וול סטריט ננעלה בירידות שערים על רקע הפגישה בבית הלבן

אובמה נפגש בבית הלבן עם נציגי הרפובליקנים והדמוקרטים, אך על פי דיווחים לא הציע תוכנית חדשה ■ מדד מנהלי הרכש של שיקאגו הצביע על התרחבות מהירה מהצפוי; מכירות הבתים בהמתנה בשיא של שנתיים וחצי

וול סטריט ננעלה היום (ו') בירידות שהחריפו בדקות האחרונות של המסחר, על רקע דיווחים שעלו מפגישת הנשיא אובמה בבית הלבן עם נציגי הקונגרס והסנאט בנסיון להגיע לעסקה מצומצמת שתפתור לעת עתה את השפעות הצוק הפיסקלי. בזירת המאקרו מדד מנהלי הרכש של שיקאגו הצביע על התרחבות מהירה מהצפוי במגזר, ומכירות הבתים בהמתנה טיפסו לשיא של שנתיים וחצי.

כאמור, הצוק הפיסקלי הוא העניין המרכזי שמשפיע על כיוון השווקים כיום. על פי דיווחים שעלו בארה"ב הערב, הנשיא אובמה מתכנן עסקה מצומצמת בנוגע לצוק הפיסקלי. עם זאת, מדיווחים שעלו דקות לפני נעילת המסחר עלה כי אובמה לא מתכוון להציע תוכנית חדשה בפגישה המתקיימת הערב בבית הלבן.

אובמה, שחזר אמש לוושינגטון לאחר שקיצר את חופשת חג המולד שלו, דחק היום בנציגי הרפובליקנים לשוב לשולחן הדיונים בניסיון אחרון למצוא פשרה ולהגיע לפתרון בכל הנוגע לצוק הפיסקלי. נזכיר, אם הצדדים לא יגיעו להסכמה עד סוף השנה, ייכנסו לתוקפם שורה של קיצוצים רוחביים וביטול הטבות מסים בהיקף כולל של יותר מ-600 מיליארד דולר, כך שארה"ב עשויה "ליפול" מהצוק ולהיכנס למיתון מתמשך.

אובמה זימן את מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, הארי ריד, מנהיגת המיעוט בקונגרס, ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים, ג'ון ביינר, ונציג המיעוט בסנאט, מיץ' מקונל - לפגישה בבית הלבן בשעה 22:00 שעון ישראל.

בתוך כך, טימותי גייתנר, שר האוצר של ארה"ב כתב אמש מכתב לקונגרס בו הוא הזהיר מכך שהמדינה תגיע לתקרת החוב שלה בסוף השנה ולכן הוא מתכננן צעדים שיידחו את הקץ, אך צוק הפיסקלי עשוי להכשיל את המהלך. גייתנר טען כי מטרת הצעדים האגרסיביים היא למצוא עוד 200 מיליארד דולר, מתחת לתקרת החוב כדי להרוויח קצת זמן.

מדד מנהלי הרכש של שיקאגו עלה בחודש דצמבר ל-51.6 נקודות, לעומת 50.4 נקודות בנובמבר, כך פורסם היום בארה"ב. מדובר בנתון טוב יותר מהתחזיות שעמדו על כ-51 נקודות. נזכיר כי כל נתון מעל 50 נקודות מעיד על התרחבות.

מכירות הבתים בהמתנה עלו בחודש נובמבר בשיעור של 1.7%, חודש שלישי ברציפות. המדד עלה בחודש נובמבר ל-106.4 נקודות - הרמה הגבוהה ביותר מאז אפריל 2010. בהשוואה לחודש המקביל אשתקד, מדובר בעלייה בשיעור של 9.8%.

מניות במוקד

טבע ממשיכה בקו האסטרטגי שלה, לפיו היא נוטשת את תחום הביומד ועוברת לייצור תרופות האינובטיביות (אתיות). החברה הודיעה היום לפרוטאולוג'יקס, כי היא מסיימת את הסכם הרישיון עימה בכל הנוגע לפיתוח מספר מולקולות ששתי החברות פיתחו ביחד.

ענקית המחשבים HP ריכזה עניין ברקע לדיווים כי מחלקת המשפטים ש לארה"ב תבחן את טענותיה של החברה לפיהן חברת התוכנה הבריטית Autonomy, סיפקה לה נתונים חשבונאיים כוזבים לפני שהיא רכשה אותה.