נעילה מעורבת באירופה בהמתנה להתפתחויות בוושינגטון

המפלגה הדמוקרטית-ליברלית תרכיב את הקואליציה ביפן; צפי להרחבות מוניטריות ופיסקליות אגרסיביות ■ ה"צוק הפיסקלי" בארה"ב ממשיך להטריד את המשקיעים ■ מאקרו באירופה: הייצוא ירד ב-1.4% באוקטובר

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ב') במגמה מעורבת, כאשר המשקיעים מחכים להתפתחות הדיונים בוושינגטון לגבי הצוק הפיסקלי. בנוסף, השווקים הגיבו להצהרות הפסימיות של קאנצרלית גרמניה אנגלה מרקל בדבר שיעורי צמיחה נמוכים ואבטלה גבוהה הצפויה בשנה הבאה.

המשקיעים בכל העולם דרוכים לקראת כל התפתחות בדיונים על הצוק הפיסקלי הקרב ובא. לאחר שבסוף השבוע דווח כי יו"ר בית הנבחרים הרפוליקאי ג'ון ביינר מסכים להעלאת מסים למי שמשתכר מיליון דולר בשנה ומעלה, כעת מדווח ה"וושינגטון פוסט" כי הוא מציע גם להעלות לשנה אחת את תקרת הגירעון אם הדמוקרטים יסכימו להצעתו. נזכיר כי ביום שישי הקרוב, ה-21 לדצמבר, יצא הקונגרס לחופשה, מה שאומר שהימים הקרובים הם ההזדמנות האחרונה להגיע להסכם בנוגע ל"צוק הפיסקלי".

"שוקי המניות באירופה יורדים בעקבות הפסימיות בשווקים בארה"ב, שמגיעה בשל חוסר היכולת של המנהיגים בוושינגטון למצוא פתרון לצוק הפיסקלי", אמר ארנאוד סקראפסי, מנהל השקעות בחברת Agilis Gestion.

כיוון המסחר הושפע גם מהצהרותיה הפסימיות של אנגלה מרקל בסוף השבוע. בסיום פגישת מנהיגי גוש האירו בבריסל, אמרה קאנצלרית גרמניה כי מרקל דיברה עם עיתונאים בסיום פגישת הפסגה וציינה לחיוב את ההתקדמות עם יוון ושחרור הנתחים מחבילת הסיוע למדינה, אולם הייתה פסימית ביותר וזהירה לגבי תחזית ורודה יותר ליבשת בזמן הקרוב. (לסיפור המלא)

שרי האוצר של 27 מדינות האיחוד האירופי הסכימו ביום חמישי להעניק לבנק המרכזי האירופי סמכויות חדשות לפיקוח על הבנקים במרחב האירו משנת 2014, ובכך עשו את הצעד הראשון לקראת הידוק השילוב של כלכלות המרחב כדי לחזק את האירו.

אחרי יותר מ-14 שעות דיונים, שבאו בעקבות חודשים של דיונים מפרכים, הסכימו שרי האוצר האירופים להעניק ל-ECB את הסמכות לפקח ישירות על יותר מ-150 הבנקים הגדולים ביותר במרחב האירו, ולהתערב בבנקים קטנים יותר למראה הסימן הראשון של בעיות.

בזירת המאקרו התפרסם היום המאזן המסחרי של גוש האירו, ממנו עולה כי הייצוא במדינות אירופה ירד באוקטובר ב-1.4% והרחיב את הגרעון המסחרי של 17 מדינות גוש האירו לרמה של 7.9 מיליארד דולר. מהנתונים עולה כי הייבוא עלה ב-0.6%.

מגמה מעורבת באסיה

מגמה מעורבת נרשמה היום בבורסות אסיה בפתיחת שבוע המסחר, כשמדד הניקיי היפני בלט לחיוב על רקע תוצאות הבחירות במדינה בסוף השבוע.

הנתונים הטובים מסין ומארה"ב לא מספיקים על מנת להחזיר את הצבע ללחיים של הפעילים במזרח הרחוק, אשר מוטרדים כעמיתיהם בעולם מחוסר פתרון ה"צוק הפיסקלי" בארה"ב.

ביפן הצליחה המפלגה הדמוקרטית-ליברלית ליצור קואליציה רחבה בבחירות שנערכו במדינה בסוף השבוע - קואליציה בת יותר משני שליש מ-480 המושבים בבית הנבחרים התחתון ביפן.

"כמות המושבים הגדולה מהמצופה של המפלגה הדמוקרטית-ליברלית מעלה את האפשרות להרחבות מוניטריות ופיסקליות אגרסיביות לקראת הבחירות לבית העליון ביולי 2013", ציינו ב-HSBC במכתב ללקוחות.

חולשת הין היפני מול הדולר תורמת למניות הייצוא הגדולות במדינה. נציין את Sharp ואת Mazda שריכזו עניין.

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]