crossrider הישראלית נמכרה ב-37 מ' ד' לחברת אינטרנט זרה

החברה פיתחה פלטפורמה לפיתוח תוספים לדפדפנים ■ בחברה הושקעו עד היום 2 מיליון דולר בשני סבבים ■ המנכ"ל: "המשקיעים עשו ב-16 חודשים יותר מפי 10 על הכסף"

רגע לפני סוף השנה, תעשיית האינטרנט המקומית רושמת אקזיט נוסף: חברת crossrider, שפיתחה פלטפורמה לפיתוח תוספים לדפדפנים, נמכרה ב-37 מיליון דולר במזומן לחברת אינטרנט זרה, ששמה עדיין לא נחשף. שני המייסדים, קובי מנחמי (מנכ"ל) ושמואלי אחדות (סמנכ"ל טכנולוגיות), שהקימו את החברה באפריל 2011, מחזיקים ביותר ממחצית מהחברה וצפויים לגלגל לכיסם יותר מ-9 מיליון דולר כל אחד.

בחברה הושקעו עד היום 2 מיליון דולר בשני סבבים על ידי משקיעים פרטיים בהובלת אורן זאב ולצידו גיגי לוי, מייקל אייזנברג מקרן בנצ'מרק, היזם הסדרתי טל ברמוח ואחרים. מנחמי אמר ל"גלובס" כי "המשקיעים עשו ב-16 חודשים יותר מפי 10 על הכסף. זו תשואה פנומינלית. עדיין הם הרגישו שיש פה משהו שהוא הרבה יותר גדול אבל יחד עם זאת, זו הייתה החלטה נכונה למכור".

באשר להחלטה למכור, הסביר מנחם כי "היו כמה מחזרים אחרינו, למרות שאף פעם לא שמנו את החברה על המדף. הפוטנציאל מאוד גדול והחברה רווחית כבר ממארס אבל לא חיפשנו למכור. התחלנו לקבל פניות וספציפית עם הרוכש הזה אנחנו חושבים שיש סינרגיה מאוד גדולה וחשוב לנו להמשיך.

החברה תמשיך לפעול באופן עצמאי מתל אביב, יחד עם 18 עובדיה, כשמנחמי ושמואלי ימשיכו לנהל אותה. "אנחנו לא רואים את עצמנו עוזבים את החברה בשנים הקרובות", הסביר מנחם.

החברה פיתחה, כאמור, פלטפורמה שבאמצעותה יכולים מפתחים חיצוניים לפתח תוסף אחד שיעבוד על כל דפדפני האינטרנט הפופולריים (אינטרנט אקספלורר, כרום, פיירפוקס וספארי). עד היום, קיימים 14 אלף מפתחים שמשתמשים במערכת של crossrider ונרשמו למעלה מ-216 מיליון התקנות של התוספים שפותחו באמצעות הפלטפורמה הישראלית.

המודל העסקי של החברה אמנם מאפשר שימוש חינמי בפלטפורמת הפיתוח, אך מציעה מודלים למוניטיזציה (הפקת כסף) עבור מפתחים וחלוקת רווחים בין הצדדים. מנחם מסביר כי מפתח יכול להציע תוסף לדפדפן שיקפיץ חלון כשגולש מסתכל על מוצר מסוים באמזון ויציע לו את אותו מוצר בהנחה באתר אחר. במידה ועסקה כזו יוצאת לפועל, crossrider נהנית מחלק מסוים בהכנסות.

מנחמי מסביר כי ההחלטה למכור את החברה המצליחה בשלב מוקדם יחסית הייתה "שיקול כלכלי נטו שמתגמל אותנו, את העובדים ואת המשקיעים ואולי באמצעותו נוכל להגיע למקומות הרבה יותר גבוהים. אני חושב שהרוכש עשה עסקה מצוינת".

מנחמי ואחדות הכירו עוד לפני הקמת crossrider כשעבדו יחד בפורטל הפיננסי Seeking Alpha. בין השניים שידך מנכ"ל האתר, דיוויד ג'קסון, שהציע כי הם יישבו יחד ויקימו מיזם משותף. הרעיון עצמו נולד מתוך צורך אישי, מסביר מנחמי. "כתבתי תוסף לדפדפן כרום כדי לפתור בעיה קטנה שנתקלתי בה. תוך יומיים ראיתי ש-30 אלף איש הורידו את התוסף ואז החלטנו להתאים אותו גם לפיירפוקס ולאקספלורר אך ראינו שהדבר מסובך וארוך וכך הגענו לרעיון להקים פלטפורמה שתקל על המלאכה".

crossrider

■ שנת הקמה: 2011

■ מייסדים: קובי מנחמי (מנכ"ל) ושמואלי אחדות (סמנכ"ל טכנולוגיות)

■ תחום פעילות: פלטפורמה לפיתוח תוספים למגוון רחב של דפדפנים

■ היקף השקעה: 2 מיליון דולר

■ משקיעים: אורן זאב, גיגי לוי, מייקל אייזנברג, טל ברמוח, ברק רבינוביץ' ועוד

■ מספר עובדים: 18

■ מיקום: תל אביב