מיוחדים או משתטים?

מי שמסוגל לרדת כל-כך למטה לפני בחירות יכול להשתנות כאשר הוא מגיע "למעלה"?

אנשים רבים התרשמו ממערכת הבחירות שהייתה "משעממת". המקלים אומרים שנפתלי בנט ומפלגתו הפיחו בה קצת חיים. רבים אחרים היו אדישים כשהתחילה המערכה, ונשארו כאלה עד סופה. ההתרשמות שלי מהמערכה הזאת היא יותר על הפן האישי-אנושי. לא של המצביעים, אלא של המועמדים.

לא הרביתי לשמוע ולקרוא את דברי התעמולה, המילוליים והחזותיים, אבל בכל זאת הייתי חשוף להם לא מעט. בכל פעם השתאיתי מחדש מהתופעה של אנשים נורמטיביים בדרך כלל, שבשביל להשיג קולות מוכנים להתבזות ולהשתטות. להוציא מפיהם אמירות שהם יודעים שאינן נכונות, הבטחות שברור להם שהם לא יקיימו. בקיצור, מוכנים לרדת לשפל הנמוך ביותר, בשם מה שמכונה "מערכת הבחירות".

"אני הייתי הראשון"

זה במיוחד בולט כאשר יש התקוטטות. אני אמרתי, אתה לא אמרת, אתה משקר, את מעלילה. מכל מילה עושים עניין, כל אמירה היא הרת גורל. כמו בגן ילדים? לא, אצל הילדים ההתקוטטויות הרבה יותר אמיתיות, יש במריבותיהם יותר הגיון.

קחו לדוגמה את מופע שיתוף הפעולה של המשולש העבודה-התנועה-יש עתיד. הם אמרו שהם רוצים לשתף פעולה, וכבר במהלך הניסיון הם עשו הכל חוץ מלעבוד יחד. ראינו שם איך הדבר החשוב ביותר בשבילם הוא הסקופ, הפוליטי כמובן. "אני יזמתי", "אני הסכמתי" ובעיקר "אני הייתי הראשון", זה הסקופ שלי. רואים שהמטרה היא לא כל כך שיתוף הפעולה, אלא קטיף הפירות על היוזמה, ובעיקר על ההצלחה. אולם ההצלחה לא באה. לא יכולה הייתה לבוא. אי אפשר לעשות שיתוף כאשר כל אחד רוצה שהצלחת המהלך תירשם לזכותו. במצב כזה ברור שאם מישהו מציע, האחרים יטרפדו כדי למנוע ממנו את נקודות הזכות.

ההסבר והמוסבר

קחו את המריבה בין ביבי ובנט. בנט הביע תמיכה בסירוב פקודה להורדת ישובים, ומיד "הסביר" שהוא לא ממליץ על כך לאחרים - מקרה מובהק של הסבר יותר גרוע יותר מהמוסבר. הארץ רעשה. הליכוד הרעיש אותה, אבל מהר מאוד הליכוד נוכח לדעת שהסיפור לא פועל לטובתו. כלומר, העניין עצמו פחות חשוב מאשר איך הוא נראה ונשמע. כך מתנהגים אנשים מבוגרים?

עוד לא החלטתי אם לחוש מיאוס או הערצה ליכולת של מועמדים לחזור אין-ספור פעמים על אותן אמירות, לדקלם את אותם נאומים פעם ועוד מאות פעמים. לא נמאס להם? הם לא מואסים בעצמם כאשר הם חוזרים בפעם המיליון על אותם הדברים, בדרך כלל קלישאות וסיסמאות חסרות תוכן? אין ספק, צריך להיות אנשים מיוחדים כדי להיות מסוגלים לכך. האם אנשים המסוגלים לרדת כל כך למטה במשך כמה חודשים יכולים להשתנות כאשר הם מגיעים "למעלה"?