חודש וחצי לפני הבחירות, הפוליטיקאים מחממים מנועים. רגע לפני שמתחילים שידורי התעמולה, החלטנו לבדוק כיצד מתנהגות המפלגות המובילות במרחב הדיגיטלי.
על אף שהבחירות בישראל אינן ישירות, נראה כי חלק מהמפלגות אימצו לחיקן את הפופולריות ששואבים היו"רים שלהן - לטוב ולרע. זה אולי יעזור להן להביא גולשים לבחירות הקרובות, אך עם כל המהפכים הפוליטיים לאחרונה, המפלגות עלולות לאבד הרבה השקעה ולייקים במקרה שהיו"ר יודח או יפרוש לאחר הפסד בבחירות.
בשבועות האחרונים בדקנו את הפעילות של המפלגות המובילות בסקרים, באמצעות "הסרגל הדיגיטלי" - פרויקט משותף של "גלובס" עם מקאן דיגיטל, יחידת הפרסום הדיגיטלי של מקאן-אריקסון, וחברת האפיון והעיצוב האינטרנטי netcraft, שמפעילה בית-ספר לחוויית משתמש.
בחרנו לשלב גם את מפלגת קדימה, מאחר שהיא המפלגה הגדולה ביותר בקדנציה הנוכחית. מהבדיקה עלה כי מרבית האתרים לא עומדים בציפיות הפשוטות של מטרות המפלגה - עיצוב ושימור עמדות הגולשים.
"אתר צריך להציג באופן שקוף וברור את המידע הרלוונטי לבוחר כמו מצע פוליטי, חברי מפלגה והישגים, כדי לענות על השאלה: 'למה לבחור בנו'", מסביר ליאור יאיר, מנכ"ל משותף של חברת netcraft. "האתר צריך לספק חוויית שימוש שתדגיש את אופי המפלגה וערכיה ותבליט אותה ביחס למתחרות. כמו כן, הוא צריך לשדר אמינות כמו עיצוב עקבי והימנעות מתוכן לא מעודכן או משגיאות כתיב".
אף מפלגה לא השיקה אפליקציה
מניתוח הפעילות עולה כי חלק מהמפלגות לא מנצלות את הפלטפורמה הדיגיטלית כדי להניע לפעולה, במיוחד בתקופת בחירות, כמו עידוד מתנדבים, גיוס תרומות או התפקדות.
בנוסף, אף אחת מהמפלגות לא אימצה לחיקה את הפלטפורמה הסלולרית בדמות אפליקציות. למעשה, רק ישראל ביתנו, שהגיעה למקום הראשון בסרגל הדיגיטלי, החליטה להתאים את אתר האינטרנט שלה לסלולר.
גם בטוויטר המפלגות עדיין נמצאות בראשית הדרך, והכלי רחוק מלמצות את הפוטנציאל שטמון בו.
הסרגל
1. ישראל ביתנו: נקודת אור יחידה בזירה הסלולרית
על אף האיחוד עם הליכוד, ישראל ביתנו מנהלת פעילות דיגיטלית נפרדת ועושה זאת בהצלחה רבה (ללא אזכור לאיחוד עצמו). אתר האינטרנט כולל טקסטים קצרים, קולעים ומעודכנים, לצד מידע רלוונטי כמו מצע, הצגת חברי מפלגה (כולל הישגים, הפנייה לפייסבוק האישי וכו'), חדשות ועוד, המוצגים ומתוארים באופן ברור.
כמו כן, ההנעה לפעולה - כמו התנדבות או גיוס תרומות - נמצאת במקום בולט באתר. את פני הגולש לאתר הבית מקדם עמוד נחיתה, שאמנם מעכב את הכניסה לאתר עצמו, אך מעוצב היטב ומציג סרטון מעט הומוריסטי, שמסכם את הישגי הקדנציה האחרונה.
נקודת אור יחידה ניתן לראות בזירה הסלולרית, שם אמנם אין למפלגה אפליקציה, אך היא היחידה שהשכילה להבין את רוח הזמן ולהתאים את אתר הבית שלה לסלולר, עם עדכונים אחרונים, חברי המפלגה ועוד.
בפייסבוק דואגת המפלגה לקשר אל הדפים של חברי ישראל ביתנו לצד פעילות ערה של המפלגה עצמה.
