגים כי כל המערכות המתוחכמות המותקנות ברכב יבואו לידי ביטוי מעשי. צמיגים ללא אחיזה טובה בכביש יבלמו לאט יותר, יפנו לכיוונים אליהם לא התכוונתם לפנות, ויבזבזו דלק רב בנהיגה.
בזמן שהכביש רטוב המצב יכול להיות גרוע אף יותר, כאשר חריצים שאינם עמוקים מספיק לא יצליחו לנקז את המים מהצמיג ויביאו למצב של "ציפה" וחוסר יציבות. לצמיגים יש השפעה על הרעשים, על היציבות, ועל נוחות הנהיגה. צמיגים שאינם תקינים אינם חוקיים, למעשה, ויכולים להביא להורדת הרכב מהכביש ע"י הרשויות או חלילה לתאונה. ובכל זאת, למרות חשיבותם הרבה, במקרים רבים רכישתם מתבצעת כמעט לגמרי על פי המלצת בעלי המקצוע, ללא בדיקה או הבנה של מה שנרכש.
-איך יודעים מה קונים, או איך מפצחים את הקוד?
על כל צמיג מוטבעים מספרים ואותיות. הטבעה זו באה להעביר מידע לקונה לגבי הצמיג. מדובר במידע שיש לו משמעות רבה ביחס לבלאי הצפוי, רמת האחיזה בכביש ועוד. הבעיה עם המידע הזה היא שהוא אינו זמין ורק מעטים יודעים לפענח את הצופן המוטבע על הצמיג. חשוב לזכור כי צמיגים של חברות שונות ואפילו צמיגים של אותה החברה יכולים להיות מיועדים למטרות שונות ואין דין צמיג אחד כמשנהו.
- מבין המספרים המטבעים על הצמיג ישנם כמה חשובים במיוחד:
• גודל הצמיג - גודל הצמיג נכתב באותיות גדולות ונראה כך: 175 / 70R13. המספר הזה מורכב למעשה משלוש מידות שונות: 175 הוא רוחב הצמיג במילימטרים, 70 הוא אחוז הגובה מרוחב הצמיג ואילו 13 הוא קוטר החישוק באינטשים.
• תאריך ייצור - תאריך ייצור הצמיג הוא אולי הפרט החשוב ביותר לכם כקונים. התאריך מסומן על ידי 3-4 ספרות הנמצאות בתוך אליפסה. שתי הספרות האחרונות מציינות את שנת הייצור ואילו שתי הספרות הראשונות מציינות את מספר השבוע בשנה. שבוע 36 לדוגמה, חל באוגוסט.
• קוד מהירות ועומס - אות ושתי ספרות. האות מציינת את דירוג הצמיג, כלומר, את המהירות המירבית המותרת לנהיגה בשימוש הצמיג. הספרות מייצגות מידה של עומס מירבי על הצמיגים. קיימות באינטרנט טבלאות המרה בין הסימונים למהירות והעומסים שהם מייצגים.
- על מה להקפיד כשרוכשים צמיגים חדשים?
• תאריך ייצור הצמיג קרוב ככל הניתן לתאריך הקנייה ובכל מקרה אינו עולה על שנה.
• רצוי להחליף את כל הצמיגים ברכב, או לפחות להחליפם בזוגות. על אותו סרן (קדמי ואחורי) יש להתקין צמיגים זהים.
• לגבי רוחב הצמיג - אין זה חד-משמעי כי ככל שהצמיג רחב יותר, כך אחיזת הכביש שלו תהיה טובה יותר. במבדקים שנעשו נתגלה שיפור ביכולות הבלימה על כביש רטוב דווקא במקרה של צמיג צר. לכן, ההמלצה בכל מקרה היא פשוט לרכוש צמיגים בדיוק על-פי הוראות יצרן הרכב.
• אם מחליפים רק זוג צמיגים, רצוי להתקין את הזוג החדש מאחור ואת הישנים להעביר לסרן הקדמי.
• לוודא כי הצמיגים מנופחים כראוי, בהתאם להוראות היצרן. לבדוק אויר כל שבוע-שבועיים, כשהצמיגים קרים ככל האפשר.
• לאחר שלוש-ארבע שנים, או אם הצמיג מראה סימני התייבשות או היסדקות יש להחליף צמיגים, גם ללא תקר.
• מומלץ להקפיד על עומק החריצים בצמיג. במידה והחריצים בסוליית הצמיג שחוקים עד לנקודות המבחן (בליטות קטנות בחריצים) הרי שיש להחליפו. בכל מקרה, אין לנסוע עם צמיג שעומק החריצים שלו קטן מ-2 מ"מ.
לסיכום, הצמיגים הינם אמצעי הקשר היחיד בין הרכב והנהג לכביש. צמיג בלתי תקין (או בלתי מנפוח כראוי) ישפיע על ביצועי הרכב ועל צריכת הדלק, וגם עלול לגרום לפגיעה בחיי אדם. עם בוא החורף ראוי להקפיד שבעתיים על תקינות הצמיגים, הקריטית פי כמה במקרה של כביש רטוב.
בדיקת תקינות יכולה להתבצע בכל מוסך מורשה וגם באמצעות מבט ראשוני של הנהג ושימוש בנתונים שלעיל. ראוי להוסיף כי נסיעה עם צמיגים בלתי תקינים מהווה עבירה על החוק והרשויות השונות עורכות מבצעי אכיפה לאיתור והורדה מהכביש של רכבים עם צמיגים בלתי תקינים. השקיעו בקשר שלכם עם הכביש בכדי שתוכלו לחזור הביתה השלום.
המאמר מוגש בחסות הפניקס - ביטוח מקיף
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.