המסחר באירופה ננעל במגמה מעורבת; אושר נתח הסיוע ליוון

הפדרל ריזרב הודיע אתמול על הרחבת תוכנית רכישת האג"ח שלו ומעתה יזרים מדי חודש 45 מיליארד דולר לשוק ■ שרי האוצר של גוש האירו הסכימו להעברת סמכויות הפיקוח על הבנקים לידי הבנק המרכזי

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ה') במגמה מעורבת וזאת למרות שאתמול הודיע הפדרל ריזרב בארצות הברית על תוכנית תמריצים חדשה לכלכלה האמריקאית. בנוסף לכך, הסכימו אתמול שרי האוצר של גוש האירו להעניק סמכויות פיקוח לבנק המרכזי האירופי על כל הבנקים באירופה, מהלך שמקרב את הגוש לאיחוד הבנקאי המיוחל.

נתחיל קודם כל עם מה שקרה אתמול בארצות הברית בשעה הערב כשהפדרל ריזרב פרסם את החלטת הריבית שלו לחודש דצמבר, הריבית כצפוי נותרה ללא שינוי, אך מה שעניין את השווקים הייתה ההודעה שיצאה יחד עם הריבית: הפד משיק תוכנית חדשה שבמסגרתה יקנה כל חודש אג"ח ממשלתיות בהיקף של 45 מיליארד דולר. התוכנית הזאת, מתווספת לתוכנית שכבר מיושמת על ידי הפד במסגרתה הוא קונה אג"ח מגובה משכנתאות בהיקף של 40 מיליארד דולר מדי חודש, ובאה להחליף את תוכנית ה"אופריישין טוויסט" שיפוג תוקפה בסוף השנה הנוכחית.

הפד הודיע לראשונה גם כי הוא ימשיך במדיניות ההקלות והריבית האפסית שלו עד ששיעור האבטלה בארצות הברית יירד מתחת לרמה של 6.5% (כיום הוא נמצא על 7.7%) וכל עוד האינפלציה לא תעלה על רמה של 2.5% (כיום האינפלציה עומדת על 2.2%). מדובר בשינוי גישה עבור הפד שכן זו הפעם הראשונה שבה הוא מכריז כי יסיים את המדיניות הנוכחית שלו בהתבסס על שיפור בנתונים כלכליים ספיציפים, במקום המדיניות שבה פעל הפד עד עכשיו ובמסגרתה היה קובע תאריך יעד לסיום המדיניות.

נעבור לאירופה שם נפגשו אתמול שרי האוצר של גוש האירו ועשו צעד משמעותי לקראת האיחוד הבנקאי המיוחל של גוש האירו. שרי האוצר הסכימו אתמול להעביר את הפיקוח על הבנקים במדינות האיחוד האירופי לידי הבנק המרכזי האירופי וזאת לאחר שצרפת וגרמניה הגיעו להסכמה בנוגע למחלוקת שהייתה בינהן בנושא. המהלך הזה יעניק סמכות לבנק האירופי להזרמת כספים ישירות לבנקים החלשים במדינה מסויימת על מנת למנוע את קריסתם. נציין שעל פי המנדט של הבנק המרכזי האירופי, אסור לבנק להעביר כספים לבנקים במדינה אלא רק למדינות.

שרי האוצר של גוש האירו וכן קרן המטבע העולמית הסכימו לשלם ליוון נתח נוסף בחבילת החילוץ של יוון בהיקף של 49.1 מיליארד אירו, לכל היותר עד סוף חודש מארס. "הכסף יתחיל לזרום ליוון עוד בתחילת שבוע הבא", אמר קלוד ג'אנקר, יו"ר האירוגרופ (פורום שרי האוצר של גוש האירו) במסבית העיתונאים שקיים לאחר הישיבה. "אנו בטוחים שתוכנית החילוץ עלתה על המסלול הנכון", הוא הוסיף.

מגמה מעורבת באסיה

מגמה מעורבת נרשמה הבוקר באסיה למרות הנטייה לירידות שערים שחתמה אמש את המסחר בוול סטריט. מדד הניקיי היפני ממשיך קדימה, והוא נסחר במות שיא שלא נראו מאז אפריל השנה.

ה'פד' עמד אמש בציפיות כאשר בהחלטת הריבית לחודש דצמבר הודיע על הרחבת תוכנית ההקלה הכמותית שלו כך שהוא יזרים 45 מיליארד דולר נוספים מדי חודש לשווקים באמצעות רכישת אג"ח לטווח ארוך, זאת בנוסף לתוכנית לרכישת אג"ח מגובות משכנתאות בהיקף של 40 מיליארד דולר מדי חודש. בנוסף, לראשונה החליט ה'פד' להשאיר את מדיניות ההקלה הכמותית שלו בתוקף עד שיושגו יעדים מסויימים.

לאחר יומיים שבהם היו מכונסים חברי ועידת השוק הפתוח של ה'פד', הוחלט, כצפוי, כי הריבית לחודש דצמבר תישאר ללא שינוי ברמה של 0% - 0.25% וזאת בהתאם למדיניות של ה'פד' להותיר את הריבית ברמתה הנוכחית עד סוף שנת 2014 לפחות. מהחלטת הריבית עולה כי ה'פד' ימשיך עם המדיניות המוניטארית שלו כל עוד שיעור האבטלה במדינה יישאר מעל ל-6.5% והאינפלציה תעלה מעל ל-2.5%.

הין היפני נחלש מול הדולר, חולשה התורמת רבות למניות היצוא הגדולות במדינה. נציין את מניות הטכנולוגיה והרכב כנהנות העיקריות - דוגמת TDK , Panasonic , ו-Mazda .

הבנק המרכזי של דרום קוריאה הותיר את הריבית ללא שינוי בשיעור של 2.75%, כצפוי, בעיקר בשל סימנים להתאוששות הכלכלה. עם זאת, חלק מהאנליסטים מעריכים כי הבנק ישוב להוריד את הריבית ברבעון הראשון של 2013.

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]