נעילה מעורבת באירופה; חשש מ"צוק פיסקלי" נוסף בארה"ב

ברק אובמה חתם היום על הצעת החוק למניעת הצוק הפיסקלי ■ באירופה חוששים שארצות הברית תיכנס שוב לתקופה של חוסר ודאות בחודש פברואר עם התקרבות של המדינה לתקרת החוב

המסחר בבורסות אירופה נחתם היום (ה') במגמה מעורבת וזאת בניגוד לנעילה הירוקה שנרשמה אתמול לאחר שבית הנבחרים בארצות הברית אישר את תוכנית התקציב שתמנע את הצוק הפיסקלי. באירופה, גיזרת המאקרו היא זו שמרכזת את מרבית תשומת הלב עם פרסום נתוני האבטלה בגרמניה לחודש דצמבר.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה חתם היום על החוק שימנע את הצוק הפיסקלי במסגרתו יוארך תוקפם של הטבות המס שהוכנסו בתקופת הנשיא הקודם ג'ורג' בוש עבור המשתכרים עד 400 אלף דולר בשנה, וזאת לאחר שאתמול אישר הקונגרס את הצעת החוק.

אך למרות העליות החדות שנרשמו אתמול בבורסות העולם בעקבות אישור הצעת החוק, המסחר באירופה התנהל היום בירידות שערים במרבית שעות המסחר וזאת בעיקר בעקבות הדאגות מכך שארצות הברית תיכנס שוב לתקופה של אי ודאות נוספת בקרוב כשתתקרב לתקרת החוב שלה בחודש ינואר שעומדת על 16.4 טריליון דולר.

גם האנליסטים ברחבי העולם טוענים שאמנם העסקה פותרת את הבעיה לטווח קצר, אך יש צורך בצעדים נוספים על מנת לפתור את הבעיה לטווח ארוך. דובר של קרן המטבע הבינלאומית בירך אתמול על העסקה שהושגה אך אמר שיש צורך בצעדים נוספים על מנת לטפל בבעיית החוב של ארצות הברית.

נעבור לאירופה שם לא התפרסמו אירועים מיוחדים היום, אך נתון האבטלה בגרמניה מעורר עניין עם פרסומו בשעה 11 בבוקר שעון ישראל. שיעור האבטלה של חודש דצמבר בגרמניה נותר ללא שינוי על 6.9%, בהתאם לצפי של האנליסטים. אך מה שהפתיע לטובה היה השינוי במספר המועסקים (קרי מספר המפוטרים) שעמד על 3,000 בלבד, לעומת צפי לעלייה ל-10,000 מפוטרים מרמה קודמת של 5,000 מפוטרים בחודש נובמבר.

עליות שערים באסיה

המגמה החיובית בבורסות אסיה המובילות נמשכה גם היום על רקע עליות השערים החדות שחתמו אמש את המסחר בוול סטריט. "ראלי תחילת השנה" בשוקי העולם מתנהל ברקע פתרון משבר המצוק הפיסקלי בארה"ב. בורסת יפן עדיין סגורה לרגל חופשת חג. כעת מאותתים החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט על פתיחת מסחר שלילית בניו יורק.

כידוע, לאחר התפתלויות ומאבקים עקרים של הימין הרפובליקני, אישר אתמול (שעון ישראל) בית הנבחרים של ארה"ב הצעת חוק שתמנע את נפילתה של ארה"ב מהמצוק הפיננסי. ההצעה התקבלה ברוב של 257 צירים (כמעט כל הדמוקרטים ורפובליקנים מתונים) לעומת 167 (רפובליקנים ימניים). קודם לכן אושרה ההצעה ברוב גדול בסנאט.

דריוס קוולצ'יק, כלכלן ב-Credit Agricole, מציין כי "עליות השערים החדות הן תגובה חד פעמית לפתרון המצוק בארה"ב" וכי "תיאבון המשקיעים לסיכון ייאבד מומנטום בצורה הדרגתית".

מדד ה-PMI (מנהלי הרכש) בסין רשם עלייה ל-56.1 נקודות בדצמבר לעומת 55.6 נקודות בנובמבר, עובדה המאותתת על המשך שיפור בפעילות התעשייתית בכלכלת הענק.

עליית מחירי המתכות תורמת למניות Rio Tinto , חברת הכרייה השנייה בגודלה בעולם.

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]