עם זאת, היא חוסמת מהגולשים אפשרות לכתוב פוסטים חדשים בעצמם. הדבר מעיב על רמת האינטראקציה, שנעדרת גם בחשבון הטוויטר שמפעילה המפלגה.
* השורה התחתונה:
אתר מעוצב ומאופיין היטב עם ערך רב לגולשים, כמו גם התאמה לגלישה מהסלולר. במדיה החברתית נעשית עבודה טובה, אך צריך לשאוף לדו-שיח עם הגולשים.
אתר ישראל ביתנו / צילום מסך מהאתר
2. יש עתיד: אתר המפלגה נולד מתוך עמוד הפייסבוק של לפיד
גם במפלגת יש עתיד השכילו להציף הנעה לפעולה - כמו תרומה או התנדבות - במיקום בולט באתר, שהוא היחיד אגב, שפועל ב-4 שפות, כולל אמהרית.
אתר המפלגה, שנולדה מתוך עמוד הפייסבוק של היו"ר שלה, יאיר לפיד, מאופיין בשל כך בהתכתבות עם ערוצי הרשתות החברתיות - פייסבוק, יו-טיוב ואינסטגרם (עם תמונות מחוגי בית ו"מאחורי הקלעים").
יתרה מזאת, לצד עיצוב מושקע, התוכן מקבל בולטות ונראות, בין היתר בזכות כישורי הכתיבה של לפיד, שמתבטא רבות באתר. לשאר חברי המפלגה יש עמוד אישי, אך הם ממעטים לכתוב בבלוג הייעודי שלהם.
עמוד הפייסבוק של המפלגה הוא עמודו של לפיד. התייחסות אישית לגולשים שהייתה בתחילת הדרך כבר איננה, אך ניתן למצוא לשוניות שונות הכוללות מצע, לוח אירועים ואף אפשרות לתרום ישירות מהפייסבוק.
גם ביו-טיוב נעשית עבודה טובה, כשהסרטונים מציגים חלק מהפעילויות אך בעיקר מתמקדים, כשם הערוץ ("יאיר לפיד"), בלפיד ובראיונות ובהרצאות שנתן. בולט מעל כולם הוא הסרטון השיווקי של המפלגה, שזכה לכ-120 אלף צפיות ולעשרות תגובות.
* השורה התחתונה:
דגש רב על תוכן עם מסרים ברורים ומעוצבים באתר, לצד נוכחות ניכרת בפייסבוק, ביו-טיוב ואף באינסטגרם.
יש עתיד / צילום מסך
3. הבית היהודי: הפייסבוק של בנט מושך תגובות
את אתר מפלגת הבית היהודי קשה למצוא דרך גוגל אלא בעיקר באמצעות תוצאת חיפוש ממומנת, שמפנה למיני-סייט שקשור למפלגה. עם זאת, לזכותה ייאמר כי הבית היהודי היא המפלגה היחידה שמשתמשת בינתיים בקידום מסחרי בגוגל ובפייסבוק.
תוכן האתר לא מעודכן מספיק, אך נראה כי נעשתה עבודה טובה בהצגת מצע המפלגה, שמחולק לפי נושאים וכולל כפתורים גדולים ומעוצבים. בנוסף, עמוד הבית מניע לפעולה דרך התנדבות, הרשמה לניוזלטר או אפילו הזמנת שלט לתלייה על המרפסת.
כמו במקרה של יש עתיד, גם בבית היהודי עמוד הפייסבוק המייצג הוא זה של יו"ר המפלגה, נפתלי בנט. מדובר בעמוד פעיל במיוחד, כשלא רק שהפוסטים של בנט זוכים לאלפי לייקים ומאות תגובות, אלא כמות האנשים שמדברים עליו (תגובות, שיתופים וכו') כמעט זהה לכמות החברים בו (70 אלף).
גם ביו-טיוב, המפלגה מפתיעה לטובה עם כ-600 אלף צפיות בכ-60 סרטונים, חלקם הגדול הם הופעות בתקשורת הישראלית והבינלאומית של בנט.
* השורה התחתונה:
פעילות ענפה ביותר בפייסבוק וביו-טיוב, אך אתר הבית עדיין דורש תוכן עדכני ובעיקר עבודה על קידומו במנועי החיפוש.
