דיסקונט: "הגאות עלולה להסתיים במחצית 2013"

משה אוזקרגוז, אנליסט מניות חו"ל במחלקת המחקר בבנק דיסקונט: "לענף האנרגיה הסיכוי הטוב ביותר לתשואת יתר ב-2013. השנה הבאה דורשת זהירות ועירנות והתאמה מרבית של רמת הסיכון"

משה אוזקרגוז, אנליסט מניות חו"ל במחלקת המחקר בבנק דיסקונט, פרסם הבוקר (א') תחזית לקראת שנת 2013 הכוללת המלצות לגבי ענפים אטרקטיביים להשקעה בשנה הבאה.

הבנת מחזוריות הכלכלה הוא שם המשחק. מרבית הענפים מתנהגים באופן די דומה בכל אחד משלבי מחזור העסקים למרות שבכל גאות כלכלית ישנם ענפים מפתיעים הנהנים מהתנהגויות "טרנדיות" המשתנות מגאות לגאות.

בשנת 2012 התרחשה התאוששות נאה במצבו של הצרכן האמריקני, שהתבטאה בעלייה ממושכת של מדד אמון הצרכנים ומחירי הדיור. אלו חיזקו את תחושת העושר שהובילה להוצאה גדולה יותר על מוצרי צריכה מחזוריים כמו פנאי, טכנולוגיה, מסעדות, קמעונאות, רכבים ומותגים. צריכה זו מומנה ותודלקה ע"י אשראי מענף הבנקאות, שהצליח לרשום רווחי שיא ולהכות את תחזיות הרווח רבעון אחר רבעון ב-2012.

שני ענפים משלימים אלו, היו המובילים ב-2012 ותעודות הסל הענפיות של חברת SPDR לענפי הצריכה המחזורית XLY והפיננסים XLF רשמו את התשואה הטובה ביותר השנה, 20.1% ו-23.1% בהתאמה.

אוזקרגוז מציין כי לפחות שניים משלושת הענפים הטובים ביותר חזרו על עצמם בגאות הקודמת והנוכחית בכל שנה ושנה - סימן מעודד בנוגע לסיכויי ההצלחה בבחירת הענפים המובילים ב-2013. "אנו מעריכים כי לענף האנרגיה הסיכוי הטוב ביותר להניב תשואת יתר בהתייחס לממצאים. השוואה זו תומכת בחשיפה לענפי האנרגיה וחומרי הגלם המאופיינים בסיכון גבוה ותלות במחירי הסחורות. עם זאת, כל משקיע צריך לבחון אם רמת סיכון גבוהה זו מתאימה לו".

לדעתו, ענפי הצריכה הדפנסיבית והבריאות ישמרו על המשקיע הסולידי גם ב-2013. בשנת 2012 ענפים אלו רשמו תשואות חיוביות דומות או גבוהות למדד S&P 500 ושמרו על תנודתיות נמוכה. מאפייני מינוף נמוך, דיבידנד צומח וביקוש קשיח לתרופות ומוצרי יסוד מהשווקים המפותחים והמתפתחים ישמרו על המגמה החיובית המתונה.

ענף התעשייה מוטה הייצוא מרוויח ממדיניות הפד - סביבת הריבית הנמוכה ומדיניות הדולר החלש של הבנק המרכזי בארה"ב תומכים בהגדלת שיעור הדיבידנד ותוכניות הקנייה בחזרה של מניות תעשייה כבדות. יצוא תחרותי ועליה בביקושים מאסיה ואמריקה הלטינית יתמכו בשיפור הרווחיות.

תמחור נח, תשואת דיבידנד גבוהה, עליה בביקוש לנפט מסין והעולם, פריצות דרך טכנולוגיות לצורך הפקת נפט וגז בצפון אמריקה, צפויים לתמוך בתוצאות של חברות אנרגיה משולבות ולהציג עלייה ברווחיות מזיקוק והפקה, לאחר דשדוש ארוך. שילוב של נפט ברנט עשוי לספק מימד הגנתי לתיק המניות ב-2013.

עוד ממליצים בדיסקונט להימנע מסקטורים מחזוריים תלויי צרכן - ענפים כמו צריכה מחזורית ופיננסים שכיכבו ב-2012, עשויים להישאר מאחור בסוף של 2013. סביר כי יתעצם חשש המשקיעים כי הצריכה הפרטית הגיעה לשיאה.

להערכת כלכלני דיסקונט ייתכן שהראלי האחרון מבשר את סוף הגאות. "אם השוואה ענפית זו אינה מקרית, הגאות עשויה להסתיים בקרבת המחצית הראשונה של 2013, כך ששנה זו דורשת זהירות ועירנות והתאמה מרבית של רמת הסיכון".