לקראת החלטת הריבית: הדולר היציג נותר יציב על 3.74 ש'

היום צפוי בנק ישראל לפרסם את החלטת הריבית לחודש ינואר; כ-66% מהחזאים בשוק ההון סבורים שהריבית תישאר על כנה ברמה של 2% ■ הדיונים על המצוק הפיסקלי נכשלו

שבוע המסחר במט"ח מתנהל היום (ב') כאשר הדולר היציג נותר ללא שינוי ברמה של 3.746 שקלים ואילו האירו רשם עלייה של כ-0.1% לרמה של 4.95 שקלים. בעולם, הדולר מוסיף להיחלש ונסחר מול האירו בירידה של כ-0.2% לרמה של 1.318 אירו. נזכיר, היום המסחר בוול סטריט ינעל בשעה 20:00 לרגל חג המולד, החוזים העתיידים מצביעים לפי שעה על פתיחה שלילית.

ברמה המקומית המשקיעים ישאו עיניהם היום לעבר החלטת הריבית של בנק ישראל לחודש ינואר. כ-66% מהחזאים בשוק ההון סבורים כי הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, בראשות הנגיד פרופ' סטנלי פישר, לא תשנה היום אחר הצהריים את שיעור הריבית במשק - 2%. כ-33% מהחזאים סבורים כי הוועדה תפחית את הריבית שוב ברבע אחוז, לרמה של 1.75%, כך עולה מסקר "בלומברג".

מנכ"לית הבורסה, אסתר לבנון, שוקלת להאריך שוב את יום המסחר עד השעה 17:30. במסיבת עיתונאים שנערכה אתמול במטה הבורסה אמרה לבנון כי הנושא יועלה לדיון בישיבת הדירקטוריון הקרובה בחודש ינואר, מתוך הערכה כי הדבר יביא להגדלת מחזורי המסחר בבורסה "40%.

"הדולר-שקל נסחר במגמה יורדת תלולה. ואולם, גל של שנאת סיכון בעולם על רקע הצוק הפיסקאלי עשויה לגרור תיקון כלפי מעלה בדולר-שקל", מעריכים בחדר המסחר של FXCM. "מי שיצא נשכר מגל שנאת הסיכון ששטף את השוק ביום המסחר האחרון היה הדולר, שנוטה להתחזק כאשר סף החרדה בשוק גבוה והביקוש לנכסים בטוחים יותר עולה".

מעבר לחדשות המקומיות, הנושא המרכזי שמעיב על השווקים בעולם כיום, הוא המצוק הפיסקלי. בסוף השבוע, נזכיר, נכשל עוד ניסיון של מעצבי המדיניות בוושינגטון להגיע להסכמה. זאת, לאחר שיו"ר בית הנבחרים ונציג הרפובליקאים ג'ון ביינר משך את הצעתו לאחר שזכתה להתנגדות רחבה דווקא מחברי מפלגתו, משום שהתוכנית כללה "פשרה" של העלאת המס לאנשים המשתכרים 2מעל מיליון דולר בשנה. בימים הקרובים ינסו הצדדים להגיע לעמק השווה, אחרת כלכלת המדינה תיפול מהצוק הפיסקלי ב-1 לינואר. בהקשר זה ציינו ב-FXCM כי "אם עד כה השווקים גילו שאננות לנוכח הסחבת במגעים בין הממשל לקונגרס, הרי שכעת בשווקים מתחילים להביא בחשבון תרחישים נוספים, שבהם הצוק הפיסקאלי לא ייפתר עד מועד פקיעת הטבות המס והתמריצים ב-1 בינואר".