הניחו לדימוי של הסרטן

אדם ממתין בתור לטיפול כימותרפי קורא בעיתון ש"דימוי רע זה סרטן"

אכפת לכם לצאת לדקה מסחרור הבחירות לנושא קצת יותר חשוב? קראתי היום בטור ספורט על כדורגלן כלשהו שיש לו בעיות תדמית, וכי "תדמית שלילית היא סוג של סרטן". כלומר, היא יכולה להרוג, במקרה זה את הקריירה.

עכשיו בואו נדמיין תסריט: יושב לו אדם, נגיד אישה, באולם המתנה, מחכה בתור לקבל טיפולים בסרטן שלה. כדי להעביר את הזמן היא קוראת בעיתון. היא נתקלת בדימוי הזה של הסרטן כמחלה קשה, חסרת סיכוי. מה עושה לאדם כזה הדימוי שנכתב בהיסח הדעת וללא מחשבה?

כוחה של האמונה (לא הדתית)

האמונה של אדם שהוא יכול לנצח את הסרטן, באופן מלא או חלקי, הוא אלמנט מכריע, חיוני, בתהליך של התגברות על המחלה. האמונה הזאת מורכבת בראש וראשונה מאופיו של האדם, חוסנו הנפשי - אבל גם מדברים שהוא שומע פה ושם על מחלתו.

אתן דוגמה. הכרתי אישה שחטפה את המחלה "חזק", עם הרבה גרורות בהרבה מקומות. הרופא הראשון שאליו הלכה העלה את האופציה שתוותר על טיפולים, כדי שלא לפגוע באיכות חייה בזמן הקצר שנותר לה. מה שהחולה הבינה שלדעת הרופא טיפולים לא יעלו ולא יורידו, שום דבר לא יועיל. באותו רגע אפשר היה לראות על פניה של החולה שהחל תהליך גסיסתה.

הרופא המאמין והלוחם

היא הלכה אל רופא אחר. אותו רופא לא הביע דעה, אלא הסביר בפירוט איך הוא מתכוון לטפל במחלה. לאחר שסיים, החולה שאלה: "תגיד לי, פרופסור, יש טעם, יש סיכוי?" הרופא, בכעס מסוים, אמר: "גברתי, אני אף פעם לא יוצא למלחמה שאני לא מאמין שאוכל לנצח בה". באותו רגע אפשר היה לראות על פניה של החולה שהחל תהליך החלמתה. היא חיה עד היום, כשמונה שנים לאחר מכן, הבדיקות מראות שגופה נקי מהמחלה.

למה בעצם שלא אנקוב בשמו של אותו רופא, אחד האנשים היותר אכפתיים ויצירתיים שיצא לי להכיר. פרופ' גלעד (גילי) בן ברוך, מנהל המערך הכירורגי (גינקולוגי ואונקולוגי) בתל השומר. אני יודע שאחטוף ממנו מנה. אבל מה אכפת לי, הרי אין סיכוי שאזדקק לגינקולוג. וחשוב שאנשים יידעו שיש גם כאלה.

למה זה חשוב? מומחיות רפואית היא כמובן אחד האלמנטים המכריעים בטיפול רפואי. אבל לא פחות חשובה ממנה, לפעמים יותר, היא האמונה של החולה. כאשר חולה נתקל כל הזמן בתקשורת בתיאור מחלתו כחשוכת מרפא ותקווה, זה מחבל בחוסנו הנפשי, ופוגע קשות בסיכויי החלמתו. שימו בבקשה לב, עיתונאים ובכלל. דברו על הסרטן בדימויים של תקווה לא של ייאוש. כי זו האמת: יש תקווה!!!

הסרטן המגוחך

כבר כתבתי כאן שבעבר היה לי סרטן. אשתי כינתה אותו "הסרטן המגוחך שלך" (ערמונית). גם הומור הוא אלמנט קרדינלי בבניית החוסן הנפשי. דימוי שלילי הוא אלמנט קרדינלי בהריסתו.