בעקבות פגישת אובמה-ביינר: הקרח נשבר, אך לא הפשיר

הרפובליקנים התקפלו בסוגיה העקרונית של העלאות מס לעשירים, אך הדמוקרטים מסרבים לפגוע ברשת הביטחון החברתי

בעקבות הפגישה בין נשיא ארה"ב ברק אובמה ויו"ר בית הנבחרים ג'ון ביינר על חבילת הבעיות שביסוד "הצוק הפיסקלי", נשבר הערב (ב') הקרח בין הממשל לבין הרפובליקנים בקונגרס סביב "הצוק", אך הוא טרם הפשיר. כך אומרים מקורות בשני הצדדים.

הזרז להתקדמות הוא התקפלות עקרונית של הרפובליקנים (או לפחות של ביינר) בסוגיה העקרונית של העלאות מס לבעלי הכנסות גבוהות. אובמה התעקש למן תחילת המגעים, ולמעשה עוד בקמפיין הבחירות לנשיאות, שהבית הלבן לא יחתום על שום הסכם לפתרון בעיות הצוק הפיסקלי בלי העלאת שיעורי המס לאלה שהכנסותיהם עולות על רף של 250 אלף דולר בשנה. התשובה הרפובליקנית היתה "לא" רועם. עד היום.

ביינר הביא עמו אמש לשולחן הדיונים עם הנשיא הצעה נגדית: העלאת תקרת המס למיליונרים אמיתיים, כלומר אלה שהכנסותיהם עולות על מיליון דולר בשנה. 750 אלף דולר מפרידים בין הצעת ביינר לעמדת אובמה, אך לעובדה שיו"ר הקונגרס עשה ויתור עקרוני והוא מוכן עתה להעלות מס על "עשירים" יש משמעות גדולה מאוד. עכשיו נותר להתחיל בסחר הסוסים, והצדדים יסכימו על מספר כלשהו באמצע, שעליו יונחת הגרזן של גובה המיסים, אולי רף הכנסות של 500 אלף דולר.

לפי כמה דיווחים, דוחפים עתה הרפובליקנים מתווה חדש להסכם: מסגרת של גילוח שני טריליון דולר מהגירעון - טריליון אחד באמצעות העלאות שיעורי המס ל"מיליונרים" ורפורמות לביטול הטבות במס שיתמקדו בבעלי הכנסות גבוהות, וטריליון נוסף בקיצוצים מתקציבי רשת הביטחון החברתית.

בעוד שאובמה לא דחה על הסף את הצעת ביינר להעלות את שיעורי המס ל"מיליונרים", הוא לא אותת על נכונות לוותר בסוגיות הרשת החברתית. ראשי הסיעות הדמוקרטיות בסנט ובבית-הנבחרים כבר הבהירו, שדרך אפשרית לקיצוץ בתקציבי הרווחה - העלאת גיל הזכאות למדיקייר, ביטוח רפואי לגימלאים, מ-65 ל-67 - היא בגדר נון-סטארטר, או, כפי שאמר עוזר למחוקק דמוקרטי בסנט: רק על גופתנו המתה.

במאמץ להמתיק את גלולת הקיצוצים החברתיים, הביא עמו ביינר הצעת פשרה נוספת: הסכמה להעלות את תקרת החוב בסכום שיספיק לשנה שלמה. הרפובליקנים איימו להשתמש בהצבעה על העלאת התקרה, שצפויה בעוד כחודשיים, כמכשיר לסחוט מהדמוקרטים קיצוצים גדולים מתקציבים חברתיים. ויתור רפובליקני על קלף טוב כזה מעיד על המצוקה שבה המפלגה מוצאת את עצמה בעקבות ניצחונו של אובמה בבחירות.

מבחינה מסוימת, גם אובמה וגם ביינר שבויים בידי הקיצונים במפלגותיהם. אין שום ודאות שמחוקקים ימניים קיצוניים יסמכו יד על הצעת מנהיגם, ביינר, להעלות המיסוי על בעלי הכנסות גבוהות. ובמקביל, המחוקקים הדמוקרטיים אינם מוכנים להגמיש את התנגדותם לפגיעה ברשת החברתית.

בכל זאת, ההערכות בוושינגטון הן, שככל שמתקרב סוף השנה, תימצא דרך להגיע לפשרה. "צינור התקשורת נותר פתוח", אמר אמש מייקל סטיל, דוברו של ביינר, "אך אין שום הסכם, ושום הסכם אינו מסתמן בטווח המיידי". בעגה הוושינגטונית, 'מיידי' הוא, לכל היותר, מחר. מה יקרה מחרתיים? הכל פתוח.