נעילה ירוקה באירופה: בורסת ספרד טסה 3.4% במחזור גדול

עליות חדות נרשמו גם בוול סטריט עם פתיחת המסחר ■ מדד מנהלי הרכש לתעשייה של גוש האירו עמד על 46.1 נק' בדצמבר לעומת 46.2 נק' בנובמבר

עליות חדות נרשמו היום (ד') במדדים המובילים בבורסות אירופה, לאחר אישור ההסכם בארה"ב. נראה כי המשקיעים מתעלמים מנתון המאקרו השלילי שפורסם היום בגוש האירו ומהצהרותיה הפסימיות של אנגלה מרקל. גם המסחר בוול סטריט נפתח בעליות חדות.

היום דווח באירופה כי מדד מנהלי הרכש לתעשייה של גוש האירו עמד על 46.1 נק' בדצמבר לעומת 46.2 נק' בנובמבר. נתון נמוך מ-50 נק' מצביע על התכווצות בפעילות.

לאחר התפתלויות ומאבקים עקרים של הימין הרפובליקני, אישר הבוקר בית-הנבחרים של ארה"ב הצעת חוק שתמנע את נפילתה של ארה"ב מהצוק הפיננסי. ההצעה התקבלה ברוב של 257 צירים (כמעט כל הדמוקרטים ורפובליקנים מתונים) לעומת 167 (רפובליקנים ימניים). קודם לכן אושרה ההצעה ברוב גדול בסנאט. הנשיא ברק אובמה יחתום על החוק היום.

בנאום קצר בבית הלבן, לאחר שהצעת החוק עברה את משוכת בית-הנבחרים, אמר הנשיא, כי הוא מוכן לעבוד יחד עם הרפובליקנים והכריז שיש הוצאות בלתי נחוצות במנגנון הממשלתי. הוא רמז שיהיה מוכן להסכים לשיפורים בביטוח לאומי ומדיקייר, כדי שיוכלו לעמוד באתגרי הצטרפותם של בייבי בומרס למעגל הגימלאים. דרישה לקיצוצים בביטוח הלאומי ומדיקייר היא אחת הדרישות המרכזיות של הרפובליקניים, אך מחוקקים דמוקרטיים כבר הבהירו שיתנגדו לכך בתוקף.

עליות חדות נרשמו בבורסות אסיה שפעלו היום (ד') לאחר אישור ההסכם בבית הנבחרים בארה"ב. בורסות טוקיו ושנחאי סגורות היום אולם במסחר בחוזים על מדדי הניקיי בסינגפור נרשמו עליות של כ-3%.

כעת נערכים הבית הלבן והמחוקקים לקרב הבא: העימות על העלאתה של תקרת החוב, שצפוי במארס, ועימות נוסף: צעדים למנוע קיצוץ תקציבי אוטומטי ענקי בכל משרדי הממשלה, לרבות 500 מיליארד דולר בפנטגון, באותו פרק זמן.

בחזרה לאסיה. מדד MSCI האזורי מזנק בכ-1.7% והוא בדרך לסגירה הגבוהה ביותר מאז אוגוסט 2011. "יש אנחת רווחה כללית בשווקים, לפחות לעת עתה. ההאטה בכלכלה כבר גולמה במחירי המניות וכעת מסתכלים קדימה באופטימיות מסויימת", אמר לבלומברג Vasu Menon, מנהל השקעות בסינגפור.