החברה הסינית שחצבה את מנהרות הכרמל בחיפה (China Civil Engineering Construction Corporation) הגישה הבוקר (ג') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב תביעה בסך 100 מיליון שקל נגד מקימות הפרויקט, חברת סולל בונה וחברת אשטרום. זאת, בטענה כי הן לא שילמו לה את מלוא הסכומים המגיעים לה והפרו את ההסכמים שנערכו ביניהן.
החברה הסינית, הנמצאת בבעלות ממשלת סין, העסיקה כ-500 עובדים בפרויקט כריית מנהרות הכרמל. באמצעות עורכי הדין צבי אגמון, דעואל פלאי והדס פורת-רואש ממשרד אגמון-רוזנברג-הכהן ושות', טוענת החברה כי סולל בונה ואשטרום הפרו באופן שיטתי את ההסכמים הקבלניים שנחתמו בין הצדדים - התובעת כקבלן מצד אחד, והנתבעות כמזמין עבודה מצד שני.
לטענתה, אשטרום וסולל בונה חייבות לה כספים רבים בגין תוספת תשלום אליה הן התחייבו כלפיה, לאחר שהיא הביאה לחיסכון ניכר בעלות ביצוע העבודות.
החברה הסינית טוענת בתביעה כי התוכנית לכריית המנהרות תוכננה לפרטי פרטים על-ידי מהנדס גרמני בשם פרופ' ויטקה בראטנד, ועל בסיסה הוכן כתב הכמויות, ונקבע מחיר החוזה הראשוני, שעמד על סכום הקרוב ל-400 אלף דולר.
ואולם, לדבריה, לאחר שהיא החלה בעבודות, "הגתה בדעתה תכנון שונה של ביצוע העבודה. לפי התכנון שהציעה התובעת, התאפשר לייעל את העבודה בצורה משמעותית ביותר ולצמצם את עלויות הכרייה באופן ניכר. מנגד, המשמעות של התכנון מחדש הייתה קיצוץ מהתמורה הצפויה לחברה הסינית, בגין עבודתה".
על-פי התביעה, לאור האמור, הסכימו הצדדים להתחלק בהטבה הנובעת מן השימוש בתכנון החדש והיעיל, ובאופן שהחברה הסינית תהיה זכאית לתשלום של 75% מההפרש שבין מחיר החוזה, לבין העלות בפועל לפי התכנון החדש, ואילו אשטרום וסול בונה יחסכו 25% מהתקציב המקורי שהקדישו לפרויקט. לטענת החברה הסינית, ההטבה - לאור השינוי בתוכנית והחיסכון שבצדו - מגיעה ליותר מ-52 מיליון שקל.
עוד טוענת החברה בתביעה כי מגיעים לה כספים מהנתבעות בגין בונוס כספי שהן הבטיחו לתת לה עבור סיום העבודות מוקדם מלוח הזמנים החוזי. לדבריה, היא סיימה את עבודות החציבה בהצלחה ביולי 2009, כחצי שנה מוקדם יותר מהמועד שאליו התחייבה בהסכמים.
הליך הגישור נכשל
בנוסף, התובעת טוענת כי החברות הישראליות צריכות לשלם לה כספים שהן הפחיתו מהתשלומים ששולמו לה בניגוד להסכמים. לדבריה, היא שילמה בטעות מכיסה כספים בגין העסקתם של מנהלי בטיחות ומהנדסי בקרת איכות בפרויקט.
יצוין כי בשנה האחרונה ניהלו הצדדים משא-ומתו ממושך בניסיון להגיע להבנות, ואף פנו להליך גישור בפני השופט בדימוס יהונתן עדיאל. לאחר שהגישור נכשל, הוגשה התביעה.
מנהרות הכרמל הן מערכת כבישי אגרה מתקדמת, שהוקמה כדי לקצר משמעותית את הזמן הנדרש לחציית חיפה. למנהרות יש 3 כניסות ויציאות בלב העיר.
המנהרות הוקמו בשיטת BOT, לפיה הזוכה במכרז אחראי לבניית המנהרות, לתפעולן השוטף לתקופה שנקבעה ולבסוף - למסירתן למדינה. לצורך ההשתתפות בפרויקט חברו אשטרום וסולל בונה וגורמים נוספים באמצעות חברת כרמלטון, והיא שזכתה במכרז.
ב-2004 זכתה החברה הסינית בשני מכרזים שפירסמו סולל בונה ואשטרום לשכירת קבלן-משנה לצורך חציבת המנהרות. ביו הצדדים נחתמו שני הסכמים לביצוע עבודות לכריית המנהרות המערבית והמזרחית עבור סכום של כ-200 מיליון שקל.
תגובת החברות סולל בונה ואשטרום בנייה: "הגם שטרם קיבלנו את התביעה, אנו סבורים כי טענות הקבלן הזר אינן מבוססות בלשון המעטה - הנ"ל יתברר בבית המשפט".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.