מי אמר שאין הפתעות טובות בחיים? לפני כשנתיים וחצי ערכה חברת המחקר OOKLA סקר שבדק את מהירות הגלישה באמצעות האייפון. מי שהתברגה למקום הראשון, מתוך 104 מדינות, היא חברת פלאפון המקומית. בפלאפון עסקו באותם ימים בפיתוח עולמות התוכן ברשת החדשה, עד שגילו במקרה את הסקר ומיהרו להשתמש בקלף המהירות בתור נכס שיווקי.
מאחר שמדובר בסקר בינלאומי, קשה לדבר על תוצאות מגמתיות. פלאפון וסמנכ"ל השיווק של החברה, אסף עופר, רכבו על הגל הזה, למורת רוחה של פרטנר, שמיתגה את עצמה במשך שנים בתור החברה המובילה בפרמטרים של מהירות, ביצועים ואיכות הרשת. חיים רומנו, שמונה למנכ"ל פרטנר לפני יותר משנה ועוסק בשיקום החברה, החליט להתעמת מול פלאפון בזירה הזו ולא לאפשר לה להשתמש, באופן בלעדי, במהירות בתור אמצעי שיווקי.
לפני שנמשיך נציין כי עמוס שפירא, מנכ"ל סלקום לשעבר, בחר שלא לשחק במגרש שבו משתמשים בנתוני המהירות בתור אמצעי שיווקי. שפירא האמין שמה שחשוב הוא חווית הלקוח הכוללת ולא מבחן מסוים של מהירות. הגישה הזו הובילה את סלקום לספק ללקוחות שלה מהירויות לא גבוהות, אך באיכות טובה, מתוך תפיסה שהמהירות היא לא פרמטר שמשפיע על החלטתו של הצרכן באיזו רשת לבחור.
ניר שטרן, מנכ"ל סלקום הנוכחי, מציג גישה שונה. סלקום אמנם לא הצטרפה לתחרות המיתוגית בנוסח 'למי יש יותר מהיר', אבל דאגה להגדיל את המהירות ולשפר את הביצועים. האם סלקום הצליחה ליישר קו עם שתי המתחרות שלה? שטרן משוכנע שכן. "לסלקום הרשת המהירה ביותר בישראל וזאת לאחר ששדרגה את הרשת הארצית בהשקעה של למעלה מ-100 מיליון שקל", אומר שטרן, "היתרון הגדול של סלקום אל מול המתחרים מתבסס על רשת התמסורת העצמאית שלה, שמהווה תשתית עיקרית לשינוע נפחי המידע הגבוהים. כל מבחני המהירות - הן אלו שנעשו על-ידי המחרים והן על-ידי החברה - מראים כי לסלקום הרשת המהירה ביותר".
"אין אבן שלא הפכנו"
המאבק על המהירות תופס כותרות בתקופה האחרונה בעקבות ההחלטה של פרטנר להילחם ראש בראש מול פלאפון. פרטנר הציגה באחרונה סקר שנערך על-ידי חברת הגל החדש, שממנו עולה כי במאות נקודות ברחבי ישראל המהירות שנמדדה אצלה הייתה גבוהה באופן משמעותי ביחס למתחרות.
במקביל לסקר, פרטנר השלימה את שדרוג הרשת למהירות של 42 מגה ביט בשנייה באזורי ביקוש. המהלך הזה, שעלותו הסתכמה בחצי מיליארד שקל, כלל למעשה בנייה של רשת חדשה לגמרי, צעד שמורכב מהחלפה של כל תחנות הבסיס, כל האנטנות, רשת המיתוג והגישה לאינטרנט.
מי שהוביל את הפרויקט הוא מנחם תירוש, סמנכ"ל התפעול של פרטנר ששיתף פעולה עם אייל אילוז, שמכהן כיום כסגן סמנכ"ל הנדסה. עבור תירוש, שנמנה על מייסדי פרטנר, נושא איכות הרשת והביצועים הוא בנפשו. כמו רומנו, גם הוא מביט בעיניים כלות על המצב שאליו הגיעה פרטנר ולא מוכן לוותר על קילובייט מהירות אחד.
"כדי שזה לא יישמע שחצני אני יכול להגיד לך שהיום, כמעט בהרמת מתג, אנחנו יכולים להשיק רשת דור רביעי", אומר תירוש לגלובס, "אין אבן שלא הפכנו. איכות רשת מורכבת לא רק מטכנולוגיה אלא גם מאנשים שנלחמים כדי לשפר אותה כל הזמן, ואני חושב שיש לנו היום את הצוות הטוב ביותר בענף".
כדי להמחיש את התפיסה שלו מספר תירוש על השירות החדש שהשיקה פרטנר בשבוע שעבר - HD Voice. השירות הזה מאפשר, במכשירים תומכים, לשפר את איכות הקול באופן דרמטי בהשוואה לאיכות קול רגילה. כאשר נעזרים בשירות במקומות רועשים, הוא מסנן את קולות הרקע וגורם לשיחה להישמע צלולה ונקייה.
היום אנחנו יודעים שגם פלאפון ערכה ניסוי בשירות דומה, אולם בחרה משום מה לעכב את השקתו. פרטנר החליטה להשיק אותו על רקע העובדה שמדובר בשירות מבדל שתומך באותם ערכים שרומנו רוצה לחזור אליהם. אם בוחנים את המצב הנוכחי בשוק הסלולר בישראל, הצעד הזה בהחלט נשמע הגיוני.
על מהירות צריך לשלם
כמו בשוק הקווי, גם בסלולר מהירות גלישה היא משהו שהלקוח ישלם בגינו יותר כסף. לא לחינם פלאפון לא פרסמה את העובדה שגלישה במהירות 42 מגה עולה אצלה 14.90 שקלים בחודש, פלוס אנטי וירוס.
ב-2012 הנושא הזה נדחק לפינה, בגלל התחרות, אבל ב-2013 החברות מבינות שהן חייבות להציע מוצרים חדשים כדי לבדל את עצמן.
שירותים כמו מיחשוב ענן, ואיחסון - שהיו רלוונטיים בעיקר בעולם הנייח - הולכים ותופסים נחלה גם בעולם הסלולר, בעקבות חדירת הסמארטפונים.
על רקע המאבק בין פרטנר לפלאפון צריך לזכור גם את העובדה שפלאפון נמצאת בנקודה בעייתית מבחינת תדרים וחוששת ממצב שבו פרטנר וסלקום יקדימו אותה בהשקת רשת דור רביעי. לשתיהן יש תדרים בתחום ה-1,800 מגה הרץ שמתאימים לדור הרביעי ולפלאפון אין.
זו הסיבה שפלאפון דורשת ממשרד התקשורת שלא לאפשר למתחרות להשיק את הדור הרביעי, לפני שגם לה יהיו תדרים דומים.
הדור הרביעי יאפשר ללקוחות הסלולר ליהנות ממהירויות גבוהות בהרבה ולכן אפשר להבין מדוע פלאפון חוששת לאבד את התדמית שלה כחברה המהירה ביותר בגלל החלטות רגולטוריות. פרטנר וסלקום יודעות זאת, ולכן 2013 תהיה שנה קריטית עבור החברות בכל הקשור לדור הרביעי ולתחרות סביב התואר 'החברה המהירה ביותר'. כולם מבינים שמהירות היא נכס שיווקי.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.