נעילה מעורבת באירופה; הדיון על תקרת החוב בארה"ב העיב

מסתמן: כלכלת גרמניה צמחה פחות מהצפוי בשנה החולפת ■ בורסת טוקיו עולה על רקע החלשות הין היפני ובשאר הבורסות המרכזיות נרשמות ירידות ■ בחוזים העתידיים על מדדי ניו-יורק נרשמת יציבות עם נטייה לירידות

בורסות אירופה ננעלו היום (ג') במגמה מעורבת על רקע חששות הנוגעות להעלאת תקרת החוב בארה"ב וכן בצל דיווחים לפיהם כלכלת גרמניה צמחה בקצב איטי מהצפוי ב-2012. המסחר בוול סטריט מתנהל לפי שעה בירידות שערים.

"הלחץ גובר בשל סוגיית תקרת החוב", אמר לסוכנות ג'ונתן סודריה, סוחר ב-Capital Spreads. שר האוצר האמריקני טימותי גייתנר הזהיר כי הצעדים בהם הוא נוקט כדי למנוע פריצה של תקרת החוב יחלו להשפיע רק באמצע פברואר או תחילת מארס, ודחק בינתיים בקונגרס לאשר את העלאת תקרת החוב כדי להימנע מ"משוכה כלכלית חמורה".

באירופה חוששים מצמיחה איטית מהצפוי של גרמניה, הכלכלה הגדולה בגוש האירו. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בגרמניה צופה צמיחה של 0.7% בלבד ב-2012 בהשוואה ל-2011, אז צמחה הכלכלה ב-3%. כלכלנים ציפו לצמיחה של 0.8% ב-2012.

מגמה מעורבת באסיה

מגמה מעורבת אפיינה את המסחר גם בבורסות אסיה היום זאת לאחר סגירה מעורבת בוול סטריט. בורסת טוקיו ננעלה בעליות של כ-0.7% על רקע החלשות הין היפני ובשאר הבורסות המרכזיות נרשמו ירידות.

המסחר בוול סטריט ננעל כאמור אתמול במגמה מעורבת לקראת נאומו של יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי, ולאחר שאובמה דחק בקונגרס להעלות את תקרת החוב.

כאמור, סוגיית תקרת החוב האמריקני המשיכה גם אתמול להטריד את המשקיעים בוול סטריט - בעוד המחוקקים בארה"ב ינסו לאשר את העלאתה, בכדי למנוע "שיתוק" של הממשל כבר בעוד כחודש. בסיטי סבורים כי הסכם על העלאת תקרת החוב יתקבל בסופו של דבר, מה שיוביל לצניחת הדולר וייאלץ את ה'פד' להדפיס עוד כסף.

הנשיא אובמה התייחס לנושא ואמר כי נכונה לארה"ב שנה טובה, "כל עוד וושינגטון לא תמנע התקדמות". "האמת היא שאיננו יכולים לסיים את העבודה על הקטנת הגרעון באמצעות קיצוצים בהוצאות בלבד", אמר אובמה. עם זאת, הוא הצהיר כי הוא פתוח לביצוע "התאמות קלות לתוכניות כגון המדיקייר". אובמה התייחס ישירות לנושא תקרת החוב ואמר: "אני רוצה להיות ברור בנושא הזה. העלאת תקרת החוב מאפשרת למדינה לשלם עבור הוצאות שהקונגרס כבר התחייב לגביהן. תקרת החוב היא לא שאלה של אישור הוצאות נוספות".

"משקיעים ברחבי העולם ישאלו אם ארה"ב היא בכלל הימור בטוח, תהיה טלטלה בשווקים ושיעורי הריבית יזנקו", הזהיר אובמה מהתוצאות של אי העלאת תקרת החוב. "אסור להתמקח באמונה השלמה ובקרדיט שניתן לכלכלת ארה"ב", אמר הנשיא. "הרווחה הפיננסית של אזרחי אמריקה היא לא נושא למיקוח. זה מגוחך".

בחזרה לאסיה. "היחלשות הין טובה ליצואנים היפניים ולכלכלת יפן בכלל וזה משתקף במחירי המניות", אומר Michael Heffernan, מנהל השקעות בחברת Lonsec stockbrokers, לאתר מרקטווטץ'.

בטוקיו נרשמות עליות בולטות במניות אולימפוס, פנסוניק ומאזדה מוטור.