האוצר תחת מתקפה: דרישות תקציביות במאות מיליוני ש'

רק ביומיים-שלושה האחרונים היו 4 גופים שדרשו או קיבלו תוספת כלשהי: עובדי הקבלן, האחיות, ערוץ 10 וניצולי השואה ■ האוצר מוכן לספק פתרונות קונקרטיים לבעיות פרטניות שעלותן נאמדת ב-100 מיליון שקל

משרד האוצר מצוי בימים האחרונים תחת מתקפה של דרישות תקציביות - כחודש וחצי לפני מועד הבחירות הכלליות, בתקופה שמגבירה מאוד את ההסתברות לקבלת הכספים הנדרשים (כבכל מערכת בחירות).

רק ביומיים-שלושה האחרונים היו ארבע קבוצות/גופים שדרשו או קיבלו תוספת תקציבית כלשהי: עובדי הקבלן, האחיות, ערוץ 10 וניצולי השואה. בד בבד, התקבלה עוד החלטה שמאפיינת תקופה של כלכלת בחירות, אשר אזרחי המדינה ישלמו עליה ביוקר, אם כי באופן עקיף ולא באמצעות קופת המדינה אלא באמצעות הכיס הפרטי: דחיית ההעלאה של מחירי מוצרי החלב.

מגייסים את משרד המשפטים

מי שקיבלו כבר את מבוקשם - באמצעות ההסתדרות - הם עובדי הקבלן, שתנאי העסקתם שופרו. לפי האוצר, העלות המיידית של ההסכם השנה עומדת על 700 מיליון שקל, שכבר תוקצבו ונכנסו ל"טייס האוטומטי" של 2013.

קבוצה נוספת שדורשת תוספות תקציביות, אף היא בשיפור תנאי העסקה, היא של האחיות. אלה דורשות תוספת של כ-15% על פני שלוש שנים. באוצר מסרבים בתוקף לחשוף את ההוצאה בגין מימון הסכם שכזה, שכן בירושלים מנסים בכל דרך שלא לפתוח הסכמי שכר לפני הבחירות.

דחייה וקוץ בה

על כל פנים, האוצר כן מוכן לספק פתרונות קונקרטיים לבעיות פרטניות, אשר עלותן לקופת המדינה נאמדת ב-100 מיליון שקל. לצורך המאבק הזה, גייס האוצר את משרד המשפטים, אשר דוגל בגישה כי אין לבצע הקצאות תקציביות מרחיקות לכת בעת מערכת בחירות - אלא אם מדובר במקרים דחופים, או בעניינים שהטיפול בהם החל לפני מערכת הבחירות.

נזכיר כי בשבוע שעומד להסתיים, גם אנשי ערוץ 10 קיבלו בעקיפין כ-100 מיליון שקל: 35 מיליון שקל ויתור על חוב לרשות השנייה, ועוד כ-65 מיליון שקל בגין הלוואה לתשלום חובות עבר. ניצולי השואה דורשים כספים נוספים לקרן, אם כי מדובר על כמה מיליוני שקלים בודדים.

בהקשר של כלכלת בחירות, נזכיר כי השבוע החליטו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, יובל שטייניץ, לא לחתום על צווים המורים על העלאת מחירי מוצרי החלב שבפיקוח - וזאת בניגוד להמלצת ועדת המחירים. לדחייה הזו אין השלכות תקציביות ישירות, אך זו החלטה שתפגע באופן ישיר בכיס של אזרחי ישראל. זאת, הואיל ומיד אחרי הבחירות המחירים של מוצרי החלב יעלו בשיעור גבוה יותר מזה שקבעה הוועדה, על מנת לפצות את המחלבות בגין אובדן ההכנסות שנגרם להן עתה בשל אי-העלאת המחירים.

אתמול (ד') פרסם משרד האוצר את נתוני הגירעון הממשלתי, שמהם עולה כי הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים עלה ביותר מ-39 מיליארד שקל, שהם כ-4.2% תוצר, יותר מכפול לעומת היעד המקורי שקבע האוצר (2% תמ''ג) והרחק גם מהיעד המעודכן (3.3% תמ''ג). בהחלט תמונה פיסקאלית עגומה, בלשון המעטה.

כמה זה יעלה
 כמה זה יעלה