בורסות אירופה סגרו בעליות; "המשקיעים צפויים לחזור"

באסיה: נעילה מעורבת לאור הדיווחים כי ספינות של סין נכנסו למים הטריטוריאליים של יפן ■ היום לא מתקיים מסחר בוול סטריט לרגל יום מרטין לות'ר קינג

המסחר בבורסות אירופה נסגר היום (ב') בעליות שערים, בעוד שרי האוצר של גוש האירו מתכנסים לדון בטיפול במשבר וסופת שלגים ממשיכה לשתק שדות תעופה ורכבות ברחבי היבשת. בארה"ב, יצביעו בקונגרס האמריקני השבוע על העלאה זמנית של תקרת החוב, בעוד היום לא מתקיים מסחר בוול סטריט לרגל יום מטרין לות'ר קינג.

באירופה, מתכנסים היום שרי האוצר של גוש האירו בפעם הראשונה השנה ויתחילו את ה"מצעד הגדול" לעבר יישום המדיניות לטיפול במשבר החוב. לפי הערכות, עשויים להתגלע מחלוקות רבות בין שרי האוצר בכל הנוגע לשאלה כיצד לתעל את כספי קרנות החילוץ ישירות לבנקים הזקוקים לסיוע.

מניית Novozymes רשמה עלייה חדה בעקבות דוחות טובים וגם Admiral Group זינקה בעקבות עדכון המלצה מכלכלני גולדמן זאקס.

בארה"ב, תמשיך סוגיית תקרת החוב להעיב, בעוד הקונגרס צפוי השבוע להצביע על העלה זמנית של התקרה - לכשלושה חודשים: "משקיעים בעולם בוחנים את הוויכוח המתחדש בין הרפובליקאים לנשיא אובמה בדבר תקרת הגרעון העומדת כיום על 1.64 טריליון דולר והעלולה להביא לכך שארה"ב לא תעמוד בהתחייבויותיה כבר בחצי השני של פברואר", אמר שלמה מעוז, כלכלן ויו"ר הון-ליין. "הרפובליקנים דורשים קיצוץ תקציבי משמעותי בפעילות הממשל בטרם יסכימו להעלאת התקרה".

אסיה ננעלה במגמה מעורבת

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום (ב') במגמה מעורבת בהובלת מדד הניקיי - לאור התחזקות הין מול הדולר, לאחר שהמטבע היפני כבר הגיע לשערו הנמוך ביותר מול המטבע האמריקני מזה שנתיים וחצי; וכן לאור דיווחים על התחממות הגזרה הסינית-יפנית (ועל כך, בהמשך). היום לא יתקיים מסחר בוול סטריט לרגל יום מרטין לות'ר קינג.

מדד ה-MSCI אסיה פסיפיק, המהווה בנצ'מארק לשווקים במזרח, נסחר במתינות היום לאחר שירד בכ-0.4% ב-5 ימי המסחר האחרונים. "המדדים גבוהים וחלק מהמשקיעים מתנהלים בזהירות לאור העובדה שכולם היו שוריים בתקופה האחרונה על מניות", אמר קודי טודה, מנהל השקעות ב-Resona Bank בטוקיו.

"אולם, מרבית המשקיעים עדיין אופטימיים לגבי שוק המניות. רק בגלל שהמדדים יורדים היום, לא אומר שהם ימשיכו לרדת - אנשים יחזרו לקנות בקרוב. זה בריא", סיכם טודה.

לפי דיווחים באסיה, כ-3 ספינות סיניות נכנסו למים הטריטוריאליים של יפן - ללא אישור. החדשות המדאיגות מגבירות את הירידות במדד הניקיי וצובעות את כלל המדדים באסיה באדום.

המדדים המרכזיים באסיה חוו בעיקר עליות שערים באחרונה, לאור דיווחים מהשבוע שעבר לפיהם הבנק המרכזי ביפן שוקל להוציא לפועל תוכנית לרכישות אג"ח ללא הגבלת זמן במטרה לעמוד ביעד אינפלציה של 2%. זאת, בהתאם להצהרותיו של ראש ממשלת יפן שינזו אבה, שאמר לפני מספר שבועות כי יבצע מהלכים מוניטאריים אגרסיביות כדי לאושש את הכלכלה - דיווחים אשר גם תרמו לעצירת היחלשותו של הין.

היצואניות היפניות בלטו לאור התחזקות הין. נציין את ניסאן , הונדה וכן את Sharp Corp - המחזיקה בין היתר בקווי ייצור של מוצרי אפל. "הציפיות ממהלך מוניטארי של הבנק היפני מתומחרות גם בשוק", מסביר אקיו סרה, אסטרטג ב-Sumitomo Mitsui Trust Bank. "אנו רואים שהמניות בשוק היפני עולות, וכן הין מבצע תיקונים בהתאם".

חברת Sims Metal Management צנחה בבורסת סידני, לאור חקירה פנימית המתקיימת בחברה בחשד להונאה.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]