הבלתי נבהלים

ממה אני נבהל? ממדיניות העין תחת עין שמנהיגינו נוהגים על פיה

"לא צריך להיבהל" זו מעין מנטרה של אנשי הימין כאשר נראה להם ש"העולם הוא נגדנו". בעקרון, זה כמובן נכון. בהלה היא היועץ הכי גרוע. צריך להיות קר רוח לנוכח ביקורת ואיומים, דווקא בנסיבות כאלה. לא צריך להיבהל, בהחלט. אבל מה, אם כן, צריך לעשות במצבים כאלה? כלומר, אחרי שלא נבהלנו, מה עושים? למשל, האם מותר לפחות לדאוג, או שבעיני אנשי ימין מסוימים גם דאגה היא בבחינת בהלה, ולכן סימן של חולשה?

אי-בהלה, או אי-הקשבה

בעצם, גם אני בעד לא להיבהל ולא לדאוג ובטח לא לאבד את העשתונות. בתנאי אחד: שאי-הבהלה אינה שם נרדף לאי-הקשבה. אני מקווה שאם אנחנו כורים אוזן לטענות המופנות כלפינו, זה לא נכלל בקטגוריה של "בהלה", כי אם זה המצב, אז אני חוזר בי. אם "לא צריך להיבהל" משמעותו לא צריך להקשיב, או בתרגום חופשי, לא צריך לשים זין, אז כן, בהחלט צריך להיבהל, אפילו מאוד.

נדמה לי שזו הכוונה האמתית של הבלתי נבהלים. הם אומרים: עזבו אותם, שיצעקו, שיבואו בטענות, אנחנו צריכים לעשות את מה שנראה נכון בעינינו, וש"יקפצו לנו". ממילא עוד כמה שבועות כל העניין יישכח. ובינתיים בנינו עוד כמה התנחלויות, הרחבנו, "הכנסנו להם". הראינו לחצופים האלה, הפלסטינים ותומכיהם, מה ייעשה למי שאינו נשמע לרצונה של ישראל הבלתי נבהלת.

בוז ותמורה

אבל מה קורה כאן? קורה ההיפך, והמדינה הבלתי מבוהלת היא זו שאוכלת אותה. מאי-בהלה לאי-בהלה כוחם של הפלסטינים עולה. יש להם כבר חצי או שלושת רבעי מדינה? יש להם. שזה, צריך להודות, קצת יותר מהרחבה של כמה התנחלויות, לא? יש להם, לפלסטינים את תמיכת צרפת, בריטניה, גרמניה, עד לאחרונה בנות בריתנו ההדוקות? יש להם. ומה קיבלנו אנחנו בתמורה? בוז על המהלכים הילדותיים, הדווקאיים.

יש בליכוד כמה אנשים בעלי תדמית של "מתקדמים". גדעון סער וגלעד ארדן, למשל. מאוד מצער שאין כיסוי של ממש לתדמית זו. גם הם אומרים ש"לא צריך להיבהל". גם הם לא מפרטים אם לדעתם יש משהו שאנחנו כן צריכים להיזהר מפניו. גם הם לא מעזים לבטא מילת ביקורת על מהלכים שאנשים אינטליגנטים, גם אם הם ימנים, יודעים שהם מגוחכים וגורמי נזק.

ממה כן צריכים להיבהל

אומר לכם ממה אני כן נבהל, ומה צריך להבהיל את כולנו. חוסר החוכמה. מי הולך ונוקט בצעדים מקוממי עולם על המהלך של הפלסטינים? עושים זאת אנשים שאינם מסוגלים לייצר תגובה יותר חכמה ויצירתית. עין תחת עין? זו מדיניות מתקופה פרימיטיבית, שמנהיגינו נוהגים על פיה עכשיו. זה לא רק מיותר או מזיק, זה מעליב שמנהיגינו מציגים קבל עולם עד כמה הם חסרי דמיון והגיון.