יאיר בעל גוף

איש השבוע שלנו הבין מהר מאוד שזה הולך ומסתבך

יאיר לפיד
 יאיר לפיד

"גרה בשינקין/ שותה בקפה תמר/ רוצה לעשות גם סרט קצר/ גברים, היא אומרת/ זה בא והולך/ אך בלילות הקרים היא יודעת/ שזה הולך ומסתבך/ מסתבך והולך - והולך".

תוך לילה אחד קלט כותב השיר המיתולוגי, יאיר לפיד, שהניצחון הולך ומסתבך, מסתבך והולך... שהבנים המעודדים, שהעריצו ובחרו בו ממש אתמול - לוחצים לו בכוח על הוורידים היום. שלבנות המפסידות, שלי יחימוביץ' וציפי לבני, שהשתוקקו להפיל אותו בגוש אחד איתן, נותר רק למצוץ לו את הנשמה ובלילה אחד להפוך אותו לסמל הרע.

שכל פוליטיקאי כושל שנתקע עם חליפות חדשות בארון כבר "מחפש" אותו, ומעלה מהאוב אמירות-עבר חריגות של אביו הסוער, טומי לפיד המנוח. י.ל כבר יודע שכל מי שדרך חייו, וגם פרנסתו, מכוונת לשנאת נתניהו ותשוקה לנפילתו - החל בתוך יממה להשליך טינתו ואיומיו על זה שיהיה שותפו. והוא, המנצח הגדול, הרי היה אך לפני כמה שעות המאמי הלאומי, היפה, הספורטיבי, הנערץ, האהוב, "החזק" כפי שמכנה אותו זוגתו ליהיא לפיד, "הגבר הסקסי ביותר בישראל" על-פי מקורות זרים.

בינתיים לפיד, 49, מצליח לא להשתכר מסם המנצחים וגם לא להתמוטט לתוך הבורות העמוקים שדחפורי יועצים, חברים, מסיתים ואינטרסנטים חופרים סביב ביתו. חיוכו עדיין רחב, עיניו טובות, אבל משהו קשה, מכיל, מוכן, העומד על שלו למרות הכול, כבר נראה בפניו: אל תראו אותי כזה יפה, חתיך, עשיר וחטוב מבית טוב. אני הרי מתאגרף, יודע לחטוף ולעמוד זקוף.

כמה שעות אחרי שעלו הגרפים הצבעוניים של מדגם הטלוויזיה והכריזו ש"יש עתיד" מפלגתו זכתה ב-19 מנדטים, כתב לפיד בעמוד הפייסבוק שלו:

"לפני עשר שנים בדיוק, ב-2003, בלילה כמו הלילה הזה, ישבתי בבית הורי בזמן ששודר מדגם הטלוויזיה. ובעשר בערב, בדיוק כמו היום, עלו הגרפים הצבעוניים והכריזו ש'שינוי', מפלגתו של אבא שלי, זכתה ב-15 מנדטים. כולנו קפצנו וצרחנו והתחבקנו ואז גילינו שאבא נשאר לשבת בכורסה שלו, נראה רציני ומהורהר, כמעט עצוב. ופתאום השתרר שקט, ואני שאלתי אותו 'מה קרה?' והוא אמר 'כרגע הבנתי את כובד האחריות שנחתה עליי'".

לכתוב נכון וראוי זה קל, במיוחד למי שמיומן בתעשיית המילים. והוא, עיתונאי, סופר, משורר, מיומן בהחלט. מה ייעשה במילים - תלוי רק בו. גם באלה שסביבו, המעגל הראשון שאותו בחר בקפידה, ובדרך כלל לא פישל. יעל גרמן, שי פירון, עופר שלח, מאיר כהן. הם מאוד לא מפונקים החברים הללו, החיים לא היו להם קלים, לא אישית ולא מקצועית, עם התמודדויות קשות. מאפיינת אותם עמידה איתנה, תודעה עצמית ויושרה אישית - ולא בזבוז שלהן בעבור כותרת, ג'וב וכסף. אם יקפיד לשמור עליהם כדי שישמרו עליו - ולא יזיז אותם אחרי שיעלה לו הניצחון לראש, כמו שקורה לרבים ממנצחי השכונה - ירוויח. יצליח.

לפיד הכלכלי? הנה תשובות שלו שהגיעו ל"גלובס" רק לפני כשבועיים:

גירעון: "העלאה נוספת של יעד הגירעון תהיה החלטה לא אחראית... יש לקצץ בתשלומי העברה, בקצבאות ובתקציבים המופנים להתנחלויות".

תקציב הביטחון: "נבטל את התוספת של 3 מיליארד שקל שהצבא ביקש. נדרוש להחזיר את הוצאות הביטחון למתווה ועדת ברודט".

קצבאות: "יש לקצץ בתשלומי העברה לבחורי ישיבות שאינם משרתים בצבא".

שירות חובה: "כל צעיר וצעירה בני 18 צריכים לשרת שירות צבאי או אזרחי. הצבא יקבע למי הוא זקוק במסגרת צורכי הביטחון. חיילים קרביים שישרתו שלוש שנים יקבלו מהשנה השנייה משכורת מינימום ובשחרורם יקבלו מלגת לימודים מלאה. מי שצה"ל יבחר שלא לגייס ישרת שירות אזרחי".

יוקר מחיה: "נפעל לחשיפת שוק המזון לתחרות מחו"ל תוך כדי מתן הזדמנות לייצור המקומי להתחרות בצורה הוגנת ביבוא".

מע"מ: "אנו מאמצים את דוח ה-OECD, הקורא למדינות החברות בו לבטל את הדיפרנציאציה במע"מ על מוצרי מזון".

דיור: "בבסיס תוכניתנו למהפכת הדיור, בניית 150,000 יחידות ב-10 השנים הקרובות. פרויקט זה ימומן בכספי המוסדיים וייבנה על קרקע ממשלתית שתינתן בעלות אפס. הקרקע תישאר בבעלות המדינה. מגורים בשכירות לטווח ארוך במרכזים עירוניים לצעירים במחיר הנמוך ב-35% משכר הדירה הממוצע, יורידו דרמטית את מחירי הדירות לקנייה בערים ויאפשרו הטבות לאוכלוסיות מועדפות שיוגדרו בחוק. 5% מהדירות יוצעו לדיור ציבורי. תוכנית זו תגרום לירידת מחירי הדיור בכ-20%".

ממשלה: "יש לצמצם את מספר משרדי הממשלה ל-18 ולבטל את המוסד המבזה של 'שרים ללא תיק' וסגני שרים על תקן שרים. יש לקדם רפורמה במשרדי הממשלה".

המנדט בידיו. עכשיו נראה מה יעשה עם זה.

stella-k@globes.co.il