הנה פרדוקס ישראלי טיפוסי: בשנים האחרונות הפכה אשקלון לעיר הנמצאת בחזית העימות עם רצועת עזה. ולמרות זאת, היא נהנית מפריחה בלתי רגילה, שאף הביאה בין השאר להוצאתה ממפת אזורי העדיפות הלאומית (ולביקורת חריפה על המהלך מצד ראש העיר). העיר נמצאת לכאורה מחוץ לרדאר הנדל"ני של מרבית הישראלים, אולם היא אחת משיאניות הבנייה החדשה בשנים האחרונות (היקף התחלות הבנייה בעיר בתשעת החודשים הראשונים של 2012 הציב אותה במקום הרביעי מבין ערי ישראל, אחרי תל אביב, ירושלים ובית שמש).
40% צמודי קרקע
אשקלון הינה אחת הערים העתיקות בעולם, ששמה מוזכר עוד בימי מצרים העתיקה. אשקלון המודרנית נוסדה בשנת 1948 והוכרזה כעיר בשנת 1956. מאז שנות ה-80 נמצאת אשקלון בגידול אוכלוסין מתמיד ובסוף שנת 2011 חיו בעיר כ-128 אלף תושבים בכ-38 אלף יח"ד - מהן 40% צמודי קרקע. על פי הצהרות העירייה, מספר התושבים ימשיך לגדול עד ל-195 אלף תושבים ב-2040.
לאשקלון דרכי גישה רבות המחברות אותה לשאר חלקי הארץ. כביש 4 המחבר אותה צפונה ודרומה, כביש 35 מזרחה לקרית גת וכביש 3 לירושלים. כמו כן ישנו קו רכבת המקשר את אשקלון לתל אביב בתוך פחות משעה. בשנת 2015 צפוי להסתיים הקמתו של קו אשקלון-באר שבע (זמן נסיעה של כ-47 דקות) שיעבור בשדרות, נתיבות, לוד ונען.
על הנייר, אשקלון היא עיר קיט אולטימטיבית. יש לה חופי ים מרהיבים (רצועה באורך 12 ק"מ), בתי מלון, חיי תרבות, מיקום מרכזי וקירבה למרכז ולדרום הארץ. עם זאת הפריחה של העיר אינה דבר מובן מאליו, בעיקר בשל המצב הביטחוני המורכב שאליו נקלעה. למרות המצב הביטחוני הבעייתי, מתחילת 2009 נרשמה באשקלון עלייה חדה בהתחלות בנייה ועלייה במכירת דירות חדשות. העיר החלה ליהנות מהגירה חיובית שהביאה לפריחה כלכלית.
על פי נתוני הלמ"ס, לאחר שבשנת 2010 נהנתה אשקלון מהתחלות בנייה של 1,583 יח"ד, בשנת 2011 עלו התחלות הבנייה בעיר ב-6% נוספים, ל-1,682 יח"ד. 2012 תסתיים כנראה עם ירידה קלה, אולם המספרים עדיין מרשימים ובתשעת החודשים הראשונים של השנה הוחל בבניית 1,022 יח"ד בעיר. לשם השוואה, התחלות הבנייה ביבנה, כוכבת הנדל"ן של השנתיים האחרונות, עמדו בתשעת החודשים הראשונים של השנה על 918 יח"ד בלבד. באשדוד השכנה הוחל בבניית 480 יח"ד בלבד מתחילת השנה.
60% תושבי אשקלון
על פי הנתונים, עיקר התחלות הבנייה באשקלון מתרכזות בשכונת ברנע, שמתחלקת לכמה אזורים שבהם המחירים משתנים בהתאם לקרבה לים. מחירה הממוצע של דירת 4 חדרים בשכונה עומד על 905 אלף שקל. בשנת 2006 עלתה דירת 4 חדרים בשכונה 430 אלף שקל בממוצע- עלייה של יותר מ-100%.
בשכונה מתגוררים כיום כ-19 אלף תושבים, רובם ממשפחות צעירות וחילוניות בסביבות גיל 30. על פי התכנון, בשנים הקרובות ייבנו בשכונה כ-2,000 יח"ד נוספות. בין החברות הגדולות הבונות בשכונה ניתן למנות את שיכון ובינוי, פרשקובסקי ואזורים.
סמוך לשכונת ברנע ממוקמת שכונת אפרידר, הנחשבת שכונה ותיקה וסולידית כמעט ללא התחלות בנייה חדשות. בשכונה מתגוררים כיום כ-20 אלף תושבים, ביניהם חבר הכנסת אבי דיכטר וראש העיר בני וקנין. דירת 4 חדרים בשכונה עולה בממוצע 840 אלף שקל, וחלק גדול מהבנייה בשכונה הינה של צמודי קרקע.
שכונה נוספת שבה כמה מעתודות הקרקע הבאות בעיר היא שכונת אגמים. השכונה, שסבלה מעיכובים רבים לאחר שנכשלו שני מכרזים של מינהל מקרקעי ישראל במקום, החלה להתפתח בשנה האחרונה לאחר הצלחת המכרז השלישי. על פי התכנון יוקמו בשכונה כ-6,000 דירות עבור 25 אלף תושבים.
נכון להיום, כ-60% מרוכשי הדירות באשקלון הינם תושבי העיר, כ-30% הינם תושבי הסביבה הקרובה (מחציתם מגיעים מאשדוד) ו-10% הם משקיעים או רוכשים צעירים שהגיעו מאזור המרכז.
מניתוח נתוני רשות המסים בחצי השנה האחרונה (רבעון שני ושלישי) עולה כי מחיר ממוצע של דירת 4 חדרים (חדשות וישנות) באשקלון עומד על 843.7 אלף שקל. בערים השכנות, כמו קרית גת וקרית מלאכי, הממוצע עומד על 716 אלף שקל ו-746.8 אלף שקל, בהתאמה. כלומר, אשקלון יקרה בכ-13% משכונותיה הקרובות, בעוד שבהשוואה לעיר אשדוד (מרחק של 28 ק"מ), בה דירת 4 חדרים ממוצעת עולה כיום כ-1.165 מיליון שקל, אשקלון זולה ב-38%.
מחירי דירות 4 חדרים
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.