המדינה תעודד מעבר כלי רכב לשימוש בדלק המופק מגז טבעי דחוס, חשמל וחומרים ביולוגיים - כך קובעת התוכנית הלאומית להפחתת התלות בנפט לתחבורה שאושרה היום (א') בישיבת הממשלה.
את התוכנית הגישו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר האנרגיה והמים, ד"ר עוזי לנדאו, ושר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ. בין הצעדים שממליצה התוכנית לבחון: מהילת מתנול בבנזין עד שיעור של 15%, עידוד תחבורה ציבורית מונעת חשמל וגז טבעי דחוס, קידום יבוא של כלי רכב בעלי מנוע דו-דלקי ובחינת שימוש נרחב באמצעי תחבורה אישיים ומערכות הסעת המונים אישית מהירה.
התוכנית קובעת כיעד הפחתת משקל הנפט בסל הדלקים לתחבורה ב-30% עד 2020 וב-60% עד 2025.
בשיחה עם "גלובס" לקראת הדיון בתוכנית, אמר אמש אייל רוזנר, ראש מינהלת הפחתת התלות בנפט לתחבורה במשרד ראש הממשלה, כי ניתן יהיה להוזיל ב-25% לפחות את מחיר הדלק לנהגים באמצעות טכנולוגיות של הפקת דלק מגז טבעי דחוס (CNG). לדבריו, מחירו של ליטר CNG בתחנות הדלק עשוי להגיע ל-5.5 שקלים (לעומת מחירו של הבנזין, העומד כיום על 7.5 שקלים) - וזאת אם יוטל על ה-CNG בלו בשיעור זהה לזה המוטל על הבנזין. החלטת הממשלה היום קוראת לשקול מדיניות מסים מתמרצת שתפחית את הבלו על ה-CNG.
טכנולוגיה אחרת שצפויה לקבל עידוד ממשלתי היא ייצור בנזין ודיזל מגז טבעי (GTL) . מדובר בטכנולוגיה שמיושמת כיום בתשעה פרויקטים ענקיים במדינות ערב, בהשקעה של מיליארדי דולרים. לדברי רוזנר, חברות ישראליות עוסקות בפיתוח טכנולוגיות חדשות שיאפשרו לבצע את הליכי ההסבה במפעלים קטנים יותר ובהשקעות הון נמוכות בהרבה.
במשרד האנרגיה המעיטו היום בחשיבות העובדה שכמות הגז הטבעי שמתכנני התוכנית מציעים לשמור לצרכי המשק עד 2040 - כ-80 עד 100 מיליארד BCM - גבוהה כפליים ויותר מכמות הגז הטבעי שעליה המליצה ועדת צמח, שעסקה, בין היתר, בקביעת מדיניות הממשלה בנושא יצוא גז טבעי. לא מדובר בהערכה חדשה, אלא בהערכה שצורפה בעבר כנספח לדוח ועדת צמח. במינהלת הפחתת התלות בנפט אמרו ל"גלובס" כי ההבדל בין האומדנים מגיע ל-5% אחוז מהיקף מאגרי הגז שבידי ישראל בסך הכול.
החשמל הסולארי עולה לכל צרכן 90 שקל בשנה
צרכני החשמל משלמים חצי מיליארד שקל בשנה למימון רכישת חשמל "ירוק" המופק ממערכות סולאריות, כך עולה מבדיקה שערכה רשות החשמל.
כיום, מתחייבת המדינה לרכוש חשמל מבעלי מערכות סולאריות על-פי תעריף מתמרץ. ההתחייבות היא ל-20 שנה מראש והתעריף צמוד למדד המחירים לצרכן.
רשות החשמל הודיעה היום כי בקרוב ישונה מבנה חשבון החשמל באופן שכל צרכן יקבל פירוט של החלק בתשלום ששילם שנועד לעידוד המערכות הסולאריות. להערכת הרשות, צרכן החשמל הביתי משלם כיום כ-90 שקל לשנה בממוצע לסבסוד האנרגיה המתחדשת.
עלות הסבסוד צפויה לגדול בעתיד עם גדילת משקל האנרגיה המתחדשת בייצור החשמל במדינה, אך בשיעור נמוך מהציפיות המוקדמות. המתקנים הסולאריים מפיקים כיום כ-2% מסך החשמל המיוצר במדינה.
על-פי החלטת הממשלה מ-2009, צפוי חלקה של התעשייה הסולארית לגדול ל-5% עד 2014 ו-10% עד 2020. ואולם, ספק רק אם יעדי הממשלה אכן ימומשו ובנוסף חלה בשנתיים האחרונות ירידה דרסטית בתעריפים שהמדינה משלמת ליצרנים הסולאריים.
לפי הערכות, עשוי הסבסוד להיעלם כליל במהלך השנה הקרובה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.