משקיעים רבים מדברים על "ראלי סוף שנה" שכבר יצא לדרך, אך רבים אחרים חוששים מהפתעה לא נעימה של הצוק הפיסקלי בחודש הקרוב. האם המניות ימשיכו לעלות או שמא צפויה נפילה פתאומית? ברט ארנדס, פרשן באתר הפיננסי מרקטוואץ', כתב טור העוסק כל כולו ב-12 כללים להשקעה במניות שנצברו מניסיון של 40 שנה בשוק.
לא, לארנדס עצמו אין ניסיון של 40 שנה בשוק המניות, אך לדן בנטינג, המנהל השקעות עבור משקיעים פרטיים ומוסדיים, דווקא יש. ארנדס נזכר ב"פניני חכמה" שאמר בנטינג, כמו למשל שאם מקשיבים יותר מדי לכלכלנים, לעולם לא נשקיע סנט אחד. "תמיד תזכור", אמר בנטינג, "שהנתונים הכלכליים תמיד נראים גרועים".
בנטינג מת לאחרונה בשל מחלה. ארנדס מספר שהפעם הראשונה שבנטינג סיפר לו על כללי ההשקעה הייתה בארוחת צהריים לפני 12 שנים: "הוא צבר את הידע הזה לאורך הקריירה שלו. בהתחלה חשבתי שאלה כללים מעניינים אך מוזרים. לאחר 10 השנים האחרונות נדהמתי כמה מועילים היו הכללים האלה. זה היה כמו פרק ב'אזור הדמדומים'".
תחת הכותרת "12 כללים להשקעה במניות ל-40 השנים הבאות", כותב ארנדס את כללי המפתח שסיפק לו בנטינג, ומוסיף מספר הערות עוקצניות משלו:
1. למכור מניות של חברות שביצעו רכישות ענק, של חברות שמגוונות את עסקיהן יותר מדי, או שמוציאות הון עתק על מטה חדש וראוותני (שלום, "ניו יורק טיימס").
2. להימנע ממניות של חברות שבהן ההנהלה "נאבקת" עם האנליסטים (Overstock.com עשתה זאת ב-2005 ונטפליקס ב-2010).
3. יש להיזהר כשרואים כשמנהלים מוכרים מניה באגרסיביות - למרות שהם תמיד יספקו תירוץ הגיוני לכך (מנהלים בכירים של חברות בנייה, משכנתאות וחברות פיננסיות בוול סטריט מכרו מניות במיליארדי דולרים לפני 2008, ערב המפולת הגדולה).
4. לברוח ממניות של תעשיות החוות "בום" גדול של השקעות כיוון שהדבר יוביל לרוויה ולהתמוטטות. יש להימנע גם מ"כוכבים נופלים" אחרי שבועה מתנפצת.
5. הימנעו מהשקעה במניות של חברות ייצור כיוון שהתעשיות הללו בד"כ חוות תהליך של בועה והתנפצות, רוויה ושפל.
6. אל תקשיבו לאנליסטים ו"גורואים".
7. אל תבטחו במודלים מתמטיים להשקעות כי הם בד"כ נכשלים בדיוק בנקודה שאתם חייבים שהם יעבדו טוב.
8. חפשו להשקיע בחברות שבהן בעלי עניין רוכשים מניות באגרסיביות.
9. חפשו חברות המייצרות תזרימי מזומנים כבדים כי זו כמעט תמיד התחלה של ביצועי יתר.
10. חפשו להשקיע בחברות שיש להן מונופול או כמעט מונופול, וכן חברות שמחפשות להעלים את המתחרים שלהן.
11. תמיד תזכרו שאתם קונים עסקים, לא מניות. שימו לב לטיב העסקים של החברה ולאיכות ההנהלה. זהו גורם מכריע.
12. חפשו אחר מניות של חברות בסקטור הצריכה ובייחוד חברות שרכשו את אמון הצרכנים ובעלות מותגים חזקים. ככל שאתה קרוב יותר לצרכן, כך תרוויח יותר כסף. (שלום, אפל ).
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.