נעילה חיובית באירופה; שיפור בבטחון העסקים בגרמניה

חברת הדירוג S&P העלתה את דירוג החוב של יוון ■ ברלוסקוני מאיים שאיטליה עלולה לעזוב את גוש האירו ■ מדד אמון העסקים בגרמניה עלה בחודש דצמבר ל-102.4 נקודות

המסחר באירופה ננעל היום (ד') בעליות שערים וזאת בעקבות העליות שנרשמו אתמול בוול סטריט והבוקר באסיה ולאחר שחברת הדירוג S&P העלתה את דירוג החוב של יוון. בחוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט נרשמת עליות של עד 0.35%.

נתחיל עם מה שקורה ביבשת שם התרחשו ביומיים האחרונים מספר אירועים מעניינים. נתחיל עם סוכנות דירוג האשראי S&P שהודיעה על העלאת דירוג האשראי של יוון בלא פחות מ-6 דרגות לדירוג של (-B) עם תחזית יציבה. בסוכונת הדירוג טענו כי מדינות אירופה הוכיחו שהן לא ייתנו ליוון לעזוב את גוש האירו ועל רקע העניין הזה הועלה הדירוג של המדינה.

נלך קצת מערבה לעבר איטליה שם התבטא ראש ממשלת איטליה לשעבר סילביו ברלוסקוני, ומי שהודיע על כוונתו להתמודד בבחירות הקרובות, כי ייתכן מאוד ואיטליה תיאלץ לעזוב את גוש האירו ולחזור ללירה האיטלקית אם הבנק המרכזי האירופי לא יקבל לידיו סמכויות נרחבות יותר שיוריד את עלויות הלוואות הכספים. ברלוסקוני אמר שעל הבנק להפסיק להיות הבנק של גרמניה ויהפוך להיות הבנק של כל אירופה.

המסחר בוול סטריט נחתם אתמול כאמור בעליות שערים, ברקע לאופטימיות שנרשמה בשווקים בעקבות ההתקדמות במגעים בין הדמוקרטים לרפובליקאים בדיונים על הצוק הפיסקלי. העליות התחזקו כשיו"ר בית הנבחרים ג'ון ביינר אמר כי הוא מקדם תוכנית חלופית שתצא לפועל במידה ומהמשא ומתן בעניין הצוק הפיסקלי ייכשל.

בגרמניה דווח היום שמדד בטחון העסקים, ה-IFO, רשם עלייה שנייה ברציפות בחודש דצמבר לרמה של 102.4 נק' לעומת 101.4 נק' בחודש נובמבר.

מניית SAP עולה לאחר שחברת אורקל פרסמה דוחות טובים מהצפי לאחר סיום המסחר בוול סטריט.

בנק UBS השוויצרי ישלם קנסות בהיקף של כ-1.5 מיליארד דולר עקב המניפולציות בריבית הליבור.

אסיה עולה

בורסות אסיה המשיכו להתקדם גם היום (ד'), לאחר סגירה חיובית בוול סטריט ועל רקע אופטימיות בנוגע לפתרון סוגיית הצוק הפיסקאלי בארה"ב. מדד הניקיי בטוקיו טיפס מעל רמת ה-10,000 נקודות לראשונה מאז חודש אפריל.

ביינר עדכן אתמול את חברי המפלגה הרפובליקנית בהתקדמות במשא ומתן בינו לבין הנשיא אובמה והודיע שהוא מקדם תוכנית חלופית, בידיעתו של הנשיא אובמה, לפיה המסים יעלו רק לאנשים שמשתכרים מעל למיליון דולר בשנה ואילו עבור שאר אוכלוסיית ארצות הברית לא יחול שינוי בשיעור המס שישלמו. ביינר הדגיש כי ההצעה שלו, שתעלה להצבעה כבר במהלך השבוע הנוכחי, לא מהווה תחליף למשא ומתן שמתנהל בינו לבין הנשיא אובמה על מנת להגיע לנוסחה מוסכמת על הצדדים בנוגע להעלאת המסים. כשעה לאחר ההודעה של ביינר הודיע הבית הלבן שהוא מתנגד לצעד הזה של ביינר.

"יש אופטימיות בשווקים וההערכה היא שהפוליטיקאים בארה"ב יצליחו להמנע מהתממשות התסריט הגרוע מכל. גם ביפן מאותתים המנהיגים שבכוונתם לפעול במרץ למנוע דפלציה", אומר Kazuyuki Terao, מנהל השקעות בטוקיו, לבלומברג.