"יהיה קשה לשחזר את תשואות 2012 ללא הגדלת סיכון"

טלי מטרני מאפסילון מזהה הזדמנויות בענפי האנרגיה, הגז והנפט והבנקים, וממליצה להשקיע במניות דרך קרנות ומדדים

אחרי הביצועים החיוביים שהפגינה הבורסה המקומית בשנה החולפת, עם תשואות של כ-10% בשני המדדים המובילים (עד כה), מנהלת ההשקעות טלי מטרני מבית ההשקעות אפסילון סבורה כי זה הזמן להגדיל את מרכיב הסיכון בתיק ההשקעות.

לדברי מטרני, "לאור הביצועים החיוביים בכל האפיקים (מניות, אג"ח קונצרניות וממשלתיות) בשנה החולפת, שנבעו מריביות נמוכות בכל העולם, ולאור ירידת התשואות הדרמטית שנראתה במדדי האג"ח השונים, סביר שבשנה הבאה יהיה קשה, ואף בלתי אפשרי, לשחזר זאת מבלי להגדיל את מרכיב הסיכון בתיק ההשקעות".

לדבריה, "הריביות הנמוכות בשווקים גורמות למשקיעים, שחלק ניכר מכספם עדיין נמצא באפיקים סולידיים מאוד כגון קרנות כספיות וממשלתיות קצרות, לחפש אלטרנטיבה טובה להשקעה".

המלצתה של מטרני היא לבנות תיק השקעות עם חשיפה שווה לאפיק המנייתי, לאג"ח הקונצרניות ולאג"ח הממשלתיות - שליש לכל אחד. מטרני מדגישה כי תיק ההשקעות צריך להיות מותאם לאופיו, אורך הרוח ומרווח הנשימה של הלקוח, וכן לסבלנותו ורמת הסיכון המתאימה לו, כדי "להשיג את התשואות המרביות בפקטור דאגה מינימלי".

"לתבל בהחזקות בשווקים מתעוררים"

לגבי האפיק המנייתי, מטרני ממליצה על "פיזור גדול למדדי המניות בישראל ובארה"ב, עם חשיפה של שני שלישים לטובת המשק האמריקני", ובתוספת "תיבול" מועט של החזקות של 10%-15% בשווקים מתעוררים.

לדברי מטרני, "ההנחה הרווחת היא שעד סוף השנה תיפטר בעיית הצוק הפיסקלי המדוברת בארה"ב. אז, הירידה בחוסר הוודאות לצד צמיחה עולמית אנמית וריביות נמוכות, עשויות להסיט כספים לאפיק המנייתי".

את השקעתה ממליצה מטרני לבצע בעיקר באמצעות תעודות סל ו-ETF, הן על מנת להקטין את הסיכון והן בשל הקושי להכות את המדדים באמצעות בחירה במניות ספציפיות.

לדבריה, "חשיפה לאפיק המנייתי מומלצת בעיקר דרך קרנות ומדדים, מפני שאת שוק המניות קשה מאוד לחזות. שוק המניות מושפע מהרבה פרמטרים בלתי צפויים ופסיכולוגיים. רק בשנה האחרונה ראינו כיצד שינויים וחקיקה רגולטורית עשויים גם הם להשפיע על החברות השונות".

"הבנקים כבר עומדים בכללי באזל 3"

בשוק האמריקני מזהה מטרני פוטנציאל בענף האנרגיה, וממליצה על חשיפה לענף דרך שתי תעודות סל בחו"ל - שותפויות הובלת גז (MLPA) ושירותים בתחום הנפט והגז (EXS). לגבי השוק המקומי היא מזהה פוטנציאל בענף חיפושי הגז והנפט, ובמניות הבנקים. "מניות הגז והנפט עשויות להמשיך ליהנות מהמומנטום של תחילת הזרמת הגז, ולהשפיע בצורה חיובית על התוצר", היא אומרת.

לגבי מגזר הבנקאות מטרני אומרת כי "הדוחות האחרונים של הבנקים מעידים על המשך יציבות ברווחיות ושיפור מתמשך בפרמטרים העסקיים, לצד צעדי התייעלות שונים".

מטרני, שמעדיפה השקעה במדד הבנקים (שעלה מתחילת השנה ב-24%) מאשר במניות ספציפיות, מציינת כי "למרות העלייה הניכרת במחירי המניות מתחילת השנה, הבנקים עדיין נסחרים בזול יחסית, עם מכפיל הון של 0.81 בפועלים, 0.74 בלאומי ו-0.55 בדיסקונט". לגבי האחרונה מציינת מטרני כי "משיקולי מחיר הוא אטרקטיבי, חרף היותו אחד הבנקים הפחות יעילים במערכת".

עוד היא מציינת בעניין מצב הבנקים כי "אימוץ כללי באזל 3, שלפיהם יידרשו הבנקים לעמוד ביחס הלימות כולל של 12.5% עד 2015, ובעתיד הרחוק יותר יעלה יחס זה ל-13.5% בבנקים הגדולים, לא יקשו עליהם. זאת כיוון שכבר היום הם עומדים בתנאים אלה".

לגבי השליש הקונצרני בתיק, ממליצה מטרני על השקעה בפיזור נרחב בסדרות בדירוגי A השונים ובמח"מים ארוכים, דרך קרנות שמתמחות בהשקעה באפיקים אלה. היא מוסיפה כי אוהבי סיכון יכולים לתבל החזקה זו עם מעט סדרות לא מדורגות או בדירוגים נמוכים. כך, היא מציינת את מכתשים אגן ב', שנהנית מבעל בית חזק, ודה לסר ב', בין היתר בזכות פרופיל סיכון נמוך ושיעורי מינוף נמוכים יחסית.

בדירוגים הנמוכים יותר מזכירה מטרני את סדרה 8 של אזורים, הנהנית מהזרמת ההון של בעל הבית, הרשי פרידמן, מאז שרכש את השליטה בחברה באפריל 2011.

בשליש המיועד לאג"ח ממשלתיות ממליצה מיטרני על מח"מ בינוני, בחלוקה שווה בין האפיק צמוד המדד והשקלי. לדבריה, "למרות שאפשר לצפות שנעדיף תשואה שוטפת גבוהה יותר במח"מים הארוכים, בגלל הריבית הנמוכה היסטורית, הפיצוי במח"מים הארוכים לא מפצה על הסיכון הקיים במנוף הארוך ובסיכון שבתסריט שלילי של אי שליטה בגרעון".

הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך

סדרות האג
 סדרות האג

תיק ההשקעות המומלץ
 תיק ההשקעות המומלץ