"בחצי השני של 2013 יגדל הביקוש למניות ואג"ח קונצרני"

דורון מולקנדוב מהראל מקצה 30% מהתיק למניות, עם דגש על מקומיות, ובאפיק הקונצרני מעניק משקל חסר לאג"ח הבנקים

אחרי תקופה ארוכה יחסית של רגיעה וטיפוס נאה שהציגו המדדים המובילים בבורסה, חוזרת בשבועות האחרונים העצבנות לשלוט במגמת המסחר.

בהמשך לכישלון ניסיון הפשרה בין הרפובליקנים לדמוקרטים בארה"ב בסוף השבוע, שוב עלה רף החששות בעולם מהבעיות שעלולות להתעורר מהשלכות ה"צוק הפיסקלי" שם, והבורסות מגיבות בירידות שערים.

מנהל ההשקעות דורון מולקנדוב מהראל פיננסים אומר כי "עניין הצוק מטריד את כולם, אבל אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שהבעיה תיפתר. השווקים כעת נסוגים בגלל החששות מהשלכות הצוק, והם משקפים פחד, אחרי שלא נתנו לכך ביטוי בשבועות האחרונים".

במבט להמשך, בהראל חיוביים לגבי מהלך השוק, ומולקנדוב אומר כי "לטווח של שנה, אנחנו מאמינים שהשווקים יתנו תשואה חיובית".

לדבריו, "כיום ברור לשווקים כי בארה"ב ובאירופה ימשיכו הממשלות והבנקים המרכזיים להזרים כסף בדרכים יצירתיות, כולל תכניות רכישת חוב כזו או אחרת כדי לנסות לאושש את הצמיחה. רק לפני שבוע עשה זאת שוב הנגיד בן ברננקי בארה"ב, כשהודיע על תכנית הרחבה כמותית ואמר שהריביות יישארו נמוכות כל עוד האבטלה תישאר מעל 6.5%".

"המיינסטרים - מקום טוב להיות בו"

מולקנדוב סבור כי "הריביות הריאליות הנמוכות אשר מובילות לתשואות ריאליות שליליות בשוק הסולידי, בד בבד עם שיפור מתון בכלכלה בחצי השני של 2013, יובילו להערכתי להגדלת הסיכון שיתבטא בהגדלת הביקוש למניות, אג"ח קונצרניות וסחורות".

בהתאם להערכותיו, מולקנדוב מקצה 30% מתיק ההשקעות שלו לרכיב המנייתי. הדגש שלו הוא על השוק המקומי, עם חשיפה של 22% מהתיק, והמלצה להתמקד במניות מדד ת"א 100. "המיינסטרים הוא מקום טוב להיות בו", הוא אומר. "חלק ממרכיב התיק צריך להיות גם במניות קטנות, וב-2013 תהיה הזדמנות להיכנס אליהן, אבל לא צריך למהר".

בהתמקדות מגזרית, אומר מולקנדוב כי "אחרי התשואות הפנומנליות של מגזר הפיננסים בחודשים האחרונים, הוא אצלי במשקל שוק". ולעומת זאת, הוא "ממליץ לשים לב למניות של חברות שייהנו מהורדת עלויות ייצור כתוצאה מזרימת הגז הצפויה באפריל-מאי. מדובר בין השאר בחברות מקבוצת כלל תעשיות.

"כלל תעשיות מחזיקה חברות שונות, ביניהן נשר, ממן, גולף, נייר חדרה ועוד, ונושא זרימת הגז יכול לחולל פלאים מבחינת העלויות שלה", הוא מסביר, "למרות האיומים שיש על חברות הקבוצה משאב וכלל ביוטכנולוגיה".

סקטור נוסף בו מזהה מולקנדוב פוטנציאל הוא חיפושי הגז, ומבין מניות התחום הוא מציין את אבנר, שהיא "מניה טובה ונכון להיות בה".

את יתרת הרכיב המנייתי, 8%, מקצה מולקנדוב לבורסות בחו"ל, ומציין כי "השנים האחרונות הוכיחו שנכון להקצות באופן קבוע משקל למניות בחו"ל, אשר לעתים יכול לחפות על חולשה בשוק המקומי".

ההקצאה המומלצת שלו היא 5% למניות טכנולוגיה ובנקים בארה"ב, והיתרה - למדדי הדאו ג'ונס של אירופה וסין בחלוקה שווה.

"עיוותים בשוק הקונצרני"

לרכיב האג"ח הקונצרניות מקצה מולקנדוב 35%, אחרי שלדבריו חווה שוק זה "רכבת הרים בשנה האחרונה". לדבריו, "במשך רוב השנה, למעט אג"ח הבנקים, הרבה מאוד איגרות חוב הניבו הפסדים למשקיעים. בשוק נוצרו עיוותים בשל חששות המשקיעים להסדרי חוב והבריחה מאג"ח של חברות ההחזקה".

עם זאת, "כל זה השתנה בחודשים האחרונים, כשהחלו להתפרסם בשוק יותר ידיעות חיוביות כמו המו"מ למכירת פרטנר לסבן או להכנסת משקיע לאי.די.בי", הוא מציין. "זה שינה את האווירה בשוק הקונצרני, והרבה מעיוותי השוק החלו להשתנות. במבט ל-2013, אני מעריך שזו תהיה המגמה המרכזית.

"אחרי הביצועים המדהימים של אג"ח הבנקים ב-2012, שהניבו יותר מ-8%", הוא מוסיף, "זה אפיק שלדעתי יש להקצות לו משקל חסר בשנה הבאה".

35% מהתיק מקצה מולקנדוב גם לאפיק האג"ח הממשלתיות, בחלוקה שווה בין הרכיב השקלי לצמוד המדד, ולדבריו "אחרי כמה שנים שהאפיק הממשלתי היה המרכזי בתיקים, והניב תשואות יפות מאוד, בשנה הבאה אני מקצה לו שליש בלבד".

על רקע מצב השוק, מולקנדוב ממליץ להימנע מהשקעה באיגרות חוב ארוכות של מדינות מפותחות, כארה"ב, בריטניה, גרמניה ויפן.

* הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך

המניות המומלצות
 המניות המומלצות

תיק ההשקעות המומלץ
 תיק ההשקעות המומלץ