נובמבר: הביקוש לדירות צנח 17% - אך המכירות קפצו 16%

היצע הדירות ירד ב-1.6% לכ-15 אלף יח"ד בנובמבר, אולם מספר חודשי ההיצע בהתחשב בקצב המכירות נותר יציב ברמה של 11.6 חודשים

ירידה בכמות המבוקשת של דירות בנובמבר 2012 לצד המשך עליה במספר הדירות שנמכרות על ידי קבלנים. על פי נתוני הלמ"ס לחודש נובמבר, נרשמה ירידה של 17% בביקוש לדירות חדשות בחודש זה לעומת החודש הקודם וזאת בשל ירידה משמעותית בכמות הדירות החדשות שאינן למכירה (שימוש עצמי של בעל הקרקע, קבוצות רכישה, השכרה ועוד). כך עולה מנתונים מוקדמים של סקר התחלות בנייה וסקר מכירת דירות חדשות בבנייה ביזמה פרטית הנערכים על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ביזמת ובמימון משרד הבינוי והשיכון, ומסקר התחלות בנייה ומכירת דירות חדשות בבנייה ביזמה ציבורית, הנערך על ידי משרד הבינוי והשיכון.

במקביל, מכירת הדירות החדשות על ידי קבלנים דווקא עלתה בפרק זמן זה בכ-16%. הסיבה לירידה בכמות המבוקשת לדירות היא צניחה של כ-45% בדירות החדשות שאינן למטרת מכירה. נתון זה עלול להעיד על השפעת קשיי המימון ומגבלות האשראי של בנק ישראל על קבוצות הרכישה והבנייה העצמית שירדה בצורה משמעותית. גורמים בענף מתריעים בחודשים האחרונים שמגבלות ההון העצמי שצריכים המשקיעים להביא מ'הבית', שעלו לרמה של 50%, השפיעו על קבוצות הרכישה. מכיוון שרבים מרוכשי הדירות במסגרת זו הם משקיעים, המגבלה החדשה גורמת לקושי לגיוס ההון העצמי הנדרש.

גם בהשוואה לחודש המקביל אשתקד נרשמה מגמה דומה כאשר מספר הדירות החדשות שנמכרו בנובמבר 2012 גבוה בכ-38% ממספר הדירות שנמכרו בנובמבר אשתקד. גם במספר הדירות החדשות שאינן למכירה נרשמה ירידה של כ-9% מרמה של 1,219 בנובמבר 2011 ל-1,109 בחודש נובמבר הנוכחי.

בבחינת כמות הדירות החדשות שנמכרו בנובמבר 2012 במחוזות השונים לעומת החודש הקודם, נרשמה עלייה משמעותית במספר הדירות החדשות שנמכרו במחוז חיפה (75%) מרמה של 190 דירות באוקטובר ל-333 דירות חדשות בנובמבר. עלייה משמעותית נוספת נרשמה גם במחוז תל אביב שם עלה המספר מ-144 דירות בחודש הקודם ל-209 בחודש הנוכחי, עלייה של 45%. גם במחוזות ירושלים והמרכז נרשמה עלייה של 23% ו-18% בהתאמה.

במקביל, במחוזות הצפון והדרום נרשמה ירידה בכמות הדירות החדשות שנמכרו: במחוז הצפון נמכרו בנובמבר 82 דירות בלבד לעומת 111 בחודש שעבר, ירידה של 26%. במחוז הדרום נמכרו בנובמבר 281 דירות חדשות וזאת לעומת 333 דירות חדשות באוקטובר 2012, ירידה של כ-15.6%.

היצע הדירות ירד ב-1.6% לכ-15 אלף יחידות דיור בנובמבר, אולם מספר חודשי ההיצע בהתחשב בקצב המכירות נותר יציב ברמה של 11.6 חודשים. בלמ"ס מציינים כי על פי נתוני המגמה, העלייה שנרשמה ברציפות מחודש נובמבר 2009, במספר הדירות החדשות בבנייה ביזמה פרטית שנותרו למכירה הופסקה, ובחודשים יוני- נובמבר 2012 נרשמה ירידה מתונה.

רוני כהן, מנכ"ל אלדר שיווק, המשווקת 60 פרויקטים ברחבי הארץ אמר היום בעקבות פרסום נתוני הלמ"ס כי "הנתונים ממשיכים להצביע על מגמת עלייה במכירות של דירות חדשות וירידה במלאי הדירות בשל בעיות מימון, מכרזים כושלים של המינהל ובעיות בירוקרטיות הגורמות לירידה בהתחלות בנייה. שנת 2012 היא תמרור אזהרה. במידה והממשלה הבאה לא תדאג ליותר התחלות בנייה בעיקר באזורי הביקוש, המלאים יתמעטו, הקרקעות יתייקרו וכמובן ישפיעו על מחירי הדירות".