ההסכם בין בזק לפרטנר סביב השוק הסיטונאי נתקל בהתנגדות חריפה והסיכוי שהוא יתקבל על ידי משרד התקשורת קלוש. ל"גלובס" נודע שבמשרד התקשורת ובקרב מפעילים נוספים בשוק, שוררת תחושת אכזבה מההסכם שפרטנר חתמה עם בזק, והמשרד לא מתכוון לאשר את התצורה ההנדסית שלו כמוצר מדף תקף.
דיון על כך יתקיים בקרוב וההסכם שבין פרטנר לבזק יוכל לשמש לפיכך כהסכם שבין שתי החברות בלבד, אבל הוא לא יחייב את המפעילים האחרים והוא גם לא ישמש לצורך "הספירה לאחור" לקראת הקלות שבזק תקבל.
בשבוע שעבר דיווחה בזק על כך שחתמה הסכם עם פרטנר על תצורת השוק ההנדסי (במודל של חיבור במתכונת די דומה לאופן שבו ספקיות האינטרנט מתחברות היום לחברות התשתית ואשר נקרא ביט סטרים אקסס) במסגרת השוק הסיטונאי החדש שאמור לקום. הדיווח על ההסכם התבקש משום שבזק אישרה אותו בדירקטוריון, והוא חסר את האלמנט החשוב ביותר שהוא עלות השירות. החברות סיכמו שבתוך חודש אם לא יגיעו להסכמות בינם לבין עצמם אזי מה שיקרה הוא שהמחירים שיקבע משרד התקשורת הם יהיו המחירים הקובעים לשירות.
בעקבות הדיווח של בזק התעוררו כל יתר המפעילים ומשרד התקשורת לבדוק האם מדובר בהסכם שטוב לתעשייה ומה מסתתר מאחוריו. מיותר לציין שבקרב כמעט כל הגורמים המעורבים בדיון, שוררת התנגדות תקיפה להסכם כולל מתיחת ביקורת חריפה מאד שמאשימה את פרטנר ואת בזק בניסיון לגנוב סוסים על חשבון על התעשייה - כל אחת והאינטרסים שלה. בתעשייה אף רומזים על כך שמאחורי ההסכם מסתתרות הבנות כלשהן בין החברות, אחרת קשה להסביר מדוע רצו לסגור אותו.
הביקורת על ההסכם מדברת על שני מרכיבים מרכזיים: ראשית על כך שפרטנר ויתרה לבזק בשאלה היכן מסתיימת אחריותה של בזק ברשת והוויכוח השני הוא בשאלת השחקנים הקטנים שכן המודל של פרטנר ובזק הוא מודל שמאפשר שימוש בתשתיות בזק רק לשחקן גדול בעוד שחקן קטן לא יוכל להתחבר לרשת שלה ולספק שירותים הכוללים איכות שירות ללקוח הקצה.
בעוד כל המפעילים סבורים שהאחריות של בזק חייבת להסתיים בבית הלקוח, על פי ההסכם של פרטנר עם בזק, האחריות של בזק מסתיימת בארון התקשורת הקרוב לבניין. המשמעות היא שאם יש תקלה אצל הלקוח, בזק מסירה אחריות על המקטע שבין הארון לבית.
פרטנר קיבלה זאת, והיא מנהלת ויכוח עם בזק על המחירים של הטכנאים במקרה של תקלה, וזאת למורת רוחם של כל המפעילים שסבורים שזו טעות קריטית שמעניקה לבזק יתרון משום שהיא עבור לקוחותיה נותנת שירות מלא עד לבית הלקוח אבל במסגרת השוק הסיטונאי היא מתנערת מאחריותה וטוענת שהיא לא אחראית על אותו מקטע. כך עשוי לקרות מצב שבעת תקלה פרטנר עשויה לשלוח טכנאי שלה פלוס טכנאי של בזק, והאופציה הזו מהווה מכשול שמשרד התקשורת נכון לעכשיו מתקשה לקבל, ולכן קרוב לדרוש אחריות של בזק מקצה לקצה במסגרת השוק הסיטונאי.
בנוסף, ישנם סוגיות נוספות שנשארות פתוחות כמו הדרישה של חלק מהמפעילים על כך שהשוק הסיטונאי יכלול שורה של מוצרים ולא מוצר אחד (ביט סטרים אקסס), ולכן אין מקום כרגע לברך על מיסודו של השוק הסיטונאי.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.