אובמה: אנצח בעניין הצוק הפיסקלי; אכיר במורדים בסוריה

בראיון ל-ABC אומר נשיא ארה"ב: הרפובליקנים יתקפלו , לא יתנגדו להעלאת שיעורי המס לבעלי הכנסות גבוהות

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אומר, כי ינצח בעימות הפומבי הקולני עם הרפובליקנים בסוגיית הצוק הפיסקלי וכי מחוקקים רפובליקניים ייצטרפו לדמוקרטים ביזמת חקיקה שתאריך את תחולת הטבות המס על 98% המאיונים התחתונים בארה"ב וממילא תעלה את שיעורי המס על שני המאיונים העליונים, כפי שתובע הבית הלבן.

"אני משוכנע שהרפובליקנים לא יחזיקו בבני מעמד הביניים כבני ערובה במאמץ להגן על הטבות המס של בעלי הכנסות גבוהות", אמר אובמה בראיון לשדרנית ברברה וולטרס ב-ABC. "לא, אינני חושב שהם יעשו זאת".

אם לא יושג הסכם בין הבית הלבן לקונגרס בימים הקרובים, תיכנס לתוקף באופן אוטומטי ב-1 בינואר סדרת חוקים שיבטלו את כל הקיצוצים וההנחות במס לכל שכבות האוכלוסיה, עשירים כעניים. המשמעות היא, עליה אוטומטית של מאות, ולפעמים אלפי דולר בחבויות המס השנתיות של משפחות מעמד הביניים. במקביל, יתבצעו אוטומטית קיצוצים רוחביים בכל משרדי הממשלה, לרבות קיצוץ רב-מיליארדים בתקציב משרד ההגנה. אנליסטים אומרים, כי יישום בו-זמני של כל החוקים יחולל האטה מיידית במשק וידרדרו חזרה למיתון. זו הנפילה מהצוק הפיננסי, שעומד במרכז השיח הציבורי בארה"ב.

אך אובמה אמר בראיון, כי הרפובליקנים יסכימו לפטור את רוב אזרחי ארה"ב מנטל עליית המיסים המתוכננת: "אני עדיין אופטימי. הייתי רוצה לראות עסקת חבילה גדולה. אבל הדבר החשוב ביותר שנוכל לעשות הוא לוודא שנטל המיסים על בני המעמד הבינוני לא יגדל ב-1 בינואר".

הנשיא ויו"ר בית-הנבחרים, ג'ון ביינר, נפגשו ביום א' בבית הלבן לשיחה נוספת על הצוק הפיסקלי ומאז החליפו דעות שוב, כנראה בטלפון. "אני חושב שהטון היה טוב", אמר אובמה בראיון. "אני מאמין, שביינר, אנוכי ומנהיגים אחרים רוצים לחתום על עסקה. השאלה היא כיצד עושים זאת. מתווה העסקה, המסגרת, פשוטים מאוד".

אובמה אינו מוכן לסגת מדרישתו להעלות את שיעורי המס על אלה שהכנסותיהם עולות על 250 אלף דולר בשנה. הרפובליקנים, לעומתו, שמים דגש על קיצוצים ברשת הביטחון החברתי כדרך היעילה ביותר להפחית את הגירעון התקציבי. הם מציעים להעלות את גיל הזכאות לשירותי מדיקייר, הביטוח הרפואי לגימלאים, ולקבוע תקרה להצמדת תשלומי ביטוח לאומי למדד יוקר המחיה.

בראיון רמז אובמה, שיהיה מוכן לגלת גמישות בשאלת הקיצוץ בהוצאות הממשלתיות, כלומר פגיעה ברשת הביטחון: "אם הרפובליקנים מוכנים לנוע לקראת העלאת מיסים, אז אנו נהיה מוכנים לקבל החלטות קשות לגבי צד ההוצאות (הממשלתיות)". העלאת גיל הזכות למדיקייר מ-65 ל-67 היא "משהו שמדברים עליו", ציין אובמה, בלי לפסול זאת על הסף, למרות שרוב הדמוקרטים מתנגדים לצעד כזה.

בנושא סוריה הכריז אובמה על מהפך בעמדת הבית הלבן. הוא אמר, כי ממשלו מכיר עתה רשמית בקואליציה המובילה של המורדים במשטר אסד. "קיבלנו החלטה, ש'קואליציית ההתנגדות הסורית' היא עתה כוללנית דיה ונותנת יצוג מספיק לכל האוכלוסיה בסוריה ולפיכך אנו רואים בה נציג ליגטימי של העם הסורי שמתנגד למשטרו אסד". הוא תאיר את ההחלטה כ"צעד גדול".

"כמובן, עם ההכרה באה האחריות", אמר אובמה. "הקואליציה צריכה לדאוג לכך שהיא תארגן את עצמה באופן יעיל, שהיא תייצג את כל חלקי העם הסורי ושהיא תתחייב לכבד את התהליך הדמוקרטי ואת זכויותיהם של מיעוטים ונשים".

ההכרה כשלעצמה אינה מבטיחה שארה"ב תספק למורדים נשק, אך היא פותחת אפשרות שהדבר יקרה בעתיד.