נעילה חיובית בבורסות אירופה; סין סייעה לאופטימיות בשווקים

נשיא סין הבטיח לאפשר לכוחות השוק החופשי לשחק תפקיד גדול יותר במשק - ובמקביל סין ביטלה חוק שאוסר על חברות ביטוח להשקיע בבנקים מסחריים ■ מניית נוקיה זינקה ב-10%

המסחר בבורסות אירופה נחתם היום (ד') בעליות על רקע הזינוק בבורסת סין ובעוד המשקיעים הגיבו לנתוני המאקרו המעורבים בארה"ב. כמו כן, כיוון המסחר הושפע מנתונים טובים יחסית שפורסמו בגוש האירו. מדד Stoxx 600 עלה ב-0.4% זה היום השלישי ברציפות והשלים עלייה של 19%כ- מאז השפל האחרון ב-4 ביוני.

בגוש האירו פורסמה הקריאה הסופית של מדד מנהלי הרכש לחודש נובמבר, שהתאושש משפל של 40 חודשים. המדד עלה ל-46.5 נקודות מ-45.7 נק' באוקטובר. מדובר אמנם בהמשך התכווצות בפעילות הייצור באירופה, אך כאמור עלייה מהחודש הקודם. מדד מנהלי הרכש למגזר נותני השירותים עלה ל-46.7 נק' מ-46 נק'.

סוגיית הצוק הפיסקלי המשיכה להשפיע על השווקים ואמש התראיין נשיא ארה"ב ברק אובמה לרשת בלומברג ואמר כי הוא מוכן לוויתורים במו"מ מול הרפובליקנים, אשר קראו לו לקצץ בהוצאות הציבוריות כמו למשל על ביטוחי בריאות לקשישים.

מבין המניות הבולטות היום באירופה, HSBC עולה לאחר שהבנק הבריטי הודיע על מכירת החזקותיו בחברת הביטוח הסינית פינג אן, למיליארדר התאילנדי דנים שרבנונט תמורת 9.4 מיליארד דולר. מניית טסקו הבריטית עולה לאחר שאמרה כי היא בוחנת את המשך עסקי יחידת U.S. Fresh & Easy, חטיבה לא רווחית בקבוצה.

מניית נוקיה ריכזה עניין לאחר שהחברה הכריזה על שיתוף פעולה עם צ'יינה מובייל הסינית. שתי החברות ישיקו טלפון סלולר חדש מסדרת Lumia, המבוסס על מערכת ההפעלה "חלונות" של מיקרוסופט.

בורסת סין קפצה

עליות שערים נרשמו בבורסות אסיה היום, לאחר שבסין הוכרז על תוכנית חדשה לעודד פיתוח עירוני במדינת הענק, כמו גם לאור דברי שאמר הנשיא הטרי אשר הבטיח להמשיך בקו הרפורמות במדינה. זאת, יחד עם נתונים כלכליים חיוביים שפורסמו לאחרונה בסין, הקפיצו את מדד שנחאי בכמעט 3%.

המסחר בוול סטריט נחתם אמש במגמה מעורבת עם נטייה לירידות. הנושא המרכזי שהמשיך להעסיק את השווקים בארצות הברית הינו כמובן הצוק הפיסקלי שמאיים על הכלכלה האמריקנית והדיונים בין הרפובליקנים לדמוקרטים בנושא, שבשלב הזה עדיין תקועים. אובמה הגיב אתמול לתוכנית של הרפובליקנים וטען כי היא אינה מספיקה להתמודד עם הגרעון העצום.

בראיון ל"בלומברג" הנשיא אובמה הגיב להצעה של הרפוליקנים וטען כי היא אינה תספיק לגייס את ההכנסות הדרושות כדי לצמצם את הגרעון בהיקף של 4 טריליון דולר בעשור הקרוב. "המס לבעלי 2% מההכנסה הגבוהה הולך לעלות ולא נוכל להתפשר על כך", הוא אמר במהלך הראיון.

מדד בורסת שנחאי מזנק כאמור בכ-3% וגורר אחריו למעלה את שאר הבורסות המרכזיות במזרח אסיה. לצד הבטחות ההנהגה על המשך הרפורמות, הרגולטור בסין החליט לבטל חוק שאסר על חברות ביטוח להשקיע בבנקים מסחריים. הנשיא הטרי שי ג'ינפינג הבטיח לאפשר לכוחות השוק לשחק תפקיד חשוב יותר במשק הסיני.