אנדי וורהול מוביל את שוק המכירות הפומביות ב-2012

וורהול גבר על שיא של פיקאסו משנים קודמות ■ מגמת צמיחה גבוהה בשוק האמנות העכשווית היוקרתית

יצירות של אנדי וורהול נמכרו ב-2012 במכירות פומביות ברחבי העולם בהיקף של 380 מיליון דולר. וורהול שובר את שיאי המכירות הפומביות שנקבעו ליצירותיו של פאבלו פיקאסו - 334.7 מיליון דולר השנה, ו-366 מיליון דולר בשנה שעברה, כך מדווחת סוכנות הידיעות בלומברג על-פי סיכומי השנה בבסיס הנתונים של חברת artnet.

בסך הכול עומדות המכירות של יצירות וורהול במכירות פומביות בכל הזמנים על 2.9 מיליארד דולר ואילו היקף מכירות יצירותיו של פיקאסו בכל הזמנים מגיע לסכום מדהים של 5 מיליארד דולר.

במקום השלישי במכירות 2012 עומד האמן החי הנמכר ביותר - גרהרד ריכטר בן ה-80, שעבודותיו נמכרו השנה במכירות פומביות בהיקף של 298.9 מיליון דולר. זוהי עלייה של 48% מ-2011, אז דורג במקום השישי.

תרמה למכירות השיא הללו תערוכת הרטרוספקטיבה המרשימה של ריכטר, שנדדה בין מוזיאונים מרכזיים בברלין, בפריז ובלונדון ומשכה מאות אלפי צופים. מאווירת הקניות נהנה גם הזמר אריק קלפטון, שעל-פי בלומברג, מכר באוקטובר ציור מופשט של ריכטר מ-1994, תמורת 34.2 מיליון דולר.

נתוני סיכום המכירות מצביעים על עניין גובר ב-2012 באמנות של המחצית השנייה של המאה ה-20 (Post war), ואמנות עכשווית. בין יצירותיו של ריכטר, למשל, זוכות לביקוש ער בעיקר היצירות המופשטות משנות ה-80-90. עוד נהנו מומחים מערביים לציין את הירידה בכוחו של השוק הסיני, שהיטה את הכף בשנים האחרונות. כעת ניכרת החזרה של אמנות מערבית (ובינלאומית) עכשווית למוקד ההתעניינות.

במקום הרביעי במכירות השנה עומדות יצירותיו של האמן הקלאסי הסיני ז'אנג דאקיאן, השיאן של 2011. השנה הידרדרו מכירותיו מהפסגה של 782.4 מיליון דולר בשנה שעברה להיקף "צנוע" של 241.6 מיליון דולר. התמתנות החגיגות והפזרנות בשוק הסיני קשורות, לדברי המומחים, לתנודתיות הכלכלית ולאי-ודאות פוליטי בשוק המקומי הגדול בעולם.

ירידה גם בקרב האמנים החיים

ירידה נרשמה גם בביקוש ליצירותיהם של האמנים החיים המובילים עד לאחרונה - ג'ף קונס ודמיאן הירסט. מכירות יצירותיו של קונס השנה במכירות הפומביות הסתכמו ב-43.8 מיליון דולר בלבד, ואילו של הירסט ב-28.9 מיליון דולר. אולם אין צורך לחשוש לגורלם. בשני המקרים יש לזכור כי האמנים מייצרים ומוכרים היטב את עבודותיהם בשוק הראשוני - לאספנים ולמוזיאונים, ומכירות אלה, במיליוני דולרים, אינן מדווחות לחברות איסוף הנתונים.

בשוק המכירות הפומביות העולמי, נרשמו השנה עוד כמה שיאים בולטים: יצירתו של האמן האקספרסיוניסט הנורווגי אדוארד מונק "הצעקה" כבשה את פסגת המחיר ליצירה בודדת, כשהשיגה 119.9 מיליון דולר במכירת סותבי'ס ניו-יורק בחודש מאי. היא גברה על שיאו של פיקאסו לציור עירום עם עלים ירוקים שנמכר ב-106.5 מיליון דולר שנתיים קודם, במאי 2010.

בחודש נובמבר, רשמה סותבי'ס שיא של כל הזמנים למכירת אמנות בערב יחיד, עם 375.2 מיליון דולר שהושגו במכירת אמנות עכשווית. כריסטי'ס השיגה במכירה המקבילה למחרת 412.3 מיליון דולר, ויחד עם נתוני פיליפס ודה פורי, הגיעו מכירות האמנות של אותו שבוע ל-1.1 מיליארד דולר - כמעט כפול מהמכירות של אמנות אימפרסיוניסטית ומודרנית בתקופה זו.

מומחים מעריכים שלמרות הזרימה של סכומי עתק לשוק, הקונים מאוד סלקטיביים ומעדיפים להתמקד ביצירות של אמנים בעלי תשואה מוכחת. המוכרים, מצדם, אינם ממהרים להיפרד מאותן יצירות שערכן עוד צפוי להמשיך לעלות. גם במקרה של פיקאסו, לא כל עבודה נרכשת - יש תקופות מבוקשות יותר ויש יצירות בעלות ערך מוסף בשל נדירותן או כיוון שהוצגו בתערוכות חשובות ונכללו באוספים יוקרתיים.

הצלחת המכירות תלויה במפגש הרצונות של מוכר-מחיר-קונה. אם ההיצע אינו מתאים לתוכניות ההשקעה של הקונים - יישארו יצירות ללא ביקוש. בתי המכירות מנסים להימנע ממבוכה ומכישלון באמצעות התאמת ציפיות המוכרים והורדת המחיר ההתחלתי וההערכה המוקדמת.

עוד פונקציה המשפיעה על סיכומי השנה הגבוהים היא העובדה שנתוני artnet כוללים את עמלות בית המכירות, ומשקפים את המחיר ששולם בפועל על-ידי הקונים. זאת, לעומת מחירי ההערכה המוקדמת בקטלוגים של בתי המכירות, אשר אינם כוללים עמלה.