"ירושלים של זהב": על הזינוק בכוח הקנייה הירושלמי

תמיר בן שחר, מנכ"ל חברת הייעוץ הכלכלי צ'מנסקי בן שחר ושות', בראיון מיוחד על הצריכה הפרטית והפריחה הכלכלית בעיר הבירה

"בחמש השנים הקרובות כוח הקנייה החודשי בירושלים צפוי לזנק בכ-35% ותימשך המגמה של חזרת חנויות ועסקים למרכז העיר תוך גידול בביקושים גם ברחובות המשניים". כך קובע תמיר בן שחר, מנכ"ל חברת צ'מנסקי בן שחר ושות', לאור עבודות ייעוץ כלכליות ושיווקיות רבות שביצעה חברת הייעוץ הכלכלי על בירושלים ובסביבותיה.

כיום, מאופיין מרכז העיר ירושלים במספר תתי אזור תפקודיים המחוללים ביקוש והמושכים קהלי יעד ובכללם: מדרחוב ממילא, אזור "המשולש" (מדרחוב בן יהודה) ומתחם שוק מחנה יהודה בו יתחילו בקרוב עבודות שדרוג תשתיות מקיפות. עם המשך תהליך שדרוג התשתיות והפיתוח העסקי המבוצע באזור על ידי חברת עדן, צפוי מרכז הכובד להתפשט גם לצד המערבי של רחוב יפו, למתחם בצלאל ולרחוב אגריפס. כ-50% משטחי המסחר בירושלים ממוקמים ברחובות ובמרכזים שכונתיים, לעומת ממוצע ארצי של 38% בלבד.

"כבר כיום מרכז העיר מושך 1-1.5 מיליון מבקרים בחודש ומחירי דמי השכירות החודשיים של נדל"ן מניב באזור צפויים להמשיך ולעלות", אומר בן שחר.

להערכות החברה המתמחה בייעוץ כלכלי, תכנוני, שיווקי ובעיצוב אסטרטגיות כלכליות לערים, כוח הקניה במרחב ירושלים צפוי לזנק בכ-35% ולעמוד בשנת 2017 על כ-853 מיליון שקל בחודש (לא כולל מע"מ).

הנהנים העיקריים צפויים להיות עסקים בתחום המזון והסופרמרקטים שייהנו מגידול של כ-45% בכוח הקנייה החודשי שצפוי להגיע לכ-470 מיליון שקל בשנת 2017. עסקים נוספים שייהנו מהגידול הם בתחום עסקים בתחומי ההסעדה ובתי הקפה (זינוק של כ-53% בכוח הקניה החודשי לכ-80 מיליון שקל), תחום מוצרי הפנאי (זינוק של כ-34% לכ- 31 מיליון שקל), תחום האופנה (זינוק של 18% לכ- 111 מיליון שקל), תחום הפארם (זינוק של כ-16% לכ- 58 מיליון שקל) ותחום הציוד לבית (זינוק של כ- 15% לכ- 44 מיליון שקל).

כיום עומד היקף שטחי המסחר בירושלים על כ-400,000 מ"ר. מתוכם, 45% מהשטחים משמשמים למסחר במוצרי מזון ו-42% מהשטחים משמשים למסחר במוצרי "לא-מזון" ובכלל זה הלבשה והנעלה, מוצרים לבית, מוצרי פנאי וכדומה. רק 3.3% מסך שטחי המסחר בירושלים עומדים ריקים, שיעור נמוך ביחס למצוי בערים גדולות אחרות.

"בהשוואה לערים אחרות בארץ ניתן לקבוע כי היצע המ"ר הללו למשק בית ו/או ביחס לכוח הקנייה המצוי ושיימצא בירושלים הינו הנמוך מבין הערים הגדולות בארץ ונמוך מהממוצע הארצי של שטחי מסחר במוצרי 'לא-מזון'" אומר בן שחר. התמונה זהה ומצביעה על יחס נמוך של מ"ר לכוח קנייה וביחס לערים אחרות גם בתחום ההסעדה ובתי הקפה וגם בחנויות שירות כגון: בנקים, מספרות, משרדי תיווך וכדומה.

"בשנים הקרובות צפויה להימשך במרכז ירושלים, ובמיוחד לאורך ציר יפו, באזור שוק מחנה יהודה ובחיבור בין ה"משולש" ומרכז ממילא, המגמה של גידול מתמשך במספר המבקרים מכול סוגי קהלי היעד ובכללם תושבי מטרופולין ירושלים ותיירים רבים" אומר בן שחר. "קהלים אלו יחוללו גידול ברמות הפדיון החודשי של השטחים במרכז ירושלים וכנגזר מכך לעלייה במחירי דמי השכירות החודשיים בקומות הקרקע ומעליהן. המשך תהליך הניהול הכלכלי והשיווקי של הרחובות במרכז העיר (כמו בכול מרכז מסחרי) על ידי עיריית ירושלים באמצעות חברת עדן, צפוי להמשיך ולהעצים תופעה זו. בנוסף, התהליך בירושלים מוכיח כי בתכנון ובניהול מקצועי נכון ניתן לשדרג ולהעצים פעילויות כלכליות גם במרכזי ערים אחרות".