לאחר הודעת הריבית: הדולר נסחר בעלייה קלה, האירו יורד

הדולר נסחר הבוקר בעלייה של 0.1% סביב 3.75 שקלים והאירו מנגד יורד בכ-0.2% לרמה של 4.946 שקלים ■ בעולם חוגגים את חג המולד - אין מסחר באירופה וניו-יורק

שוק המט"ח מגיב הבוקר (ג') במתינות להודעת הריבית המפתיעה של בנק ישראל אתמול. זאת, ככל הנראה מכיוון שבאירופה ובניו-יורק לא מתקיים מסחר לרגל חג המולד.

הדולר נסחר הבוקר בעלייה של 0.1% סביב 3.75 שקלים והאירו מנגד יורד בכ-0.2% לרמה של 4.946 שקלים.

בנק ישראל כאמור שוב הפתיע אתמול והכריז על הורדת הריבית. הריבית לחודש ינואר תעמוד על 1.75%, ירידה של 0.25%. בכיר בבנק ישראל אמר ל"גלובס" כי "ההחלטה היא נקודתית ולא מעידה על מגמה חדשה".

כלכלני בנק ישראל פרסמו במקביל גם תחזית צמיחה חדשה. התחזית הוצגה לוועדה המוניטרית אתמול לקראת קבלת ההחלטה על הריבית. להערכת חטיבת המחקר, בשנה המסתיימת ברבעון הרביעי של 2013 צפוי שיעור האינפלציה להסתכם ב-1.8%. צמיחת התוצר המקומי הגולמי בשנת 2012 מוערכת ב-3.3%. בהנחה שהפקת הגז מקידוח "תמר" תחל במהלך הרבעון השני של 2013, הצמיחה הצפויה לשנת 2013 עומדת על 3.8%, לעומת 3% בתחזית הקודמת והיא מבטאת את החלטת הלמ"ס לגבי המתודולוגיה של רישום תפוקת הגז (והחלפת יבוא דלקים) בנתוני החשבונאות הלאומית במחירים קבועים; בהינתן מתודולוגיה זו, חטיבת המחקר מעריכה כי הפקת הגז תתבטא בתוספת של כ-1% לצמיחה ב-2013. בבנק ישראל מציינים כי במידה שיחול עיכוב בהזרמת הגז, תחזית הצמיחה ל-2013 תעודכן כלפי מטה, אך הדבר אינו צפוי להשפיע על התפתחות רמות התעסוקה והאבטלה. (לסיפור המלא)

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של דש בית השקעות, ציין בתגובה כי "בנק ישראל ממשיך לשאת את הנטל של המדיניות הכלכלית וממלא את החלל שמותירה הממשלה. אם מחירי הדירות לא יעצרו בחודשים הקרובים או שהממשלה החדשה לא תצליח לגבש תקציב אחראי, הריבית הנמוכה של בנק ישראל עלולה להיות זרז לבעיות לא פשוטות לכלכלה ולשווקים".

יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו: "החלטת בנק ישראל קיבלה תמיכה מנתוני מדד המחירים לצרכן של החודשים האחרונים, כאשר המדד בפועל נמוך מזה החזוי על ידי שוק ההון והכלכלנים. תוואי האינפלציה מתכנס לעבר לטווח של 1.8%-1.6%. צמצום פער הריביות מול ארה"ב ואירופה יכול למתן עודפי מט"ח בשוק המקומי ולפגוע באטרקטיביות של ההימור כנגד השקל. להערכתינו אף כי לדולר פוטנציאל היחלשות מרשים אל מול השקל הרי שבטווח הקצר, צמצום פער הריביות צפוי לתרום לפיחות השקל". (לכל התגובות)