סחר הסוסים בוושינגטון בעיצומו: אובמה מציע פיתיון לביינר

שיעור המס יועלה רק לבעלי הכנסה שנתית שעולה 400 אלף דולר, במקום 250 אלף ■ מס ירושה: 45% על כל עיזבון ששוויו למעלה מ-3.5 מיליון דולר

סחר הסוסים בוושינגטון בין נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ליו"ר הקונגרס, ג'ון ביינר, נכנס להילוך גבוה: בפגישת השניים אמש, הניח אובמה על השולחן הצעה חדשה, שנועדה לרכך את התנגדות הרפובליקנים להעלאת שיעורי המס על בעלי הכנסות גבוהות, כפי שדורש הבית הלבן.

במרכז ההצעה: העלאת שיעורי המס תחול רק על בעלי הכנסה שנתית של 400 אלף דולר ומעלה, במקום רף של 250 אלף דולר, שמצוין בהצעה המקורית של הבית הלבן. הממשל מקווה, שהפיתיון החדש ידחוף את הרפובליקנים לקבל את העסקה המוצעת ובכך תינצל ארה"ב מנפילה מרסקת עצמות מהצוק הפיסקלי. פרטי ההצעה החדשה מתפרסמים הבוקר (ג') במגזין המקוון "האפינגטון פוסט".

קודם לכן אמרו מקורות בשני המחנות, כי נשבר הקרח בין הממשל לבין הרפובליקנים בקונגרס, בעקבות פגישת אובמה - ביינר אמש, אך הוא טרם הפשיר.

בהצעה החדשה לרפובליקנים, הוריד הבית הלבן את יעד גביית המיסים משלושה טריליון דולר, בשני שלבים, בהצעה המקורית, ל-1.2 טריליון דולר, בשלב אחד. וכאמור, אובמה מציע עתה להוריד דרך קבע את שיעור המס לכל האזרחים שהכנסותיהם קטנות מ-400 אלף דולר בשנה. המשמעות היא, כמובן, העלאת שיעורי המס של אלה שהכנסותיהם גבוהות יותר מרף זה.

נוסף לכך, מציע עתה הבית הלבן לצמצם הטבות במיסים, לרבות ניכויים של הוצאות שונות מהסכום שחייב במס, ל-28% העליונים באכולוסיה. אחד הביטויים המעשיים של הצעה זו הוא, שמס הירושה יחזור לרמתו ב-2009, כלומר שעל כל עיזבון ששוויו שעולה על 3.5 מיליון דולר יוטל מס בגובה 45%.

במקביל, מציע עתה אובמה קיצוץ של 800 מיליארד בהוצאות הממשלתיות, לרבות קיצוץ בסך 100 מיליארד דולר מתקציב הפנטגון, וקיצוץ בסך 130 מיליארד דולר שיתממש ע"י "התאמות" של הצמדת תשלומי ביטוח לאומי למדד יוקר המחיה. אבל הנשיא נותר איתן בהתנגדותו להצעה מרכזית של הרפובליקנים: העלאה מדורגת של גיל הזכאות להצטרפות למדיקייר, תכנית הביטול הרפואי לגימלאים, מ-65 ל-67.

אובמה אף עמד על כך, שבכל עסקה תיכלל הארכת הזכאות לדמי אבטלה, ושתי תכניות תמריצים חדשות להזרמת כספים לפרוייקטים של תשתיות, שיתנו דחיפה להעלאתה של רמת התעסוקה במשק.

הזרז הראשוני להתקדמות במו"מ הוא התקפלות עקרונית של הרפובליקנים (או, לפחות, של ביינר) בסוגיה העקרונית של העלאות מס לבעלי הכנסות גבוהות. אובמה התעקש למן תחילת המגעים, ולמעשה עוד בקמפיין הבחירות לנשיאות, שהבית הלבן לא יחתום על שום הסכם לפתרון בעיות הצוק הפיסקלי בלי העלאת שיעורי המס לאלה שהכנסותיהם עולות על 250 אלף דולר. התשובה הרפובליקנית היתה "לא" רועם. עד היום.

עכשיו, בוויתור עקרוני, מוכן ביינר להעלות את שיעורי המס, אבל רק למיליונרים אמיתיים, כלומר אלה שהכנסותיהם עולות על מיליון דולר בשנה. הצעת הנגד של אובמה: 400 אלף דולר. 600 אלף דולר מפרידים, אפוא, בין הצעות השניים. בסחר הסוסים שמתנהל עתה,, יסכימושני הצדדים על מספר כלשהו באמצע, שעליו יונחת הגרזן של גובה המיסים, אולי רף הכנסות של 500 אלף דולר.

בעוד שאובמה לא דחה על הסף את הצעת ביינר להעלות את שיעורי המס ל"מיליונרים", הוא לא אותת על נכונות לוותר בסוגיות המרכזיות של הרשת החברתית. ראשי הסיעות הדמוקרטיות בסנט ובבית-הנבחרים כבר הבהירו, שדרך אפשרית לקיצוץ בתקציבי הרווחה - העלאת גיל הזכאות למדיקייר, ביטוח רפואי לגימלאים, מ-65 ל-67 - היא בגדר נון-סטארטר, או, כפי שאמר עוזר למחוקק דמוקרטי בסנט: רק על גופתנו המתה.

מבחינה מסוימת, גם אובמה וגם ביינר שבויים בידי הקיצונים במפלגותיהם. אין שום ודאות שמחוקקים ימניים קיצוניים יסמכו יד על הצעת מנהיגם, ביינר, להעלות המיסוי על בעלי הכנסות גבוהות. ובמקביל, המחוקקים הדמוקרטיים אינם מוכנים להגמיש את התנגדותם לפגיעה ברשת החברתית.

בכל זאת, ההערכות בוושינגטון הן, שככל שמתקרב סוף השנה, תימצא דרך להגיע לפשרה. "צינור התקשורת נותר פתוח", אמר אמש מייקל סטיל, דוברו של ביינר, "אך אין שום הסכם, ושום הסכם אינו מסתמן בטווח המיידי". בעגה הוושינגטונית, 'מיידי' הוא, לכל היותר, מחר. מה יקרה מחרתיים? הכל פתוח.