המטרה: להפוך את ישראל למעצמת יצוא של אפליקציות

יחידה חדשה שהקים מכון הייצוא אמורה לחשוף יזמים וחברות מקומיות בתחום האפליקציות לסלולר, לשוק שמגלגל מיליארדי דולרים ■ המנכ"ל עופר זקס, כבר מדבר על ענף ייצוא חדש

מכון הייצוא מסמן את שוק אפליקציות המובייל העולמי כענף יצוא חדש עבור מאות חברות ישראליות, ולדברי מנכ"ל המכון, עופר זקס, "אין סיבה שישראל לא תהפוך בתוך שנים אחדות למעצמה בתחום".

מנתונים שמסר אתמול (ב') מכון הייצוא עולה, כי שוק האפליקציות העולמי נאמד בכ-12 מיליארד דולר והיד עוד נטויה. לפי התחזיות, בעוד כשלוש שנים הוא יכפיל את היקפו בפי כמה ויגיע לכ-60 מיליארד דולר. זקס משוכנע שיזמים וחברות ישראליות מסוגלים לתת מצדם מענה לביקוש הגובר וליהנות מנתח עסיסי.

על פי הערכת מכון הייצוא, בישראל ישנם לפחות כ-500 מפתחים עצמאיים של אפליקציות לטלפונים סלולריים ועוד כ-150 חברות שעוסקות בתחום. לפי מכון הייצוא, רבים מבין אלה שעוסקים בענף מייחלים לפריצה הגדולה שתהפוך את פרי עמלם המתוחכם לאייקון רצוי ומצוי בכל טלפון חכם ברחבי הגלובוס.

בניסיון להפוך את האפליקציות לסלולר לענף יצוא ישראלי משגשג, הקים באחרונה מכון הייצוא יחידה ייעודית שעתידה לייצר עבור המפתחים שחולמים על השוק העולמי, את התשתית שתאפשר להם לחדור לשווקים הנחשקים ועתירי הכסף. בראש היחידה עומד אוהד קוג'מן, לשעבר פרויקטור בחטיבת ענפים טכנולוגיים במכון הייצוא.

היחידה של קוג'מן תהיה אמונה על מתן שירותים לקידום הייצוא וחשיפה של יזמים לחברות סלולר מובילות בעולם; תתאם משלחות של מפתחים ויזמים לחברות ענק, וזאת לצד כנסים מקצועיים, תערוכות רבות משתתפים וסדנאות הנחייה שילמדו את מפתחי האפליקציות כיצד למכור - ובעיקר כיצד למכור הרבה.

חבילת סיוע

"מדובר בשוק דינמי שזז כל הזמן קדימה ובמהירות עצומה", אומר זקס, "יש בישראל הרבה מאוד חברות קטנות, שרבות מהן מנוהלות בידי צעירים שיש להם רעיונות מדהימים ולפניהם דרך ארוכה ולא פשוטה לקראת הפיכת הפיתוח שלהם לנחלת הכלל. היחידה החדשה שהקמנו תעמיד להם את הכלים המתבקשים כדי שיידעו באילו מהלכים לנקוט בדרך ללקוחות בחו"ל".

הנוכחות של מכון הייצוא בביתן הישראלי שבתערוכת הסלולר MWC שמתקיימת מדי שנה בברצלונה, היא אחד הכלים שיעמדו לרשות מפתחי האפליקציות הישראליים שמאמינים במוצר שלהם וחושבים שהוא ראוי להיחשף בפני קהל משתמשים גדול יותר. "מעבר לתערוכת המובייל, שהיא מקום קלאסי כדי לחשוף פיתוחים ולהדגים אותם, נגבש עבור העוסקים בתחום חבילת סיוע ממוקדת שתאפשר להם לעשות דריסת רגל בשוק העצום הזה", אומר זקס.

האפליקציות הישראליות שיובאו לתערוכה, יוצגו על גבי מסכי מגע אינטראקטיביים שבשטח הביתן הישראלי.

זקס מציין, כי "תערוכת ברצלונה חשובה מאוד ומהווה במה קלאסית כדי להציג את החידושים בתחום, אך זאת לא התערוכה היחידה שיכולה לעניין את העוסקים בענף. בכוונת מכון הייצוא להרחיב את הנוכחות שלו בתערוכות בינלאומיות נוספות שמתקיימות מעת לעת".

"עוזרים בחשיפה"

"מכון הייצוא מאוד עוזר, תומך ומעודד אותנו", אומר ל"גלובס" יואב בן דוד, ממייסדי אפליקציית my tour mate. החברה שנוסדה לפני כשנה וחצי, מציעה למשתמשי האייפון (ובקרוב גם לאנדרואיד), מסלול טיולים עם הדרכות קוליות וללא עלויות גלישה, כאשר הם נמצאים מעבר לים. האפליקציה שכוללת למעלה מ-100 מסלולים במדינות כמו צרפת, אנגליה, ספרד וארה"ב, מאפשרת לקבל הסברים ממדריכי טיולים (בעברית, באנגלית, בגרמנית ובצרפתית), במהלך נסיעה ברכב או בזמן טיול רגלי. ההסברים קופצים אוטומטית בעזרת חיישני GPS שבטלפון. "אני מרגיש שבמכון הייצוא באמת רוצים להכיר את האפליקציה שלנו", אומר בן דוד. "אנחנו פונים לשוק הבינלאומי והמכון עוזר לנו בחשיפה ובגישה לאנשי מפתח ולמפעילות סלולריות בעולם".

לחברה, נציין, יש כבר מודל עסקי והיא מציעה להוריד את האפליקציה בחינם, אך גובה 3 דולרים על כל מסלול.

גם נבו עלוה, המנכ"ל והמייסד של חברת Visualead, מרוצה מאוד מהיכולת של מכון הייצוא לעזור לחברה להגיע לתערוכות בחו"ל. "הם עוזרים לנו להוריד את העלויות בשביל להיות בכנס בברצלונה", הוא אומר. "אנחנו נעזרים בהם בפיתוח עסקי, כאשר אחד היתרונות הוא שהם מכוונים לעולם והם יכולים לסייע לנו לפנות למדינות כמו יפן וסין".

Visualead מפתחת מערכת להטמעת ברקוד QR בתוך פרסומת, שאמורה לעזור להעלות את רמת האינטראקטיביות של המשתמש עם פרסום. כמו כן, לחברה יש מנוע לארגונים גדולים, שיכולים להטמיע ברקוד אישי לכל לקוח.

גם בחברת Mbox משתמשים במכון הייצוא כדי לפנות לחו"ל. "אני מאמין ביכולת ובקשרים שלהם", אומר ל"גלובס" המנכ"ל והמייסד של החברה, נאור ברכל.

לאחר שראתה ששוק המוזיקה עובר למודל של צריכת תוכן ללא הגבלה אצל המשתמשים, הבינה Mbox לפני כשנתיים כי הגיעה לרוויה בארץ. החברה, פונה לחברות כמו וואלה, סלקום ופרטנר שכבר עובדים עמה, והיא מאפשרת לבנות מערכת שמנהלת ומנגישה את התוכן לצרכנים ומציעה שירים, סרטים וספרים - הכול במקום אחד.

אפליקציות
 אפליקציות