בשבועות האחרונים השתמש משרד התחבורה בתקציב פרויקט המטרונית - מערכת האוטובוסים הענקית שאמורה לשרת את חיפה וסביבותיה - למימון שורה של פרויקטים בערים שונות בצפון, שבראשן עומדים ראשי עיריות מהליכוד.
חגיגת המטרונית
פרויקט המטרונית תקוע כיום בהליכי תכנון וביצוע. כדי לקדמו הוגדל באחרונה התקציב מ-1.1 מיליארד שקל ל-1.6 מיליארד שקל, אבל במקום להשקיע את הכסף במטרתו המקורית, משתמש בו משרד התחבורה כמקור עיקרי לחבילת מימון והבטחות לראשי ערים. התוספות מופיעות בסעיף "חריגות ועבודות שאינן קשורות ישירות לפרויקט".
ולא רק זאת, לרשות שר התחבורה, ישראל כץ, עומד תקציב מיוחד וגמיש שנועד לשפר את חיבור מערכות הכבישים הפנים-עירוניים למערכות הכבישים הבינעירוניים של מע"צ - וגם בו משתמש משרד התחבורה למימון פרויקטים עירוניים ברשויות שהוא חפץ ביקרן.
קרית אתא: 20 מיליון שקל
ראש עיריית קרית אתא, יעקב פרץ, ליכוד, המקורב לכץ, קיבל לפני שנים אחדות מימון למחלף בכביש 79 המצוי בביצוע, פלוס הנחה: הקלה בחובה למרחק המינימלי של 2 קילומטרים הנדרש בין שני מחלפים. יש סיכוי שיקבל ממע"צ גם מיגונים אקוסטיים לאורך כביש עוקף קריות. פרץ אוהב לומר שהוא תמיד מוכן לסייע לכל ראש עירייה שמרגיש שהפרויקטים התחבורתיים שלו תקועים.
באחרונה קיבל פרץ חבילה של יותר מ-20 מיליון שקל על חשבון תקציב המטרונית, לטובת העבודות הבאות: סלילת רח' ביאליק וכביש עוקף - 25 מיליון שקל; סלילת רח' יוספטל - 36 מיליון שקל; סלילת רח' רבין - 17 מיליון שקל; העברת השוק העירוני - 8 מיליון שקל.
משרד התחבורה בתגובה: "מדובר ברחובות הנמצאים במסלול המטרונית והסדרתם נעשית כחלק מהפרויקט".
קרית ים: 25 מיליון שקל
ראש עיריית קרית ים, שמואל סיסו, ליכוד, קיבל שיפורים המוערכים ב-25 מיליון שקל על חשבון תקציב המטרונית: שיפורי כבישים, כיכר, ניקוז, חניונים, שיפורי נוף, שביל אופניים ועוד.
משרד התחבורה אומר כי הסכום אינו נכון ומדובר בפרויקטים שקשורים ישירות למטרונית ולהסדרת התוואי, ולצורכי המטרונית והמשתמשים בה בעתיד.
קרית ביאליק: 20 מיליון שקל
ראש עיריית קרית ביאליק, אלי דוקורסקי, המכהן מטעם רשימה עצמאית נתמכת ליכוד, קיבל סיוע לשיפורים בכ-20 מיליון שקל.
משרד התחבורה אומר כי הסכום נמוך יותר, והתקציב ניתן לצורך גשר הולכי רגל, כחלק אינטגרלי מפרויקט המטרונית.
בסה"כ באזור חיפה והקריות נעשה שימוש ב-200 מיליון שקל מתקציב המטרונית, לטובת פרויקטים שאינם קשורים ישירות לתפעול המטרונית במועד.
הקופה הקטנה של השר כץ
אבל כאמור, המטרונית אינה לבד. תקציבים מיוחדים זרמו באחרונה ממשרד התחבורה לעיריות, עם או בלי קשר לבחירות הקרובות.