הבית היהודי / צילום מסך
דירוג מפלגות בולטות נוספות
4. הליכוד
האתר של מפלגת הליכוד הוא בעיקר האתר של בנימין נתניהו. רוב הכתבות מתייחסות לפעילותו, והאפשרות הראשונה בתפריט היא "אודות נתניהו", עוד לפני הסבר על מפלגת הליכוד. בנוסף, לא קיים הסבר על מצע המפלגה או הישגיה.
גם ביו-טיוב נמשכת ההתמקדות בנתניהו כחלק מהערוץ הרשמי של ראש הממשלה, שמניב כ-3 מיליון צפיות.
ההנעה לפעולה באתר חזקה, עם יכולת התפקדות לצד פעולות נוספות שאליהן ניתן להירשם דרך פייסבוק. חברי המפלגה מקבלים מקום בולט והפנייה לעמוד הפייסבוק האישי, אך הניווט ביניהם בעייתי.
בפייסבוק רשומים רק כ-7,000 חברים, אך הפוסטים גורפים לייקים ותגובות רבים. את הטוויטר המפלגה לא דוחפת, ורוב הציוצים לא זוכים לתגובות מהגולשים.
5. העבודה
על פניו אתר הבית של מפלגת העבודה מספק מידע רב לגולש הממוצע, אך חלק מהאלמנטים העיצוביים בו מקשים על הקריאה השוטפת. כך, אנימציות שונות באתר זזות ומתחלפות בתדירויות שונות, ישנה היררכיה לא ברורה שמציבה את החדשות במספר מוקדים בעמוד הבית ותיבת חיפוש שמופיעה אי-שם במקום זניח במרכז העמוד.
ההנעה לפעולה באתר טובה ומובלטת, וישנו דגש נרחב על העמודים הפנימיים של חברי המפלגה, כמו הצעות חוק, נאומים ועמוד פייסבוק.
עמוד הפייסבוק של המפלגה מעודכן בתדירות גבוהה למדי, אך חסר דו-שיח עם הגולשים. ערוץ היו-טיוב מתוחזק היטב, אם כי דרוש יותר חומר שיווקי ותדמיתי מאשר רק ראיונות. בטוויטר אין כל ניסיון ליצור שיח.
6. ש"ס
היררכיית האתר מבלבלת ומציגה 4 אזורים של חדשות ועדכונים, מה שיוצר עומס וחוסר הבנה של מה חדש ומה חשוב. מנגד, ניתן למצוא בו מידע רב על המפלגה, כולל חברי המפלגה, מועצת החכמים ואף מסמך עקרונות, אך זה מוצג באריכות וללא שום יכולת ניווט ממשית.
חסרה באתר הנעה לפעולה, כמו גיוס מתנדבים.
האתר מציג גם גלריית סרטים מיו-טיוב, אך ללא הפנייה לעמוד המפלגה ברשת שיתופי הווידיאו.
הרצון של ש"ס להפגין נוכחות בפייסבוק עדיין לא צלח, עם כ-1,500 חברים בלבד ותדירות עדכונים נמוכה יחסית. יתרה מזאת, מנהלי העמוד לא ששים לשתף פעולה עם הגולשים ולנהל איתם דו-שיח.
7. קדימה
מפלגת קדימה החליטה לוותר על הפעלת אתר אינטרנט, וכתובת האתר מפנה ישירות לעמוד הפייסבוק שלה. זהו צעד תמוה, שכן הוא פוגע באוכלוסיית הגולשים שאינה מכירה את סביבת הרשת החברתית, מה גם שהיא אינה מאפשרת להציג בצורה אופטימלית מידע נרחב על המפלגה.
העמוד עצמו, עם כ-10,000 חברים, מכיל מצע ויכולת להתנדב לפעילויות שונות, לצד פוסטים יומיומיים, שחלקם נכתבו על-ידי יו"ר המפלגה, שאול מופז, או מי מטעמו.
העמוד לא מפנה לפעילויות חברתיות אחרות, כמו ראיונות וקמפיינים ביו-טיוב או פעילות בטוויטר, שדרושה בה הבנה עמוקה יותר של המדיום, שכן הציוצים קטועים ומפנים לפייסבוק בלי שום ניסיון לייצר שיח.
מתודולוגיה