בורסות אירופה סגרו במגמה מעורבת; הצוק הפיסקלי העיב

הבורסה ביפן הייתה סגורה לרגל יום הולדת לקיסר ■ האם יימצא פתרון לסוגיית ה"מצוק הפיסקלי" בארה"ב? ■ ראש ממשלת איטליה המתפטר מריו מונטי שוקל לשוב לפוליטיקה

המסחר באירופה נסגר היום (ב') במגמה מעורבת ברקע לכישלון השיחות על המצוק הפיסקלי בוושינגטון בסוף השבוע והסנטימנט השלילי בשווקים שהגיע לאחר מכן. נזכיר, יתקיים היום מסחר מקוצר בארה"ב שיינעל ב-20:00, לרגל חג המולד. מחר לא יתקיים מסחר.

כאמור, הנושא המרכזי שעומד על הפרק ומעיב על השווקים הוא המצוק הפיסקלי בארה"ב. בסוף השבוע נכשל ניסיון נוסף להגיע לפשרה, אך הרפובליקאים דחו דווקא את הצעתו של נציגם, ג'ון ביינר, שהציע להעלות את המס על אלו שהכנסתם מעל מיליון דולר. עם שובו של אובמה מהחופשה השנתית שלו, הצדדים צפויים להיכנס לסבב נוסף של דיונים קדחתניים במטרה למנוע מכלכלת המדינה ליפול מהמצוק הפיסקלי.

ראש ממשלת איטליה המתפטר מריו מונטי לא ירוץ בבחירות הקרובות שייערכו באיטליה, ככל הנראה, בחודש פברואר הקרוב, אך לא פסל אפשרות שהוא יחזור לפוליטיקה. מונטי דיבר אתמול במסיבת עיתונאים לקראת סוף השנה ובה פיזר מעט את הערפל סביב עתידו הפוליטי לאחר שהתפטר מתפקידו ביום שישי האחרון.

בעוד שוק הדיור בארה"ב מתאושש, שוק הדיור בבריטניה ממשיך להראות סימנים מדאיגים. מחירי הבתים במדינה ירדו בדצמבר, זה החודש השישי ברציפות, בכ-0.1%, שיעור זהה לזה של נובמבר.

סנטימנט חיובי באסיה

נטייה לעליות שערים היום בבורסות אסיה במסחר דליל ברקע חג המולד. ביפן לא מתקיים היום מסחר לרגל יום הולדת לקיסר.

לאחר שבסוף השבוע עוד ניסיון להגיע לפשרה בין הרפובליקאים לדמוקרטים הסתיים במפח נפש והוביל את השווקים לירידות, שאלת מיליון הדולר שעומדת על הפרק כעת היא האם מעצבי המדיניות בארה"ב ימצאו את הפשרה בכל הנוגע למצוק הפיסקלי, או שמא הכלכלה "תיפול" ממנו ב-1 לינואר ותדרדר את העולם למיתון חמור?

כאמור, בסוף השבוע ג'ון ביינר, יו"ר בית הנבחרים ונציג הרפובליקאים בשיחות על המצוק הפיסקלי, נחל תבוסה שהגיעה מבית. זאת, כאשר דווקא חברי מפלגתו דחו את התוכנית שלו, המכונה Plan B, משום שהעמיד בבסיסה את ההסכמה להעלות את המס לאלו שהכנסתם השנתית היא מעל מיליון דולר. מאחר ובפלג הקיצוני ימני של המפלגה הרפובליקנית העלאת מסים, לעשירים או לעניים, היא בבחינת "חילול הקודש", הם החליטו להפנות את גבם לביינר ולא לתמוך בהצעתו.

נזכיר, אם הצדדים לא יגיעו לעמק השווה עד ה-1 בינואר 2013, ייכנסו לתוקפם באופן אוטומטי הצווים המורים על ביטול הטבות המס הנרחבות שניתנו עוד בממשל בוש ומנגד יבוצעו קיצוצים רוחביים בהיקף עצום. כלכלנים חוששים כי במקרה שכזה, כלכלת ארה"ב תידרדר מה"מצוק הפיסקלי" למיתון חריף ומתמשך.

בדרום קוריאה רשמה מניית Samsung מגמה חיובית לאחר דיווח ב-CNBC כי מספר אנליסטים העלו את תחזית הרווח לענקית השבבים.

מפיקות הזהב במזרח הרחוק רשמו עליות שערים ברקע הנהירה למתכת היקרה כחוף מבטחים מפני הזעזועים הפוליטיים והכלכליים הצפויים בארה"ב בפרט ובעולם בכלל באם השיחות על ה"מצוק הפיסקלי" יעלו חרס.

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]