"יש חברות החזקה שמתכווצות, אבל אנחנו רק הולכים וגדלים"

לאחר מסע רכישות בתחומי המלונאות, הנדל"ן והמסחר, מנכ"ל קבוצת נץ, צבי איציק, טוען כי "השווי שבו נסחרת החברה מגוחך; אין הרבה חברות שבתקופה כזאת ההון העצמי שלהן גדל פי 20"

"אין הרבה חברות שבתקופה כזאת ההון העצמי שלהן גדל פי 20 - מ-10 מיליון שקל בשנת 2009 לכמעט 200 מיליון שקל היום", כך אומר צבי איציק, המנכ"ל ומבעלי השליטה בחברה הבורסאית קבוצת נץ . הקבוצה שולטת בעוד שלוש חברות ציבוריות: נץ מלונות, מנדלסון הספקה, ובקרוב גם באלעד גלובל (העסקה תושלם בפברואר).

איציק, 44, הוא רו"ח בהשכלתו ובעל ניסיון בתחום במשרד של יהודה בר-לב. לפני כן עבד במחלקת פיקוח על השוק המשני ברשות ניירות ערך, בתקופתו של אריה מינטקביץ', ובשנת 2009 חבר לקבוצת משקיעים, שרכשה שליטה בשלד הבורסאי ש. בר (שמו שונה לנץ בונדס, ובהמשך לקבוצת נץ).

המשקיעים בקבוצת נץ כוללים את תא"ל במיל' שלמה אליה ועוד כמה יהודים מצרפת (טוני אלישע, ז'אק אמויאל ומישל אמסלם(. משקיע נוסף, מנחם גורביץ' מארה"ב, הצטרף לקבוצה השנה.

"בגל הראשון של משבר האג"ח ב-2009 היו הזדמנויות עסקיות בשוק, כתוצאה מכשלים וחוסר יכולת של המוסדיים להתמודד עם דיפולט צפוי בתשלומי האג"ח", אומר איציק, "כך רכשה הקבוצה מידי עדי קייזמן את השליטה בחברת אסים השקעות, שהשקיעה בנדל"ן במזרח אירופה, רגע לפני אישור הסדר חוב.

"היה ברור שחלון ההזדמנויות מצומצם", הוא מוסיף, "במקביל, הייתה כוונה לצקת פעילות נוספת לחברה הציבורית. כשנסגר חלון ההזדמנויות של האג"חים וקמו קרנות המנוף וגורמים נוספים נכנסו לתחום, חיפשנו הזדמנויות אחרות". במסגרת זו רכשה הקבוצה 50% מחברת אפריקה ישראל מלונות, 18% מחברת השיווק מנדלסון הספקה ו-17% מהשלד הבורסאי אלעד גלובל, שלתוכו מתכוונת הקבוצה לצקת את פעילות הנדל"ן שלה בארה"ב.

"בתי המלון מלאים, שולי הרווח נמוכים"

מסע הרכישות הקפיץ את מאזן קבוצת נץ פי 10 בתוך שלוש שנים לכ-1.1 מיליארד שקל, כאשר ההון העצמי שלה כאמור הוא כ-200 מיליון שקל. המינוף הגבוה הוא כנראה אחת הסיבות לכך שהקבוצה נסחרת בשווי של רבע מההון - 53 מיליון שקל בלבד (לאחר זינוק של 85% מתחילת השנה). את תשעת החודשים הראשונים של השנה סיימה נץ עם הכנסות של 380 מיליון שקל והפסד של 1.5 מיליון שקל.

ההשקעה המרכזית של קבוצת נץ כיום היא 50% מרשת המלונות של אפריקה ישראל, שנרכשו לפני חודשים אחדים תמורת 180 מיליון שקל. לרשת יש תשעה בתי מלון בישראל שמופעלים תחת המותגים "CROWN PLAZA" ו-"Holiday Inn" וכן ארבעה בתי מלון ברומניה. "ראינו בעסקה פוטנציאל השבחה של בתי המלון בהיבט הנכסי והתפעולי. משנת 2011 ועד היום בתי המלון עברו שיפוצים מסיביים בעשרות מיליוני שקלים", מצדיק איציק את העסקה.

איציק מעריך ששיעורי התפוסה של בתי המלון ברשת גבוהים מהממוצע בישראל, אך עדיין מדובר בעסק בעייתי עם שולי רווח נמוכים, והחברה מתקשה לעמוד באמות מידה פיננסיות שנקבעו לה על ידי בנק מלווה.

את החודשים ינואר-ספטמבר סיימה מלונות אפריקה עם הכנסות של 276 מיליון שקל, ורווח נקי של 1.7 מיליון שקל. זאת לאחר הפסד של 39 מיליון שקל ב-2011 כולה, שנרשם בעקבות מחיקת השקעות ברומניה.

אתמול חתמה מלונות אפריקה ישראל על עסקה למכירת מלון קראון פלאזה בחיפה (120 חדרים), לאיש העסקים משה מנו (הבעלים של מנו ספנות), תמורת 70 מיליון שקל. במקביל נחתם הסכם ניהול, כך שהקונה ישכיר למוכרת את המלון למטרת ניהולו.

פעילות הנדל"ן של קבוצת נץ בארה"ב כוללת 85 נכסים מניבים, רובם בקונטיקט. אלו מייצרים הכנסות של כ-4 מיליון דולר בשנה. "כשהתגבר משבר הנדל"ן בארה"ב", אומר איציק, "החלטנו לבחון את הפעילות שם. לא התחלנו ברכישת נכסים, אלא עבדנו לאט כי הבנו ששם המשחק זה ניהול מקומי. לאחר כמה חודשים איתרתי חברת ניהול מקומית, וקנינו אותה ביחד עם הנכסים שלה".

"לנצל את מצב השווקים בארה"ב"

הקבוצה קונה נכסים בסדרי גודל שונים, החל בבית של 2 יח"ד וכלה בפורטפוליו של 326 יח"ד. רוב הנכסים ממוקמים סביב אוניברסיטת ייל שבקונטיקט, נכס נוסף נמצא בטולידו שבאוהיו, ועוד נכס במיאמי ביץ' שבפלורידה. סך הכול כ-1,200 יח"ד. "אנו בוחנים כל הזמן עסקאות נוספות, לבד או עם שותפים, מתוך כוונה לנצל את מצב השווקים בארה"ב. בהתחלה בקושי היה מתמודד אחד על כל עסקה, והיום יש 20. בכל מקרה, מדובר בתשואות עודפות על השוק בישראל", אומר איציק.

החזקה שלישית ומהותית של קבוצת נץ היא בחברת מנדלסון הספקה, שעוסקת במסחר ושיווק של מוצרים בתחום הובלת זורמים. "ראינו פעילות של חברה בהיקפים משמעותיים, שיש לה בסיס בישראל ובארה"ב. הבעלים (רוני אלרואי, חתנו של תשובה) נקלע למצוקה תזרימית עם האג"ח, ולכן השתלבנו ברכישת השליטה", הוא אומר. מנדלסון אספקה סיימה את החודשים ינואר-ספטמבר עם הכנסות של 814 מיליון שקל ורווח נקי של 34 מיליון שקל, לאחר רווח נקי של 20 מיליון שקל ב-2011 כולה.

אם הכול כל כך מוצלח, איך זה שקבוצת נץ שווה כל כך מעט?

"השווי שבו הקבוצה נסחרת מגוחך - השוק לא מתמחר נכון. יש חברות החזקה שמתכווצות אבל אנחנו רק הולכים וגדלים".