"כלכלת סין חזקה מהצפי. יפן בדרך לרעידת אדמה כלכלית"

קרי גו, מנהל ההשקעות של הבנק השוויצרי יוליוס בר באסיה, רגוע ביחס לחילופי השלטון במדינה, בניגוד ליפן שצועדת לדבריו לעבר רעידת אדמה כלכלית

"כמו שזה נראה כרגע, יפן בדרך לרעידת אדמה כלכלית. כמובן שזה לא יקרה בימים הקרובים אלא ייקח זמן, אבל זה בהחלט הכיוון שאליו היא צועדת". כך אומר קרי גו, מנהל השקעות באסיה של בנק יוליוס בר השוויצרי. את הדברים אומר גו בריאיון בלעדי ל"גלובס", על רקע בחירתו המחודשת של שינזו אבה לראשות ממשלת יפן בתחילת החודש.

"כדי לחלץ את הכלכלה מהמיתון הרביעי שאליו היא נקלעת ב-12 השנים האחרונות, מציע אבה ליישם מדיניות מוניטרית מרחיבה ללא הגבלה, וכן לבצע השקעות גדולות בתשתיות. יש אפשרות כי הממשלה החדשה תשאף לגייס תקציב נוסף עבור שנת הכספים הקרובה באמצעות הנפקת אג"ח חדשות.

"הבעיה היא שיש גבול למשך הזמן שבו יפן יכולה להמשיך להשקיע בעבודות ציבוריות, והתמריצים המוניטריים של הבנק המרכזי שלה לא יצליחו לשמור את מטבע הין חלש לאורך זמן". גו אף מביע חשש מהעובדה שהמשק היפני עבר באחרונה לגירעון בחשבון השוטף. "זאת הפעם הראשונה זה 30 שנה שדבר כזה קורה, ובעיניי הדבר בהחלט מהווה סיכון משמעותי", הוא אומר.

אז יפן היא אולי לא אופציית ההשקעה המועדפת על גו, שמנהל השקעות ביבשת אסיה כבר כמעט 15 שנה, אך חלקים אחרים במזרח עדיין אטרקטיביים בעיניו.

"מדד המניות הגרוע בעולם"

"בתקופה הנוכחית אני מעדיף להשקיע בסין, בייחוד לאור העובדה שהאינדיקטורים האחרונים מצביעים על כלכלה חזקה מהציפיות", אומר גו.

אז החששות מ"נחיתה קשה" בסין התפוגגו?

"סין נחשבה שנים לקטר הצמיחה וכמדינה שמחזקת את הכלכלה העולמית. עם זאת, בשנים האחרונות היה חשש מפני עתיד הכלכלה שלה. החששות לא התממשו, ובאחרונה כלכלת המדינה רשמה שיפור ניכר".

גו מציין, כי העובדה שהצמיחה בסין מבוססת על ביקושים מקומיים מגבירה את חוסנה של הכלכלה, שנשענה בעיקר על היצוא. "החששות בנוגע לכלכלת סין העיבו על ביצועי שוקי המניות שלה, בייחוד על בורסת שנגחאי, שמדד המניות שלה הוא הגרוע בעולם. לדעתי, זה דווקא מגלם הזדמנות, בייחוד אחרי שחילופי השלטון עברו חלק".

גו מתכוון להעברת השלטון לידי שי ג'ינפינג, שנכנס בנובמבר לתפקיד מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית. מדובר במהלך שקורה פעם בעשור, וכולל את החלפתם של עשרות מנהיגים. "המדיניות לא השתנתה באופן דרמטי, והמנהיגים החדשים הראו חוזק ונקטו פעולות מוקדם מהמצופה. הכללים החדשים להגבלת הראוותנות של פקידי המפלגה הקומוניסטית, שפורסמו על ידי ג'ינפינג, ההתמקדות בצמיחת הכלכלה והקירבה לתושבים, הם דוגמה טובה לכך ומשקפים התחלה טובה".

שווי אטרקטיבי לטווח ארוך

סביבת הריביות העולמית הנמוכה מאלצת את המשקיעים לרדוף אחר התשואה. לכן, אך טבעי כי גם המשקיעים הסולידיים יתחילו להגדיל סיכונים במידה מסוימת. למשקיעים אלה ממליץ גו להתמקד בסין, אך במקביל הוא מצביע על שווקים נוספים שלדעתו עדיין נסחרים בשווי אטרקטיבי לטווח ארוך. הוא מציין בין היתר את קוריאה וכן מדינות בדרום מזרח אסיה, כגון פיליפינים, אינדונזיה ותאילנד. "המדינות האלה ישחקו חלק משמעותי בצמיחה של אסיה בעתיד הקרוב. אני לא פוסל את האפשרות שהן יתפסו את מקומה של הודו".

על אילו אפיקי השקעה באסיה אתה ממליץ כיום?

"מבחינת מניות, אנחנו מעדיפים את סמסונג אלקטרוניקס שנסחרת בסיאול, קוריאה. לדעתנו, החברה צפויה להיות המנצחת הגדולה בכל הקשור לחדירת טלפונים ניידים לשווקים המתעוררים. אנחנו ממליצים גם על חברת הטלקום צ'יינה מובייל, שהיא המפעילה הסלולרית הגדולה ביותר בעולם. מלבד תשואת הדיבידנד הגבוהה שהחברה מעניקה, אנחנו חושבים שהאסטרטגיה העסקית שלה לא מוערכת כיאות על ידי המשקיעים. כמו כן, אנחנו מזהים פוטנציאל בענקית האנרגיה הסינית פטרוצ'יינה, משום שהיא צפויה ליהנות מהרפורמה בשוק הגז הסיני".

ביוליוס בר מציעים למשקיעים להיחשף גם למגזר הצרכנות הסיני. "הרבה מותגים מקומיים צפויים לפרוץ בקרוב, וזה בהחלט סקטור עם פוטנציאל השקעה גדול", אומר גו. "גם הטכנולוגיה בסין מעניינת, לאחר שלא מעט חברות גדולות משכו רגליהן מהמדינה, והדבר מהווה הזדמנות ליזמים המקומיים לפרוץ".

עוד הוא ממליץ להיחשף לתחומי הבריאות (Healthcare) והאנרגיה הירוקה במדינה. "לסיכום", אומר גו, "אני חושב שהתקופה הנוכחית טובה לאסיה. צריך לזכור שהיבשת הזו מהווה 70% מהכלכלה העולמית".