האקזיטים המשיכו השנה

עוד כמו אייל ולדמן, כמו שי אגסי, כמו גיל שויד וכמו דב מורן

סוף השנה האזרחית הוא הזדמנות טובה לסיכום ביניים בהיי-טק הישראלי. בסך-הכול, זו הייתה שנה טובה למימון חברות סטארט-אפ. על-פי הערכות IVC, גויסו השנה כ-1.8 מיליארד דולר מקרנות הון סיכון. למרות התחזיות הקודרות, נוצרו השנה מאות מיזמים חדשים ואלפי יזמים מוכשרים לקחו סיכון עצום ויצאו לדרך חדשה. זהו אחד מהסממנים הבריאים למדינה, שרוצה להמשיך להיקרא אומת הסטארט-אפ.

האקזיטים המשיכו גם השנה. מבלי להיכנס שוב לדיון המעייף והמיותר האם אקזיטים הם טובים או רעים להיי-טק הישראלי, גל הרכישות של חברות ישראליות נמשך ובגדול. אקסטרים איי-או, אמובי וריטליקס היו בין האקזיטים הבולטים שתרמו לסכום המרשים של כחמישה מיליארד דולר, שהצטברו מאקזיטים השנה. ובנוסף להם, הרכישה של NDS על-ידי סיסקו בחמישה מיליארד דולר, הפכה את השנה הזו לשנת שיא.

כמובן, לא הכול היה ורוד השנה. החששות הנמשכים ממשבר כלכלי עולמי וההחרפה במשבר בגוש האירו נתנו את אותותיהם על חברות היי-טק רבות בדמותן של אכזבות משיתופי פעולה אסטרטגיים, החמצה של תחזית מכירות והנמכת ציפיות כבסיס לתיכנון התקציב לשנת 2013. המבט העצבני של כולנו אל המצוק הפיננסי הקרב והולך בארצות הברית מוסיף גם הוא להערכות השמרניות לקראת השנה החדשה. ניתן לומר שהההיי-טק הישראלי מביט קדימה אל שנת 2013 באופטימיות זהירה ובחששות מוצדקים.

חלק מהחברה הישראלית

אי אפשר לסכם את השנה החולפת מבלי להתייחס למשבר הקשה בחברת בטר פלייס. אני שמח לפרגן כאן לשי אגסי, יזם אמיץ ובעל חזון, שלא חשש לקחת על עצמו אתגר עצום ולהקים חברה שתנסה לשנות את העולם, לא פחות מזה.

רק אנשים בעלי חזון, אומץ וחוצפה כמו אגסי, או - אם תרצו - כמו אייל וולדמן, גיל שויד ודב מורן, מסוגלים לקחת על עצמם אתגר כל כך גדול ולנסות לממש אותו. מי ייתן וירבו כמותם בהיי-טק הישראלי.

בשנה שעברה רשמתי בטור הזה ובמועד הזה את המילים האלו: "סיכום שנה בהיי-טק הוא גם תזכורת להיותו חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית... עובדי חברות ההיי-טק המשיכו לעבוד בחריצות, להרוויח יפה יחסית למשכורות בישראל ולשלם מסים, שגם השנה תרמו הרבה יותר מדי לפרנסתם של מי שחיים על חשבונם.

היעדרה של מנהיגות במדינת ישראל המשיכה לתרום להידרדרות הדמוקרטיה, לכניעה לסחטנות החרדית ולחוסר שוויון משווע בחלוקת הנטל. אם לא יחול שנוי אמיתי בעתיד הנראה לעין, גם ההיי-טק הישראלי ייפול לבסוף קורבן בידי כל מי שחיים על חשבונו ומונעים ממנו להמשיך להתפתח במדינה נאורה, שמבטיחה עתיד טוב ובטוח לאזרחיה הנאמנים ביותר.

ברשותכם, אהיה לא מקורי ואחזור על מילות הסיכום האלו גם בשנה הזו, ואולי במיוחד בשנה הזו. להתראות ב-2013!