שוק הפנסיה לא עוצר: נכסי הקרנות נסקו ל-126 מיליארד ש'

קרנות הפנסיה המקיפות החדשות המשיכו לצמוח בשיעור דו-ספרתי בשנה החולפת והן כבר נהנות מהפקדות שנתיות של מעל 18 מיליארד שקל ■ בתי ההשקעות עדיין מחזיקים רק בנתח זניח מהשוק

הצמיחה המהירה של שוק קרנות הפנסיה המקיפות החדשות לא נעצרת. ב-2012 צמח היקף הנכסים המנוהל בשוק זה בכ-26%, והסתכם בסוף השנה בכ-126.3 מיליארד שקל. זאת בהמשך לצמיחה של כ-13% שנרשמה בסך נכסי הקרנות המקיפות החדשות ב-2011, ועליות של כ-27% ו-45% בשנים 2010 ו-2009, בהתאמה.

חלק משמעותי מהצמיחה נזקף לתשואות החיוביות, בשיעור ממוצע של כ-11.2%, שרשמו הקרנות בשנה החולפת. אבל השוק הזה צומח "באמת", וההפקדות שנכנסות לתוכו גדלות כל העת, בעוד שהתשלומים של הקרנות עדיין נמוכים, ורחוקים ממצב של איזון. מצב זה יגיע בעוד כמה עשרות שנים, כשהקרנות יתבגרו והגיל הממוצע שלהן יתיישר עם הגיל הממוצע של האוכלוסייה. זאת משום שהקרנות הוקמו בשנת 1995, והגיל הממוצע בהן צעיר יחסית ומוטה לטובת עמיתים עובדים שטרם פרשו לגמלאות.

כך, קרנות הפנסיה החדשות המקיפות נהנו ב-2012 מזרם הפקדות בהיקף של כ-18.4 מיליארד שקל שנכנס אליהן, לעומת תשלומים ומשיכות בהיקף מצרפי של כ-2.7 מיליארד שקל "בלבד". בשקלול נתוני העברות הכספים בתוך גופי החיסכון לטווח ארוך, עולה שקרנות הפנסיה המקיפות החדשות רשמו ב-12 החודשים האחרונים צבירה נטו של כ-15.8 מיליארד שקל - כ-16% מסך הנכסים שנוהלו בקרנות הללו בסוף 2011.

מכאן ששוק הפנסיה החדשה, שהוא שוק החיסכון לטווח ארוך המשמעותי והצומח ביותר - בוודאי מאז ביטול הבטחת מקדמי תוחלת חיים בפוליסות ביטוחי החיים החל מתחילת 2013, ממשיך לצמוח בשיעור דו-ספרתי. צמיחה זו משפיעה לא רק על צביון החיסכון לגמלאות של הציבור ועל החוסן הפיננסי שלו אי שם בעתיד, אלא גם על שוק ההון, כבר בימים אלה. זאת משום שהזרם האדיר של הכספים שנכנסים לקרנות ושנחסכים לעשרות שנים (ושעדיין לא הגיע כאמור לנקודת האיזון בין החוסכים לגמלאים), יוצר גם ביקושים ניכרים לני"ע ולהשקעות בשוק הישראלי.

תזוזת אנשי צבא הקבע

גם בסוף 2012 שוק הפנסיה המקיפה החדשה המשיך להישלט על-ידי קבוצות הביטוח הפעילות בתחום, ולמעשה על-ידי ארבע הגדולות מהן. מהצד השני, קרנות הפנסיה האלטרנטיביות - אלו שבבעלות בתי ההשקעות - עדיין לא מהוות פקטור משמעותי בשוק, והן אוחזות יחד בנתח שוק מצרפי של כ-1.3% בלבד. עם זאת, קרנות הפנסיה של בתי ההשקעות אוחזות בנתח שוק של כ-1.5% במונחי הפקדות, ושל כ-2.3% במונחי צבירה נטו, כך שנתח השוק שלהן במונחי נכסים עשוי לצמוח.

קרן הפנסיה הגדולה בשוק, מבטחים החדשה של מנורה מבטחים, בניהול יהודה בן אסאייג, מנהלת נכסים בהיקף של כ-46.1 מיליארד שקל, ואוחזת בנתח שוק של כ-36.5% במונחי נכסים מנוהלים. הקרו מחזיקה גם בנתח שוק של כ-30% מהשוק במונחי צבירה נטו.

במפת יתר הקרנות הגדולות נותרה התמונה בשנה החולפת דומה לעבר: אחרי מנורה מבטחים פנסיה ניצבות מקפת החדשה של מגדל, מיטבית-עתודות של כלל ביטוח והראל גילעד של הראל בסדר יורד, שגם הן נהנות מצבירה נטו חיובית משמעותית.

כל קרנות הפנסיה החדשות המקיפות נהנו ב-2012 מצבירה נטו חיובית, להוציא מגן זהב של איילון, שהועברו ממנה מאות מיליוני שקלים מכספי החיסכון של אנשי צבא הקבע, וכמוה גם ממקפת החדשה של מגדל, שעברו לניהול הראל, שנהנתה בעקבות כך מהפקדות חד-פעמיות של מאות רבות של מיליוני שקלים.

גופי הפנסיה המקיפה החדשה
 גופי הפנסיה המקיפה החדשה