מפגע תחבורתי בדליית אל כרמל ועוספיה
משרד התחבורה הקציב לפני שבועות אחדים מימון בסך כ-4 מיליון שקל לסלילת קילומטר של דרך (בינתיים מצעים בלי אספלט), שאותה מנסים היישובים הדרוזים לקדם זמן רב. מדובר בדרך העוברת בתוך הגן הלאומי כרמל, שתחבר את היישובים הדרוזים לכביש הנופי 7111, היורד מהכרמל לכביש 4. לדרך הזו אין היתר.
משמעות הפרויקט היא מפגע תחבורתי וסביבתי בפארק הכרמל ובכביש 7111, שלא יעמוד בעומס התנועה הצפוי אם הפרויקט יבוצע. את הפרויקט מציגים כדרך מילוט בכרמל, במקרה של אסון, אבל דרך כזו ביער עלולה להפוך בעצמה למלכודת אש. חברי הכנסת הדרוזים לחצו על משרד התחבורה ועל החברה להגנת הטבע להסכים לסלילת הדרך הזו (ועוד דרך בהר מירון). המשרד להגנת הסביבה מתנגד.
נתניה: מימון לגשר במזרח
ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג, ליכוד, תקבל מימון לגשר מעל מסילת הרכבת תל אביב-חיפה במזרח העיר, סמוך לאיצטדיון הכדורגל החדש. לגשר לא יהיה בינתיים המשך גם מעל כביש 2. התקציב הוא כ-70 מיליון שקל, והעיריה הבטיחה לכסות חריגות.
משרד התחבורה מסר כי הפרויקט עבר בדיקת כדאיות כלכלית ועמד בכל הקריטריונים המוסכמים בין משרדי האוצר והתחבורה. על הפרויקט הוסכם כבר לפני כשנה, אולם הוא הגיע לבשלות רק לאחרונה.
לדברי המשרד, הפרויקט אינו קשור לאצטדיון הכדורגל, ולמעשה הוא מקשר את מזרח העיר למערכת העירונית שמקושרת לכביש החוף והוא אף כולל הקדמת השקעה לשלב ב' של פרויקט ה-BRT, פרויקט הסעת המונים ששלב ראשון שלו עתיד לצאת לביצוע השנה.
נהריה: מימון כיכרות ופרויקטים בטיחותיים
ראש עיריית נהריה, ג'קי סבג, ליכוד, יקבל סיוע במימון כיכרות, רמזורים ומעברים תת-קרקעיים, וגם קצת נוי. משרד התחבורה מסר כי עיריית נהריה, בדומה לעיריות אחרות, קיבלה בתחילת השנה אישור למימון פרויקטים בטיחותיים העומדים בקריטריונים. האישור ניתן לאחר בחינה של הפרויקטים על ידי ועדה משותפת למשטרת ישראל, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, משרד האוצר ומשרד התחבורה.
רחובות: הפרדות מפלסיות בפסי הרכבת
ראש עיריית רחובות, רחמים מלול, ליכוד, קיבל אישור למימון הפרדות מפלסיות בפסי הרכבת, אף שתקציב הפרויקט הוקפא. משרד התחבורה מסר שמדובר בפרויקט שאושר ותוקצב כבר לפני כשנה ועוכב בגלל הצורך בהתאמות בקיר האקוסטי.
עכו: כיכרות, רמזורים ומעברים תת-קרקעיים
ראש עיריית עכו, שמעון לנקרי, קדימה (מחוזר על ידי הליכוד וישראל ביתנו), קיבל סיוע בביצוע כיכרות תנועה, רמזורים ומעברים תת-קרקעיים. משרד התחבורה מסר שעיריית עכו קיבלה בתחילת השנה אישור למימון פרויקטים בטיחותיים העומדים בקריטריונים. האישור ניתן לאחר בחינה של הפרויקטים על ידי ועדה משותפת למשטרת ישראל, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, משרד האוצר ומשרד התחבורה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.