אירופה בעליות; חששות מהצוק הפיסקלי, אופטימיות על יוון

פערים גדולים בארה"ב במגעים להסכם על הצוק הפיסקלי ■ שרי האוצר של גוש האירו אופטימיים באשר ליכולתה של יוון לבצע בהצלחה את הקנייה העצמית של האג"ח שלה ■ נטייה לעליות באסיה

המסחר בבורסות אירופה מתנהל היום (ג') בעליות שערים, לאחר העליות באסיה הבוקר והצפי לפתיחת מסחר חיובית בוול סטריט מאוחר יותר היום. ברקע עדיין החששות מהצוק הפיסקלי בארה"ב, ופגישת שרי האוצר באיחוד האירופי שנוגע לחוב של יוון.

שרי האוצר של גוש האירו אופטימיים באשר ליכולתה של יוון לבצע בהצלחה את הקנייה העצמית של האג"ח שלה, בהתאם ליעדים שהציבו לה נציגי הטרויקה וכדי שתוכל לקבל את הנתח הנוסף בחבילת החילוץ שהיקפו נאמד בכ-35 מיליארד אירו מתוך 44 מיליארד. יוון החלה ברכישה העצמית של האג"ח הממשלתיות בהיקף 10 מיליארד אירו במחיר גבוה יותר שנועד לתמוך ביעדי קיצוצי החוב שלה.

החוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט מאותתים כרגע על פתיחה חיובית היום, לאחר שאמש נסגר המסחר בירידות שערים. אמש בארה"ב פורסם גם נתון מאכזב למדי; מדד מנהלי הרכש למגזר הייצור ירד בנובמבר לרמה של 49.5 נקודות מ-51.7 נק' באוקטובר. קריאה מתחת ל-50 נק' מעידה על התכווצות בפעילות הייצור. אנליסטים בשוק ציפו ל-51.2 נק', כך שהנתון בפועל היה מאכזב.

אמש הגישו גם הרפובליקנים בקונגרס את הצעתם הנגדית לנשיא ברק אובמה בכל הקשור למו"מ על הצוק הפיסקלי. הם מציעים להעלות מסים ב-800 מיליארד דולר, בעוד אובמה קורא להעלות מסים ב-1.6 טריליון דולר. הפערים הגבוהים בין הצדדים ממחישים את החשש שמא הם לא יצליחו להגיע להסכם עד סוף החודש.

עליות באסיה

בורסות אסיה נסחרו היום בעליות לאחר שוול סטריט סגרה אמש במגמה שלילית, וזאת על רקע נתוני ייצור חלשים בארה"ב והמשך החששות מהצוק הפיסקלי ממנו עלולה כלכלת ארה"ב ליפול בסוף החודש. בסין ממשיכה הבורסה ליפול ומדד שנחאי יורד לשפל שלא נראה מאז 15 בינואר 2009. באוסטרליה החליט הבנק המרכזי לחתוך את הריבית ב-0.25% ל-3%.

מדד MSCI אסיה מאבד 0.1% כאשר 3 מניות יורדות על כך 2 מניות שעולות. מאז השפל האחרון ב-4 ביוני, זינק המדד ב-14% על רקע תוכניות התמרוץ של הבנקים המרכזיים הגדולים בעולם וכן לאור שיפור בנתונים המקרו-כלכליים בסין לאחרונה.

גם באוסטרליה פרסום נתון מקרו מאכזב לוחץ את הבורסה מטה. היתרי הבנייה במדינה ירדו בחודש אוקטובר יותר מכפי שציפו האנליסטים וזהו סימן לכך שהריבית הנמוכה טרם הצליחה להגביר את הביקוש לבתים. הבנק המרכזי של אוסטרליה הוריד היום את הריבית פעם נוספת ב-0.25% ל-3%.

בסין, הבורסה יורדת היום שוב זה היום ה-6 מתוך 7 ימי המסחר האחרונים. מדד שנחאי נמצא בשפל של כמעט 4 שנים. המדד נסחר לפי מכפיל רווח של 10.8 על רווחי החברות בשנה האחרונה - המכפיל הנמוך ביותר מאז 1997. הוא ירד ב-11% השנה, בדרך לשנה שלישית ברציפות של ירידות בשל ההאטה בצמיחת המשק הסיני.