המסחר באירופה ננעל בעליות על רקע התקוות לפעולה של הפד

בעולם ממתינים להודעת הפדרל ריזרב ■ מריל לינץ': הכלכלה האירופית צפויה להתייצב במהלך השנה הבאה ■ שרי האוצר של גוש האירו נפגשים הערב על מנת לדון באיחוד הבנקאי

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ד') בעליות שערים לאחר סגירה חיובית בוול סטריט אמש ולקראת הודעת הפדרל ריזרב הערב. שרי האוצר של גוש האירו ייפגשו הערב על מנת לדון באיחוד הבנקאי. המסחר בוול סטריט מתנהל בשעה זו בעליות שערים.

הערב יתכנסו שרי האוצר של גוש האירו על מנת להמשך בדיונים על האיחוד הבנקאי שכולל מנגנון פיקוח על כלל הבנקים באירופה. בכיר בממשלה הגרמנית אמר היום כי ייתכן ותושג פריצת דרך בנושא לאחר ששר האוצר הגרמני וולפגנג שאובלה הביע אופטימיות בנושא.

המשא ומתן בנוגע לאיחוד הבנקאי תקועים כבר מספר חודשים וזאת בעקבות מאבק בין גרמניה לצרפת בנוגע לדרך שבה יפעל מנגנון הפיקוח. בגרמניה דורשים שחלק מסמכויות הפיקוח על הבנקים שלה יישאר בידי הרשויות במדינה ולא יועבר לידי הבנק המרכזי האירופי, דבר שצרפת מתנגדת לו בתוקף.

"מדד ה-S&P 500 יזנק במחצית השנייה של 2013 ויקפוץ לשיא כל הזמנים של 1,600 נק' - כך מעריכים האנליסטים בקבוצת המחקר של מריל לינץ', בתחזית עדכנית לשנת 2013 שפורסמה היום. המדד עומד נכון לסגירת המסחר אמש בוול סטריט על 1,428 נק' - כך שמדובר בזינוק צפוי של 12% בפחות משנה.

במריל לינץ' צופים כי הכלכלה העולמית תצמח ב-2013 ב-3.2% תוך שיפור הדרגתי במהלך השנה, בהובלת סין וארה"ב. יחד עם זאת להערכתם, הידוק חגורות פיסקלי בארה"ב ובאירופה עשוי להכביד על צמיחה על אף ההקלות מצד הבנקים המרכזיים. עוד מעריכים האנליסטים, כי באירופה אנו צפויים לראות גלים קטנים ולא צונאמי. הם מעריכים כי הכלכלה האירופית צפויה להתייצב במהלך השנה הבאה, ועל אף המשברים הנקודתיים, הסיכון הגדול להתפוררות גוש האירו קרוב לוודאי שחלף - וזאת הודות לתמיכת הבנק האירופי המרכזי בספרד.

כאמור המסחר בוול סטריט ננעל אתמול (ג') בעליות על רקע פתיחת הפגישה בת היומיים של הפדרל ריזרב, ולאור נתון חיובי שפורסם בגרמניה. הציפייה בשווקים היא כי נגיד ה'פד' יגביר את תוכנית רכישות האג"ח שלו, אך עם זאת, ברקע עדיין מרחף האיום של הצוק הפיסקלי לאחר הפגישה הלילית שנערכה בין הנשיא אובמה לנציג הרפובליקנים ג'ון ביינר, שהסתיימה ללא תוצאות.

יום עשירי ברציפות של עליות בבורסות אסיה נרשם היום. זאת, לאחר פרסום נתון מאקרו חיובי ביפן ועל רקע ההערכות שהפדרל ריזרב ישיק היום תוכנית הרחבה כמותית נוספת.

הסוחרים לא מתרגשים מכך שקוריאה הצפונית שיגרה בהצלחה טיל ארוך טווח שנשא לווין לחלל, מאתר שיגור במערב המדינה. זהו שיגורה השני בחודשים האחרונים. ארצות הברית ומדינות נוספות הזהירו בעבר כי זהו צעד מתגרה מפני שעל פי סנקציות של האו"ם, אסור לקוריאה הצפונית לקיים ניסוים בטילים ובנשק אטומי, זאת מאז ניסויי הגרעין בשנת 2006 ו-2009.

כאמור, ברננקי וחבריו להנהלת ה'פד' צפויים להכריז היום על תוכנית נוספת. סקר כלכלנים שערכה סוכנות "בלומברג" הצביע על כך ש-48 מתוך 49 כלכלנים שהשתתפו בסקר, מעריכים כי יו"ר ה'פד' יכריז היום בישיבת הריבית על הגדלת רכישות האג"ח הממשלתיות, כתחליף לתוכנית "אופריישן טוויסט" שצפויה להסתיים.

"הכלכלה העולמית, כך נראה, חוזרת למסלול התאוששות וצמיחה. שיגור הטיל בקוריאה הצפונית הפתיע אולם לא משפיע על השווקים", אמר לבלומברג Koji Toda, מנהל השקעות בטוקיו.

ביפן דווח היום כי ההזמנות למכונות ומוצרים לתעשייה גדלו ב-2.6% באוקטובר.